search
ثبت نام / ورود

صفحه تعادلی و مزایای استفاده از آن


نفیسه نفیسه معینی راد 248 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

ورزش و فعالیت بدنی منظم سلامت جسمی و روحی را به طور چشمگیری تحت تآثیر قرار می‌دهد. برای مؤثرتر کردن هر چه بیشتر تمرینات ورزشی، ابزارها و وسایل مفیدی از جمله تخته تعادل یا صفحه تعادل وجود دارد. انجام تمرینات روی سطح ناپایدار این صفحات تعادلی باعث افزایش قدرت، بهبود تعادل و هماهنگی هر چه بیشتر بدن می‌شود. در زیر با صفحه تعادلی و مزایای تمرین با آن بیشتر آشنا می‌شویم. پس ادامه‌ی مقاله را از دست ندهید.

آشنایی با صفحه تعادلی

صفحه تعادلی (Balance bourd) شامل تخته‌های تکان دهنده و تخته ثابت است. صفحه تعادلی ابزاری مناسب برای بهبود تناسب اندام است که در ورزش‌هایی چون کراس فیت مورد استفاده قرار می‌گیرد و به نام تخته تعادل کراس فیت هم شناخته می‌شود. صفحه تعادلی معمولاً از پلاستیک یا چوب ساخته می‌شود. صفحه تعادلی شامل یک سطح صاف و یک زیره برجسته گنبد شکل و ناپایدار در مرکز صفحه است، زمانی که روی صفحه قرار می‌گیرید وزن شما باعث تلو تلو خوردن می‌شود و در جهان مختلف حرکت می‌کند، همین امر باعث افزایش تعادل بدنتان می‌شود، به عبارتی شما روی سطح صاف می‌ایستید و برای ایجاد یا حفظ تعادل تلاش می‌کنید. با توجه به کاربرد و مزایای زیاد صفحه تعادلی، این محصول ورزشی در اشکال و مدل‌های متنوعی در بازار عرضه می‌شود، اما در نهایت بهترین آن به آن چه برای شما بهتر عمل کند بر می‌گردد. صفحه تعادلی نه تنها در تنظیمات ورزشی بلکه در فیزیوتراپی و توانبخشی نیز استفاده می‌شود. 

تعادل برای هر کاری که انجام می‌دهیم اساسی است، خواه روی یک صندلی بنشینیم، روی تردمیل بدویم، مواد غذایی حمل کنیم یا حتی در حالت ایستاده باشیم. همه چیز به توانایی ما برای ایستادن و متمرکز ماندن بر می‌گردد، اما تعادل همیشه به راحتی به دست نمی‌آید. گالینا دنزل، متخصص ورزش‌های ترمیمی و مربی شخصی که در دردهای مزمن و تروما تخصص دارد، می‌گوید: «این یک دسته حرکت طبیعی است که [بسیاری از مردم] آن را از دست داده‌اند. او خاطر نشان می‌کند که سبک زندگی بی تحرک ما را از شرایطی که به طور طبیعی باید تعادل داشنه باشیم، دور می‌کند.

آشنایی با صفحه تعادلی

مزایای استفاده از صفحه تعادلی عبارتند از:

صفحه تعادلی می‌تواند گروه‌های عضلانی مانند: قسمت مرکزی بدن، ساق پا و مچ پا را تقویت کند. با انجام حرکات اسکات یا سایر تمرینات روی این تخته، عضلات تثبیت کننده را تقویت کرده و قدرت و تناسب اندام را به دنبال خواهد داشت. در زیر به سایر مزایای استفاده از این صفحه تعادلی پرداخته‌ایم.

  1. کاهش کمردرد: با انجام تمرین با صفحه تعادلی قدرت ناحیه شکم افزایش می‌یابد. افزایش قدرت بیشتر در ناحیه شکم می‌تواند به برداشتن مقداری از بار کمر شما کمک کند.
  2. بهبود تعادل بدن: واضح‌ترین مزیت استفاده از صفحه تعادلی این است که به شما کمک می‌کند تعادل خود را بهبود بخشید. با ایستادن روی یک سطح ناپایدار، بدن شما باید به طور مداوم موقعیت خود را برای حفظ ثبات تنظیم کند این به نوبه خود، عضلات مرکزی، ساق پا و مچ پا را که مسئول حفظ تعادل شما هستند، فعال می‌کند. با گذشت زمان، این امر می‌تواند به شما کمک کند وضعیت خود را بهبود بخشید، خطر سقوط خود را کاهش دهید و در حرکات خود احساس اطمینان بیشتری کنید.
  3. افزایش قدرت بدنی: یکی دیگر از مزایای استفاده از صفحه تعادلی این است که می‌تواند به شما در افزایش قدرت بدن کمک کند. درست مانند هر شکل دیگری از تمرین مقاومتی، استفاده از تخته تعادل ماهیچه‌های شما را مجبور می‌کند تا سخت‌تر از حد معمول کار کنند. این می‌تواند به شما کمک کند بسته به تمریناتی که انجام می‌دهید، عضلات پا، هسته و بالای بدن قوی‌تری بسازید.
  4. تسکین درد مفاصل: ورزش با صفحه تعادلی راهی عالی برای کاهش فشار از روی مفاصل و کاهش ناراحتی بدن است، حتی اگر فقط روی آن بایستید یا بنشینید بسیار مؤثر است. طبق مطالعات انجام شده حرکات جبرانی به عضلات فشار وارد می‌کند و دامنه حرکتی را افزایش می‌دهد که معادل نوعی ماساژ مفاصل است. این نه تنها مفصل را روان می‌کند، بلکه جریان خون را افزایش می‌دهد و التهاب و سفتی (که باعث درد می‌شود) را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، تمرین با صفحه تعادلی باعث تقویت عضلات اطراف مفاصل می‌شود و حمایت و ثبات بیشتری را ایجاد می‌کند. این امر باعث کاهش فشار روی رباط‌ها و تاندون‌هایی می‌شود که آن‌ها را در کنار هم نگه می‌دارند.
  5. کاهش وزن بدن: هر نوع فعالیت بدنی کالری می‌سوزاند. بنابراین استفاده از صفحه تعادلی می‌تواند برای کاهش وزن نیز مفید باشد. طبق مطالعه‌ای که روی مصرف میزان انرژی افراد بالای 30 سال هنگام تمرین با صفحه تعادلی انجام شد، مشخص شد که شرکت کنندگان بعد از 1.5 ساعت تمرین با آن حدود 14 درصد بیشتر از زمانی که نشسته روی صفحه تعادلی بودند کالری سوزانده بودند.

درنهایت استفاده از صفحه تعادلی باعث بهبود سرعتی و چابکی بدن شما می‌شود. داشتن مهارت چابکی به‌عنوان یک مهارت اساسی برای ورزشکاران حرفه‌ای یا افراد مبتدی می‌باشد. افزایش چابکی این امکان را می‌دهد تا هنگام تمرینات ورزشی بتوانید به‌ سرعت و بدون آسیب‌دیدگی پوزیشن ورزشی خود را تغییر دهید.

Balanza Togu wooden balance plate Agilinex hard balance plate togu Balance plate with sensors
خرید صفحه تعادلی چوبی بالانزا Togu خرید صفحه تعادلی سخت Agilinex خرید صفحه تعادلی سنسوردار Togu

جمع بندی

به ‌طورکلی استفاده از صفحه تعادلی در تمرینات ورزشی و یا توان‌بخشی با پیشگیری از آسیب به مفاصل می‌تواند ثبات هسته‌ای بدن شما را نیز افزایش دهد. پیشنهاد می‌شود قبل از انجام تمرینات آموزشی با این محصول حتماً از یک مربی ورزشی و یا فیزیوتراپیست مشورت بگیرید. شما عزیزان حتی می‌توانید از طریق اینترنت با دانلود فیلم آموزشی تمرینات با صفحه تعادلی در منزل تمرینات ایده‌آل خود را انجام دهید.


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی