search
ثبت نام / ورود

انواع فوم رولر ماساژ و کاربردهای هر کدام


نفیسه نفیسه معینی راد 465 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

اکثر مردم حداقل نام یک فوم رول را شنیده‌اند، اما همه نمی‌دانند که کاربرد آن‌ها چیست یا حتی کدام نوع آن را بخرند، زیرا برخی از آن‌ها سخت‌تر، برخی دیگر نرم و گاهی برخی از آن‌ها دارای فناوری ارتعاشی هستند. در این مقاله قصد داریم در رابطه با انواع فوم رولر ماساژ و کاربردهای هر کدام صحبت کنیم. اگر شما نیز تمایل دارید که با انواع فوم رولرها آشنا شوید، اسپرت کالا را تا انتهای مطالب همراهی کنید.

فوم رولر

فوم رولرها به شما این امکان را می‌دهند تا ماساژ بافت عمقی عضلانی انجام دهید که به عنوان "آزادسازی میوفاشیال" (SMR) نیز شناخته می‌شود. این فرآیند به شما امکان می‌دهد از وزن بدن خود، برای کمک به تحریک و شل کردن عضلات استفاده کنید. فوم رولرها به ابزاری محبوب برای تناسب اندام، راحتی و توانبخشی تبدیل شده‌اند. اگر نمی‌دانید که به چه دلیل از فوم رولرها استفاده می‌شود می‌توانید مقاله دیگر ما با عنوان هشت دلیل استفاده از فوم رولر ماساژ را مطالعه کنید.

کاربردهای فوم رولر ماساژ

از فوم رولرهای ماساژ در سالن‌های ورزشی، منازل و مراکز فیزیوتراپی استفاده می‌شود. بنابراین می‌توان حدس زد این وسیله‌ی ورزشی-درمانی کاربردهای فراوانی دارد، کاربردهایی چون: آرامش دهنده، افزایش تحرک ورزشکار، کمک به چربی سوزی، افزایش انعطاف پذیری بدن، ریکاوری عضلات، تسکین درد و گرفتگی‌های عضلانی، کاهش علائم فیبرومالاژیا، بهبود گردش خون، جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، از بین بردن گره‌های عضلانی، ریلکس شدن بدن و ... 

عضلات درگیر شده در استفاده با فوم رولر

عضلات پشت: اگر از آن دسته افرادی هستید که به دلیل نشستن‌های طولانی پشت میز کار دچار درد و گرفتگی در عضلات گردن و شانه شده‌اید، استفاده از فوم رول ماساژ به شما پیشنهاد می‌شود.

عضلات مورد استفاده با فوم رولر

 عضلات ساق پا: بیشترین آمار درد زانو و کمر ناشی از عدم تحرک و یا کار کشیدن بیش از حد در این نقاط است. بنابراین ماساژ مچ و ساق پا آسیب دیدگی‌های ناشی از آن را کاهش داده، به عملکرد بهتر عضلات پایین تنه کمک می‌کند.

عضلات ران و باسن:عواملی چون نشستن بیش از حد، انجام بیش از حد تمرینات کاردیو مانند دوچرخه‌سواری یا دویدن باعث گرفتگی و سفتی عضلات ران و باسن می‌شود، که با استفاده از فوم رول مناسب می‌توانید از شر این گرفتگی‌ها خلاص شوید.

عضلات مورد استفاده با فوم رولر

سه نکته مهم هنگام خرید فوم رولر

برای خرید فوم رولر باید به سه نکته زیر توجه کنید:

1.  تراکم (چگالی): تراکم فوم رول‌های مختلف با هم متفاوت است. تراکم فوم رول تعیین می‌کند که این فوم رول برای چه افرادی مناسب است و فرد با استفاده از آن چه احساسی خواهد داشت.

2. بافت سطح: برخی از فوم رول‌ها دارای برجستگی‌ها یا شیاردار هستند، برای اعمال فشارهای مختلف؛ درحالی‌ که برخی دیگر کاملاً صاف هستند.

3. شکل، اندازه و ساختار: شکل و اندازه فوم رول روی نحوه‌ی استفاده از آن‌ها تأثیر می‌گذارد. هم‌چنین فوم رولرها با دو نوع ساختار با حفره باز و حفره بسته ساخته می‌شوند.

تراکم فوم رول؛ نرم یا سفت؟

فوم رولرها دارای تراکم‌های مختلف نرم و سفت هستند که عامل اصلی تآثیرگذاری آن‌ها در ماساژ بافت عمیق عضلانی است. میزان سختی و سفتی فوم رولر، عمقی‌تر بودن ماساژ را تعیین می‌کند. به عبارتی هر چه درجه سفتی بیشتر می‌شود، فشار به عضلات بیشتر شده و ماساژ، عمقی‌تر و دردناک‌تر می‌شود. استفاده از فوم رولری که خیلی نرم است می‌تواند فشار ناکافی ایجاد کند، در حالی که فوم رولر خیلی سخت می‌تواند باعث کبودی، ضربه و درد شود. اگر به تازگی با فوم رولر شروع کرده‌اید، فوم رولی را انتخاب کنید که نرم و سبک (با تراکم پایین) باشد. مدل سخت (با تراکم بالا) برای ورزشکاران و کسانی که مقاومت به درد بالاتری دارند مناسب است. 

فوم رولرهای سخت‌تر نیز برای استفاده طولانی مدت بهتر هستند؛ زیرا دوام بیشتری دارند. فوم‌های نرم‌تر می‌توانند پس از استفاده زیاد برای همیشه تغییر شکل دهند، که نشانه‌ای از زمان تعویض فوم رول است. رنگ فوم رول می‌تواند به چگالی آن اشاره کند، رنگ سفید نرم‌ترین و سیاه سخت‌ترین است. فوم رولرهای آبی و قرمز معمولاً دارای چگالی متوسط هستند. اگر چه این می‌تواند بر اساس برند متفاوت باشد. یک راه ساده برای آزمایش فشار دادن فوم رول‌ها برای ارزیابی استحکام نسبی آن‌ها است.

بافت سطح فوم رول؛ صاف یا شیاردار؟

برخی از فوم رول‌ها دارای برجستگی‌ها یا فرورفتگی‌هایی هستند که به شما امکان می‌دهند فشارهای مختلفی را اعمال کنید و ماساژ هدفمندتری انجام دهید. سایر فوم رول‌ها صاف هستند.

فوم رولر صاف: این طراحی باعث می‌شود فشار در کل طول فوم رول به ‌شکل یکنواخت پخش شود. یک فوم رولر صاف انتخاب مناسب برای افرادی است که تازه‌کار هستند؛ زیرا فشار وارده از آن به ‌اندازه فوم رول بافت‌دار شدید نیست، هم‌چنین فوم رول صاف معمولاً ارزان‌تر از فوم رول بافت‌ دار هستند.

فوم رولر بافت دار: تقلید از دست‌های ماساژور، برجستگی‌ها و دستگیره‌های روی یک فوم رولر بافت دار می‌تواند ماساژ دقیق‌تری را برای ایجاد گره‌ها در عضلات شما ارائه دهد. بسیاری از فوم رولرها دارای بافت‌های متنوعی هستند تا بتوانید میزان فشار مناسب را پیدا کنید.

بافت سطح فوم رول؛ صاف یا شیاردار

ابعاد فوم رول؛ بلند یا کوتاه، پهن یا باریک؟

فوم رولرها در اشکال و اندازه‌های مختلف موجود هستند:

طول: فوم رولر شامل طول و قطر مشخص می‌باشد. طول فوم رولر بین ۱۰ تا ۹۰ سانتی‌متر متغیر است. آن‌ها به خوبی برای عضلات پشت شما کار می‌کنند، زیرا به اندازه کافی طولانی هستند که وقتی عمود بر ستون فقرات قرار می‌گیرند، کل عضلات پشت شما را بپوشانند. هم‌چنین هنگامی که روی چهار پا، همسترینگ و سایر قسمت‌های بدن خود کار می‌کنید، آن‌ها نسبت به فوم رولرهای کوتاه‌تر پایدارتر هستند. طول‌های کوتاه‌تر حدوداً 60 سانتی‌متر برای هدف قرار دادن نواحی کوچک‌تر مانند بازوها و ساق پا به خوبی عمل می‌کنند. 

قطر: فوم رولرها به صورت استاندارد ۱۵ سانتی‌متر قطر دارند. اما مدل‌هایی با قطر کم‌تر هم در بازار موجود است. فوم رولرهای باریک‌تر با قطر حدود ۷ الی ۱۰ سانتی‌متر برای ماساژ بعضی نواحی مانند شانه‌ها مناسب است. 

ساختار فوم رول‌ها؛ فوم رول با حفره باز یا بسته؟

فوم رول با حفره‌های باز: فوم رولی که از فوم با حفره باز ساخته شده، برای ماساژ و ورزش مناسب است اما زودتر از فوم رول‌هایی که از فوم با حفره بسته ساخته شده است خراب می‌شود. این فوم رول‌ها معمولاً ارزان‌تر هستند.

فوم رول با حفره‌های بسته: این فوم رول از نوع فوم با حفره‌های بسته ساخته شده است. کیفیت آن بالاتر است اما باز هم نسبتاً ارزان است. این فوم رول چند منظوره برای کاربران در هر سطحی مناسب است. از آن جایی که این فوم رول‌ها بادوام و ماندگار هستند و قیمت مناسبی هم دارند، برای افرادی که در سطح متوسط و پیشرفته کار می‌کنند هم قابل استفاده است.

ساختار فوم رول‌ها؛ فوم رول با حفره باز یا بسته

انواع فوم رولر ماساژ و کاربردهای هر کدام

1) فوم رولر با چگالی کم: این‌ها سبک‌ترین فوم رولرهای موجود در بازار هستند. اگر از فوم رولر با چگالی کم در یک کلاس ورزشی استفاده می‌کنید، یا اگر در اوایل هفته تمرین شدیدی داشته‌اید و ماهیچه‌هایتان درد می‌کند، یک فوم رولر با چگالی کم را انتخاب کنید. فوم رولرهای کم چگالی برای کسانی که تازه شروع به تمرین کرده‌اند مناسب است. آن‌ها در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند. فوم رولرهای کم چگالی اغلب سفید رنگ هستند، اما همیشه باید فهرست یا بسته‌بندی فوم رولر را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که چگالی مناسبی دارد، صرف نظر از رنگ.

2) فوم رولر با چگالی متوسط: هنوز مطمئن نیستید که کدام فوم رولر برای شما مناسب است؟ فوم رولر با چگالی متوسط بهترین انتخاب است. فوم رولر با چگالی متوسط بین سخت و نرم قرار می‌گیرد. برای همه تمرینات  مخصوصاً برای تمرینات ایروبیک مفید است؛ زیرا برای تثبیت هسته بدن عالی است. این فوم رولرها اغلب دارای کد رنگ آبی یا سبز هستند.

3) فوم رولر سفت: زمانی که روی فوم رولرهای سفت بنشینید سخت‌ترین تمرین را خواهید داشت. اگر به دنبال رهاسازی میوفاشیال شدیدتر، عمیق‌تر و متمرکزتر هستید، این بهترین گزینه است. غلتیدن بر روی یک فوم رولر سفت یک انتخاب عالی برای ورزشکارانی است که به زمان‌های ریکاوری سریع نیاز دارند تا بتوانند سخت تمرین کنند.

4) فوم رولر کوتاه: این‌ها در هر دو چگالی سفت و نرم هستند. یک فوم رولر کوتاه استاندارد هم از نظر قطر و هم از عرض کوتاه‌تر است، و کمی شبیه یک فوم رولر است که طول و قطر آن از وسط نصف شده است. فوم رولرهای کوتاه گروه‌های عضلانی کوچک‌تری را هدف قرار می‌دهند، اما می‌توانند برای عضله‌های بزرگ‌تر نیز استفاده شوند. استفاده از آن‌ها برای ماساژ کمی ساده‌تر از باقی فوم رولرها است و حمل و نقل آن‌ها  هم بسیار راحت می‌باشد.

5) فوم رولر بافت دار (ناهموار): فوم رولرهای بافت دار در اشکال و اندازه‌های مختلفی وجود دارند. این به این دلیل است که بافت‌های ناهموار آن‌ها اجازه می‌دهد تا نقاط ماشه‌ای بیشتری را بر روی ماهیچه‌ها قرار دهند. شکاف‌های روی فوم رولرهای بافتی به تمرکز شدت در مناطقی که چندین نقطه ماشه دارند کمک می‌کند.

Agilinex standard foam roll 45 x 15 cm Agilinex vibrating foam roll Trendy foam roll holder TheraBand foam roll cover
خرید فوم رول استاندارد Agilinex خرید فوم رول ویبره‌دار Agilinex خرید نگهدارنده فوم رول Trendy خرید پوشش فوم رول TheraBand

کلام آخر

در این مقاله به معرفی انواع مختلف فوم رول ماساژ از نرم تا سخت و کاربردهای هر کدام پرداخته شد. انتخاب صحیح فوم رول به وابستگی به نوع درد و نیازهای فیزیکی فرد استفاده‌کننده و توصیه فیزیوتراپ شما دارد.


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی