search
ثبت نام / ورود

چهار نکته کلیدی در انتخاب میله و صفحه هالتر


نفیسه نفیسه معینی راد 238 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

امروزه افراد بسیاری به عضله‌سازی روی آورده‌اند و از نتایح آن می‌توان به تقویت هر چه بیشتر قوای جسمانی اشاره کرد. اولین ابزاری که برای عضله‌سازی به آن نیاز دارید استفاده از انواع وزنه‌ی سبک و سنگین است و برای رساندن این وزنه‌ها به مرحله‌ی کارایی به میله هالتر احتیاج خواهید داشت. ست هالتر یک میله معمولاً از جنس آهن است که صفحه هالتر روی آن قرار گرفته است و در پاورلیفتینگ و بدنسازی کاربرد دارد.

هالتر چیست؟  

هالتر میله‌ای به طول ۱ تا ۲ متر است که شبیه به دمبل است، با این تفاوت که دو صفحه وزنه به هر دو سر آن متصل می‌شود. میله هالتر قادر به تحمل وزن بالاست و روی آن علاوه بر گیره، عاج‌هایی قرار دارد که از تعریق دست‌ها جلوگیری می‌کند. وزنه‌ها در دو سمت میله هالتر قرار می‌گیرند و با استفاده از گیره هالتر، در جای خود ثابت می‌شوند. هالتر نیز یکی از ارکان اصلی تمرینات تناسب‌اندام محسوب می‌شود و وجود انواع آن در هر باشگاهی ضروری است. اگر می‌خواهید در خانه حرکات بدنسازی خود را به صورت حرفه‌ای انجام دهید، باید میله هالتر و صفحه وزنه را در لیست تجهیزات خود قرار دهید.

هالتر چیست؟

اجزای یک هالتر کامل

هر ست هالتر کامل که به کمک آن بتوانید تمامی حرکات ورزشی خود را انجام دهید از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است، که در ادامه به طور کامل توضیح می‌دهیم.

میله هالتر

میله هالتر یک میله قطور با تحمل وزن بالاست که وزنه‌ها بر روی آن سوار می‌شوند. طول این میله بین 1 تا 2 متر است و معمولاً بر روی آن عاج‌هایی قرار دارد که دست ورزشکار بر روی آن سر نخورد.

وزنه هالتر

وزنه یا صفحه هالتر بر روی دو طرف میله هالتر قرار گرفته و امکان ایجاد اوزان مختلف را برای ورزشکار فراهم می‌سازد. صفحات وزنه به اشکال گوناگون در بازار موجود است. صفحات فرمانی که به شکل فرمان ماشین هستند به دلیل شکل ظاهری و امکان گرفتن راحت‌تر صفحات بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. صفحات هالتر حرفه‌ای از جنس فلزی است و برای جلوگیری از بروز حادثه معمولاً یک روکش فلزی دارد.

گیره هالتر

از گیره هالتر برای نگهداری صفحات هالتر استفاده می‌شود. در صورت عدم وجود گیره هالتر، اگر هنگام بلندکردن میله از زاویه از حالت تعادل خارج شود، ممکن است صفحات از روی میله به پایین بیافتد و ورزشکار صدمه ببیند. با استفاده از گیره هالتر که در انواع فایبرگلاس و فلزی در بازار موجود است، می‌توانید صفحات را در جای خود محکم کنید و از سقوط آن‌ها جلوگیری نمائید.

انواع میله هالتر

میله هالترهای موجود در بازار انواع مختلفی دارند. تفاوت این میله‌ها در قطر، طول و شکل ظاهری آن‌هاست. نوع کاربری و سطح تمرین شما تعیین می‌کند کدام میله هالتر برای شما مناسب است.

بر اساس قطر

میله هالترهای المپیکی که مورد استفاده ورزشکاران حرفه‌ای قرار می‌گیرد 2 متر طول و قطری برابر 2.5 سانتی‌متر دارند. این میله‌ها تحمل صفحه هالترهایی با وزن بالا را دارند. به همین دلیل در مسابقات حرفه‌ای از این میله‌ها استفاده می‌شود. میله هالترهای ضخیم قطری برابر 5 سانتی‌متر دارند و طول آن‌ها معمولاً بین 1 تا 2 متر است. گرفتن میله هالترهای ضخیم سخت‌تر است و همین امر باعث می‌شود در درازمدت قدرت فرد برای بلندکردن وزنه افزایش یابد، اما درعین‌ حال میزان رشد عضلات را کند خواهد کرد؛ بنابراین جز در موارد خاص و تمرینات متغیر پیشنهاد می‌کنیم از میله هالترهای با قطر 2.5 سانتی‌متر استفاده کنید.

بر اساس طول

میله هالترها در انواع 120، 150، 190، 200 و 220 سانتی‌متری در بازار موجود است که بنا بر عرض شانه و نیاز خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب نمائید. گرچه میل هالترهای کوچک‌تر نیز وجود دارند که شکل ظاهری آن‌ها متفاوت است و کاربردهای مختلفی دارند.

بر اساس شکل ظاهری

هالترها شکل‌های ظاهری متعددی دارند. برخی از میله هالترها صاف هستند و برای حرکات پرس سینه، دد لیفت و ... مناسب هستند. برای آموزش حرکات دد لیفت با هالتر می‌توانید به مقالات آموزشی موجود در سایت با عنوان دد لیفت مراجعه کنید.

بعضی دیگر از هالترها شکل خمیده‌ای دارند و به آن‌ها هالتر EZ گفته می‌شود. این هالترها برای استفاده در حرکات ورزشی مانند جلو بازو مورد استفاده قرار می‌گیرند. شکل ظاهری خاص این میله هالترها باعث می‌شود که طریقه‌ی گرفتن میله تغییر کرده و فشار به نقاط مختلف بازو اعمال شود. برخی از میله‌‌های هالتر نیز شکل به ‌خصوصی دارند و برای حرکات ورزشی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. میله هالترهای چکشی، تراپ‌بار پاورلیفتینگ و… از این نوع هستند.

Agilinex body pump barbell set Agilinex barbell body pump set Agilinex Lesmills barbell set
خرید ست هالتر بادی پامپ پرو خرید ست هالتر بادی پامپ خرید ست هالتر لزمیلز

چهار نکته کلیدی در انتخاب میله و صفحه هالتر

حال که با انواع میله هالتر آشنا شدید بهتر می‌توانید هالتر موردنظر خود را انتخاب نمائید. در ادامه به چند نکته مهم اشاره می‌کنیم:

1. نوع کاربری

اگر قصد خرید هالتر خانگی دارید بهتر است نوع استاندارد و 2.5 سانتی‌متری آن را خریداری انتخاب نمائید. این نوع میله هالتر ارزان و سبک است. اگر برای باشگاه می‌خواهید میله هالتر بخرید بهتر است نوع المپیکی را خریداری کنید که قابلیت تحمل اوزان بالا را دارد.

2. خانم یا آقا

میله هالترها وزن‌های مختلفی دارند. وزن استاندارد میله هالترها بین 6 تا 20 کیلوگرم است. اگر قصد خرید هالتر برای منزل داریدف یه به دنبال هالتر مناسب برای بانوان هستید به شما استفاده از هالتر بادی پمپ را پیشنهاد می‌کنیم. ست هالتر بادی پمپ یا هالتر بانوان دارای میله‌ای به وزن 3 کیلوگرم است و با استفاده از صفحه هالترهای موجود در این ست می‌توانید اوزان مختلفی را بر میله سوار کرده و استفاده کنید.

3. سوراخ صفحه

دو نوع میله هالتر وجود دارد.، یک با سوراخ کوچک و دیگر با سوراخ بزرگ. میله هالتر بر اساس قطر خود، توانایی نصب صفحه وزنه با سوراخ‌های 50 و 30 میلی‌متر را دارد. بنابراین میله هالترهای آستین ‌دار با توجه ‌به آستین کناری میله توانایی نصب صفحه هالتر با سوراخ 50 را دارا هستند اما میله هالترهای بدون آستین دارای قطر خروجی 25 هستند و توانایی نصب صفحه هالتر با سوراخ 30 را دارند؛ بنابراین هنگام خرید میله به قطر سوراخ آن توجه کنید و صفحه‌ای را با قطر میله هالتر خود خریداری نمائید.

4. شکل صفحه یا وزنه هالتر

وزنه‌های هالتر معمولاً در اشکال گرد و چندضلعی در بازار وجود دارند. ممکن است در نگاه اول انتخاب بر اساس شکل ظاهری وزنه هالتر کاملاً سلیقه‌ای به نظر برسد ولی بهتر است بدانید صفحات وزنه چند ضلعی بهتر از نوع گرد هستند. چرا که صفحات گرد معمولاً روی زمین می‌لغزند و حرکت می‌کنند ولی صفحات چند ضلعی به دلیل شکل ظاهری مناسب، روی زمین ثابت هستند.

امکان اجرای تمرینات مختلف با هالتر 

برخلاف اکثر تجهیزات ورزشی که تنها چند حرکت محدود را می‌توان اجرا کرد؛ هالتر و دمبل دامنه بسیار وسیعی از حرکات مختلف را پوشش می‌دهند و به هر ورزشکار حرفه‌ای یا آماتور می‌تواند تمرینات مخصوص به خود را به کمک آن‌ها اجرا نماید.

سخن نهایی

همراهان گرامی اسپرت کالا، شایان ذکر است که همه این موارد راهنمای گسترده‌ای برای خرید ست هالتر مناسب و با کیفیت بود. که شما با بررسی، دقت و در نظر گرفتن این نکات می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید، از همراهی ارزشمند شما تا انتهای این مطلب سپاس‌گزاریم و امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید و مؤثر واقع شده باشد.


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی