search
ثبت نام / ورود

شش حرکت عالی ورزشی با بوسوبال


نفیسه نفیسه معینی راد 268 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

بوسوبال چیست؟

توپ بوسوبال (Bosu Ball) شبیه به یک توپ ورزشی است که از وسط بریده شده است. یک طرف آن سطح صاف و مسطح بوده و طرف دیگر آن نرم و انعطاف پذیر است و باد می‌شود. می‌توانید آن‌ها را در اکثر باشگاه‌های ورزشی، فروشگاه‌های ورزشی و آنلاین پیدا کنید. گاهی به توپ بوسو، توپ تعادلی نیز می‌گویند. یکی از ورزش‌هایی که میان ذهن و بدن انسان هماهنگی ایجاد می‌کند ورزش با بوسوبال است. اجرای حرکات ورزشی با استفاده از این توپ به دلیل نرم و ناهموار بودن آن نیاز دارد که میان همه‌ی اعضای  بدن تعادل و هماهنگی وجود داشته باشد. از طرفی انجام حرکات تعادلی  بر روی توپ بوسو نیازمند هماهنگی بین بدن و قوای ذهنی شخص می‌باشد. این ورزش به خصوص باعث افزایش هشیاری و تقویت عضلات شکم خواهد شد گرچه می‌توان از ورزش با توپ بوسوبال برای لاغری کل بدن نیز استفاده کرد، به عبارتی بهتر تمریناتی که با توپ بوسو انجام می‌شود عمدتاً برای چربی سوزی شکم و پهلو  طراحی شده‌اند.

چرا می‌گویند بوسوبال

اکثر مردم توپ بوسو یا بوسوبال را با نام دیگر آن یعنی (توپ نیمه) می‌شناسند اما (BOSU) در انگلیسی مخفف کلمه Both Sides Up به معنای ”استفاده از هر دو طرف” است. در واقع به معنای این است که در حین ورزش با توپ بوسو، دو طرف آن می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. توپ‌های بوساال انواع مختلفی دارند که شما عزیزان می‌توانید با مطالعه‌ی مقاله‌ی مرتبط با عنوان انواع بوسوبال با آن‌ها آشنا شوید.

شش حرکت تمرینی با بوسوبال

1.پوش آپ: بوسوبال را به گونه‌ای بچرخانید که قسمت صاف آن به طرف بالا و نمیکره‌ی توپ روی زمین باشد. ابتدا دستان خود را روی لبه‌ی خارجی قسمت صاف بوسوبال قرار دهید، طوری که مچ دست‌ها زیر شانه‌ها بوده و در موقعیت پلانک یا پوش آپ قرار بگیرید. پاهای خود را به عقب بکشید تا پایداری بیشتری در بدن ایجاد کنید و تمرین برایتان راحت‌تر شود. سپس عضلات مرکزی بدنتان را منقبض کرده و به آرامی خود را به سمت بوسوبال پایین بیاورید، به طوری که سینه‌ی شما با آن تماس پیدا کند و سپس به موقعیت اول خود برگردید. 

حرکت پوش آپ بوسوبال

2.پلانک جانبی به روی ساعد: قسمت صاف بوسوبال را روی زمین قرار دهید. ساعد خود را به روی بوسوبال قرار داده و پاهای خود کاملاً بکشید در حالی که به پهلو دراز کشیده‌اید. عضلات مرکزی بدنتان را منقبض کرده، بلند کنید و پل بزنید. در این حالت به مدت 30 ثانیه ثابت بمانید.

حرکت پلانک جانبی به روی ساعد بوسوبال

3.پلانک با یک پا: برای انجام این حرکت قسمت صاف بوسوبال را به روی زمین قرار دهید و ساعدهای خود را بر روی آن بگذارید. یک پا را از زمین بلند کرده و در موقعیت ایستا ثابت نگه دارید. در این حالت عضلات مرکزی بدنتان را منقبض کرده و به مدت 30 ثانیه موقعیت خود را حفظ کنید.

حرکت پلانک با یک پا بوسوبال

 

4.اسکوات تعادلی: روی سطح نرم توپ بیاستید. سعی کنید کف پاهایتان را صاف، بدنتان را ثابت، باسن را به طرف بیرون و زانوهایتان را عقب‌تر از انگشتان پا نگه دارید. حالا بلند شوید دوباره نشسته و حرکت را انجام دهید. شما با پایین آوردن و بالا آوردن بدنتان، عدم تعادل بیشتری زیر پاهایتان خواهید داشت این گونه میان تنه و باسن هم بیشتر درگیر فعالیت می شود. این مدل اسکوات مبتدی نام دارد. برای انجام اسکوات پیشرفته می‌توانید تمامی این حرکات را بر روی سطح صاف توپ ایستاده و انجام دهید. 

حرکت اسکوات تعادلی بوسوبال

5. کوهنورد: برای انجام این حرکت بوسوبال را به گونه‌ای روی زمین قرار دهید تا قسمت صاف آن به سمت بالا باشد. همانند موقعیت پوش آپ با قرار دادن دست‌ها در لبه‌ی صاف بوسوبال و در زیر شانه‌ها و پاهایی کشیده در عقب شروع کنید. درحالی که دست‌های خود را در موقعیت مناسب قرار داده‌اید، یک پا را به سینه نزدیک کنید و سپس در جای خود قرار دهید. این جا‌به‌جایی پاها را به سرعت و به طور متناوب به مدت 30 ثانیه انجام دهید.

حرکت کوهنورد بوسوبال

6.پل زدن با یک پا: در این حرکت قسمت صاف بوسوبال را به روی زمین قرار دهید، به پشت دراز کشیده، یک پای خود را به رور بوسوبال قرار داده و اندکی خم کنید. پای دیگر باید با زاویه‌ی 45 درجه به خارج اشاره کند و ران ها به موازات هم قرار گیرند. عضلات باسن را منقبض کرده و از زمین بلند کنید، نگه دارید و به آرامی به موقعیت اول برگردید.

حرکت پل زدن با یک پا بوسوبال

شما می‌توانید جدیدترین و با کیفیت‌ترین انواع بوسوبال موجود در سایت اسپرت کالا را در زیر مشاهده کرده و برای بررسی مشخصات و وِیژگی‌های هر محصول لینک مربوطه را کلیک نمائید.

bosoball-agilinex togu bosoball Agilinex-lotus-bosoball-with-handle
خرید بوسوبال Agilinex خرید بوسوبال Togu خرید بوسوبال دستگیره دار لوتوس

مزایای استفاده از این وسیله‌ی ورزشی جذاب در عین حال کاربردی عبارتند از:  

تقویت قدرت و پایداری بدن: تمرین با بوسوبال باعث تقویت قدرت هسته‌ی میانی و قدرت کلی بدن شما می‌شود، هم‌چنین بهبود انعطاف پذیری، پایداری و تعادل را در بدن شما به ارمغان می‌آورد. هر ورزشی که با استفاده از توپ بوسوبال انجام می‌دهید بر روی هسته‌ی بدن شما تآثیر می‌گذارد، گرچه احتمالاً خودتان آن را حس نکنید اما این به دلیل طراحی منحصر به فرد این وسیله‌ی ورزشی و ناپایداری آن است.  

پیشگیری از برخی آسیب دیدگی‌ها در بدن: انجام این نوع حرکات ورزشی بر روی سطوح ناپایدار موجب می‌شود عضلات پایدار ریز تقویت شده و تعادل در بدن و ذهن شما ایجاد شود. این مهم در حالی است که اگر همین حرکات را بر روی سطوح صاف و پایدار مانند زمین انجام دهید بیشتر تمرکز و اثرگذاری آن بر روی عضلاتی است که در گروه عضلات اصلی قرار دارند. تقویت عضلات ریز باعث می‌شود در زمانی که تصمیم به انجام حرکات ورزشی بر روی زمین که یک سطح مسطح می‌باشد دارید عضلات مذکور نیز درگیر باشند و در واقع کمک می کند این عضلات را تقویت نمایید. همین موضوع باعث جلوگیری از آسیب دیدگی عضلات ریز در بدن شما می‌شود البته در صورتی  که این عضلات را به موقع تقویت کنید.  

چند نکته‌ی مهم در خصوص تمرینات با بوسوبال

حتماً قبل از تمرین با بوسوبال بدنتان را با تمرینات کششی گرم کنید یا می‌توانید با انجام ورزش‌های هوازی مانند دویدن، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بدنتان را آماده‌ی ورزش با توپ بوسوبال کنید. اگر برای اولین بار شروع به استفاده از توپ بوسو می‌کنید حتماً به کمک یک مربی تمرینات آن را انجام دهید تا از خطرات احتمالی برای بدن خود جلوگیری کنید. اگر هدف شما جهت استفاده از این وسیله‌ی ورزشی چربی سوزی است حتماً بعد از انجام تمرینات ۲۵ تا ۳۰ دقیقه از انواع تمرینات هوازی که مقاله‌ی آن در سایت موجود است، نیز استفاده کنید. در نظر داشته باشید که دم و بازدم و فراموش نشود و نوشیدن آب کافی لازمه‌ی این ورزش است.

سخن آخر

هدف ما از نوشتن این مقاله ارائه‌ی مطالبی درمود توپ بوسوال، مزایای استفاده از آن و مهم‌تر از همه آموزش چندین حرکت کاربردی با توپ بوسوبال بود. امیدواریم از خواندن این مطالب نهایت لذت را برده باشید و بتوانید در تمرینات خود از آن‌ها استفاده نمائید.


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی