search
ثبت نام / ورود

هفت نکته ضروری هنگام خرید دمبل


نفیسه نفیسه معینی راد 182 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

دمبل یکی از محبوب‌ترین و ابتدایی‌ترین انواع تجهیزات ورزشی است که محبوبیت آن هم‌چنان در حال افزایش است. اما قبل از شروع، بیایید به مهم‌ترین سؤالاتی که هنگام خرید دمبل می‌پرسیم نگاهی بیاندازیم. به عنوان مثال، آیا می‌خواهید بهترین دمبل‌ها را برای استفاده در منزل با قیمتی منصفانه داشته باشید یا می‌خواهید کمی ولخرجی کنید، چقدر فضا دارید و سؤالاتی از این قبیل. پس از خواندن این مقاله از اسپرت کالا، همه چیزهایی را که باید در مورد نحوه‌ی خرید بهترین دمبل بدانید، خواهید دانست.

انواع دمبل

در بازار انواع و اقسام دمبل موجود است که می‌توانید انتخاب کنید. اما ما آن‌ها را به دو دسته تقسیم می‌کنیم:

1. دمبل‌های ثابت (Fixed Weight Dumbbells): دمبل‌های ثابت در رک‌های افقی و عمودی در هر باشگاهی ورزشی پیدا می‌شوند. این نوع دمبل‌ها به صورت جفتی در انواع اوزان از 1 تا 100 کیلوگرم در بازار موجود هستند و خود انواع مختلفی دارند.حتماً برایتان سؤال پیش آمد که کدام وزن از دمبل‌های ثابت برای من مناسب‌تر است؟! پیشنهاد ما به شما این است، اگر مبتدی هستید و قصد تمرین در منزل را دارید، می‌توانید از بین 2.5 کیلوگرم تا 30 کیلوگرم را انتخاب کنید. افراد تقریباً با تجربه و افرادی که به طور مداوم ورزش بدنسازی انجام می‌دهند می‌توانند از بین 2.5 کیلوگرم تا 50 کیلوگرم را انتخاب کنند.

دمبل با وزن ثابت

2. دمبل‌های قابل تنظیم (Adjustable Dumbbells); دمبل‌های قابل تنظیم شما را از فضای اضافی و پولی که برای دمبل‌های هزینه کرده‌اید نجات می‌دهد. اگر بودجه کمی دارید یا در تلاش برای یافتن فضای ذخیره‌سازی مناسب هستید، این دمبل‌ها انتخاب ایده‌آلی برای شما هستند. چرا به آن‌ها قابل تنظیم می‌گویند؟ شما به راحتی می‌توانید آن‌ها را با اضافه کردن یا حذف وزنه‌ها مطابق با انتخاب خود تغییر دهید. اکنون طرح‌های مختلف دمبل از فناوری نوآورانه‌ای استفاده می‌کنند که امکان داشتن مجموعه‌های مختلف دمبل را در یک واحد فراهم می‌کند.

دمبل با وزن قابل تنظیم

دلایل استفاده از دمبل

نوع دمبلی که انتخاب می‌کنید به این بستگی دارد، می‌خواهید از آن به چه هدفی استفاده کنید. به عنوان مثال، برای بهبود سیستم‌های قلبی و عروقی و انجام تمرینات مربوطه، دمبل باید سبک باشد. هم‌چنین می‌توانید از این نوع دمبل‌ها حین پیاده‌روی سریع استفاده نمائید. برای تمرینات بدنسازی با وزنه، ممکن است بخواهید اندازه‌های مختلفی را انتخاب کنید، به عنوان مثال برای انجام تمرینات پرس شانه و دو سر بازو، به یک دمبل سنگین‌تر نیاز دارید تا بتوانید عضلات شانه‌ها و بازوهای خود را در حال کار کردن حس کنید. بنابراین قبل از تصمیم‌گیری در مورد نوع دمبل، ابتدا در نظر بگیرید که می‌خواهید از آن‌ها برای چه هدفی استفاده کنید.

نکات مهم هنگام خرید دمبل

  1. شکل دمبل: هنگام خرید دمبل، اولین چیزی که باید در نظر بگیرید شکل آن است. تقریبا 50 درصد از مردم نادیده می‌گیرند یا ممکن است فکر کنند شکل دمبل مهم نیست اما اشتباه است. انواع مختلفی از دمبل‌ها وجود دارند که در محدوده‌های شکلی متفاوتی قرار دارند و تجربه‌ی تمرینی متفاوتی را ارائه می‌دهند. برخی از آن‌ها گرد یا شش ضلعی هستند، شاید به نظرتان فرق چندانی میان این دو شکل از دمبل وجود نداشته باشد اما اگر بعد از ورزش، دمبل‌ها را روی زمین و سطحی لیز و لغزنده بگذارید، در حالتی که دو سر دمبل گرد باشند، امکان دارد که دمبل‌ها روی زمین ققل بخورند و یکجا نایستند. اما دمبل‌های شش‌ضلعی، چنین مشکلاتی ندارند.
  2. در دسترس بودن فضا: نکته ضروری دیگری که باید به آن توجه کرد، در دسترس بودن فضا است. اگر فضای ذخیره‌سازی ندارید بهتر است به سراغ دمبل‌های قابل تنظیم بروید، اما اگر فضای کافی دارید، باید دمبل‌های ثابت بخرید. با این حال، زمانی که از دمبل‌های قابل تنظیم استفاده نمی‌کنید، می‌توانید به راحتی آن‌ها را در هر مکانی جایگذاری کنید.
  3. وزن دمبل: یکی دیگر از نکاتی که در هنگام دمبل‌های فروشگاهی باید در نظر گرفته شود، وزن است. اگر مبتدی هستید یا می‌خواهید با یک تمرین سبک وزن شروع کنید، باید دمبل‌های سبک‌تری بخرید. اما اگر با تجربه هستید و سال‌هاست از دمبل استفاده می‌کنید، می‌توانید ست سنگین‌تری بخرید. دمبل‌های قابل تنظیم با اندازه‌ها و وزن‌های متعدد موجود هستند. بنابراین می‌توانید ست کامل دمبل را بخرید و تمرین را از سبک‌تر به سنگین‌تر شروع کنید.
  4. جنس دمبل: امروزه از متریال‌های صنعتی بسیاری برای تولید دمبل‌های ورزشی استفاده می‌شود که از مهم‌ترین آنان می‌توان به: لاستیکی، یورتانی، کرومی و ... اشاره کرد. توجه داشته باشید جنس این نوع از تجهیزات ورزشی شما ارتباط مستقیمی با آسیب زدن به محیطی که در آن مشغول انجام حرکات بدنسازی و تناسب اندام هستید، دارد. دمبل‌های لاستیکی ایده‌آل‌ترین هستند زیرا به کاهش درد ناشی از افتادن دمبل روی پا کمک می‌کنند.
  5. نوع دسته: به طور کلی نوع دسته دمبل‌ها به دو گروه روکش دار و بدون روکش تقسیم می‌شود و انتخاب هر یک از آنان نیز بسته به سلیقه و نظر شما دارد. ولی با این حال ما توصیه می‌کنیم حتی المقدور به دنبال خرید تجهیزات ورزشی با دسته‌های روکش دار باشید تا هم از صدمه دیدن کف دستان خود به هنگام انجام تمرین جلوگیری کنید و هم روکش موجود سبب دیرتر خراب شدن دسته محصول مورد نظر شما شود.
  6. قابلیت افزایش وزنه: این مورد مربوط به نوع دمبل شما می‌شود که در قسمت قبل به طور مفصلی به شرح آن پرداختیم. یادتان باشد اگر باشگاه‌دار هستید، بهتر است از ست دمبل‌های ثابت استفاده کنید و اگر هم قصد انجام حرکات ورزشی با این وسیله را در خانه دارید، بهتر است به سراغ تهیه مدل‌هایی بروید که از قابلیت افزودن و یا کم کردن وزنه برخوردار هستند.
  7. بودجه: یکی دیگر از موارد ضروری که باید در نظر بگیرید بودجه شما است. به این دلیل که این مورد به شما کمک می‌کند تا هزینه تجهیزات بدنسازی را بخرید و بعداً به دلیل خرج کردن زیاد پشیمان نشوید. علاوه بر این، دمبل مناسب یک راه ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری پول شما برای بهترین ورزش است.
Women's dumbbell 0.5 kg Agilinex adjustable dumbbell set up to 2.5 kg 10 kg hexagonal dumbbell
خرید دمبل بانوان 0/5 کیلوگرمی خرید ست دمبل قابل تنظیم تا 2.5 کیلوگرم Agilinex خرید دمبل شش ضلعی 10 کیلوگرمی

سخن پایانی

انتخاب دمبل مناسب و تمرین با آن برای عضلات بدن حکم نجات‌دهنده را دارد و باعث عضله‌سازی و چربی‌سوزی می‌شود. یکی از تکنیک‌های مهم برای شروع، انتخاب مناسب‌ترین وزنه با توجه به توان و ویژگی‌های شما است؛ اگر دمبلی بیش از حد توان جسمی یا نامناسب با نوع ورزش و تمرینی خریداری کنید که قرار است در منزل یا باشگاه انجام بدهید به بدنتان آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری وارد خواهد شد.

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید به باشگاه بروید تا روی سلامتی و تناسب اندام خود تمرکز کنید، می‌توانید انواع دمبل را به صورت آنلاین خریداری کنید و تمرین خود را از خانه شروع کنید. برای منظم نمودن دمبل‌ها در منزل می‌بایست از استند دمبل استفاده نمائید، بدین منظور مقاله‌ای با عنوان انواع رک دمبل ارائه داده‌ایم که می‌توانید آن را مطالعه نموده و استند مناسب خود را خریداری نمائید. با این حال، اگر به طور منظم به باشگاه نمی‌روید، نیازی به پرداخت یا هدر دادن پول برای عضویت در باشگاه نیست. این یک سرمایه‌گذاری یک باره است که به شما مزایای بلند مدت می‌دهد.


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی