search
ثبت نام / ورود

انواع رک دمبل


نفیسه نفیسه معینی راد 318 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

وقتی صحبت از تمرینات قدرتی می‌شود، داشتن تجهیزات مناسب الزامی است. یکی از بهترین تجهیزات برای سالن‌های ورزشی و یا بدنسازی، حتی مورد نیاز در منزل، رک و یا استند دمبل است. این رک‌ها می‌توانند روشی عالی برای سازماندهی و نظم دادن به وزنه‌ها و دسترسی آسان‌تر به آن‌ها باشند. ما در این مقاله از اسپرت کالا اطلاعاتی کاربردی در مورد انواع رک دمبل و نکاتی مهم در انتخاب رک مناسب را به شما ارائه می‌دهیم. پس با ما همراه باشید. 

معرفی اجمالی رک دمبل

دمبل‌ها سرمایه‌گذاری ارزشمندی هستند و برای هر باشگاه تجاری یا خانگی یک مکمل عالی محسوب می‌شوند. از آن جایی که دمبل‌ها دارای روکش بوده و اگر بر روی زمین قرار داده شوند، به مرور زمان باعث خراشیده شدن و خراب شدن آن‌ها می‌شود، بدین منظور از ابزاری چون رک یا استند دمبل (Dumbbell Rack) استفاده می‌شود. در باشگاه‌های بدنسازی رک دمبل قرار داده ‌می‌شود که به ‌راحتی می‌تواند همه تجهیزات را با نظم خاصی در مکان خود حفظ کند

انواع رک دمبل

انواع مختلفی از رک دمبل موجود است. رایج‌ترین آن‌ها شامل رک‌های عمودی، افقی و دیواری است. هر نوع مزایا و معایب خاص خود را دارد.

1. رک دمبل عمودی: رک دمبل عمودی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به منظور صرفه‌جویی در فضای کف در کنار دیوار قرار می‌گیرند. آن‌ها معمولاً دارای چندین طبقه از قفسه هستند که می‌توانند چندین جفت دمبل را در خود جای دهند. برخی از مدل‌ها حتی دارای نیمکت‌های داخلی یا صفحات وزن هستند تا به حداکثر رساندن ذخیره‌سازی کمک کنند. رک دمبل عمودی برای فضاهای کوچک ایده‌آل هستند، زیرا فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند. با این حال، در مقایسه با انواع دیگر رک‌‎ها، دسترسی به آن‌ها سخت‌تر است.

انواع رک دمبل

2. رک دمبل افقی: رک دمبل افقی برای تمرینات بزرگ‌تر عالی هستند و ‌توانند وزن بیشتری نسبت به رک دمبل عمودی نگه دارند. آن‌ها هم‌چنین به دلیل پایه‌ی وسیع‌ترشان، احتمال کم‌تری دارد که واژگون شوند. اکثر رک‌های دمبل افقی دارای چندین طبقه از قفسه‌ها هستند و برخی حتی دارای ویژگی‌های اضافی مانند سینی‌های بیرون کش یا نیمکت‌های داخلی هستند. رک‌های دمبل افقی نسبت به رک‌های دمبل عمودی فضای بیشتری را اشغال می‌کنند، بنابراین ممکن است برای مناطق تمرین کوچک‌تر ایده‌آل نباشند.

3. رک دمبل دیواری: رک دمبل دیواری گزینه‌ای عالی برای کسانی است که می‌خواهند فضای ذخیره‌سازی خود را به حداکثر برسانند، اما فضای زیادی برای کف ندارند. این رک‌ها معمولاً از فولاد ساخته می‌شوند و می‌توان آن‌ها را مستقیماً به دیوار پیچ کرد. آن‌ها معمولاً دارای چندین طبقه قفسه هستند که به راحتی می‌توانند چندین جفت دمبل را در خود جای دهند. رک‌های دیواری بسیار ایمن هستند و حتی می‌توان از آن‌ها برای ذخیره وزنه‌های سنگین‌تر استفاده کرد. با این حال، اگر بیش از حد بر روی دیوار قرار داشته باشند، دسترسی به آن‌ها دشوار است.

مزایای رک دمبل

1) بهبود کارایی تمرینات: یکی از بزرگ‌ترین دلایل برای خرید رک دمبل، سازماندهی سالن بدنسازی است. وقتی یک باشگاه منظم دارید، می‌توانید کارآمدتر تمرین کنید چون دیگر مدام به دنبال وسایل ورزشی نمی‌گردید، وزنه‌ها روی زمین نمی‌افتد و آسیب نمی‌بیند و غیره.

2) مرتب سازی سالن ورزشی: علاوه بر افزایش کارایی، یک سالن بدنسازی سازمان یافته بهتر و حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسد. داشتن یک باشگاه تمیز و زیبا می‌تواند انگیزه‌بخش باشد، نه این که برای خودنمایی سرگرم‌کننده باشد.

3) محافظت از دمبل‌ها: بدون اغراق می‌توان گفت دمبل‌ها گران هستند. نگهداری آن‌ها بر روی یک رک دمبل با کیفیت از آن‌ها محافظت و عمر استفاده از دمبل‌ها را زیاد می‌کند

مزایای رک دمبل

نکاتی مهم در انتخاب رک مناسب

هنگام انتخاب رک دمبل، دو نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

  1. توجه به فضای تمرینی: اگر فضای کوچکی دارید، یک رک عمودی یا دیواری ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد. اگر فضای کافی برای کف دارید، یک قفسه افقی ممکن است انتخاب بهتری باشد. 
  2. توجه به وزن دمبل‌های مورد استفاده: باید میزان وزنی را که قصد ذخیره‌سازی دارید نیز در نظر بگیرید. اگر فقط وزنه‌های سبک‌تر را ذخیره می‌کنید، یک رک عمودی ممکن است کافی باشد. اگر قصد دارید وزنه‌های سنگین‌تری را ذخیره کنید، احتمالاً یک رک افقی یا دیواری بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

انتخاب رک دمبل مناسب برای محل تمرین شما می‌تواند مشکل باشد. اما با در نظر گرفتن اندازه فضای تمرینی، مقدار وزنی که برای ذخیره‌سازی نیاز دارید و ویژگی‌هایی که می‌خواهید، می‌توانید رک مناسب برای نیازهای خود را پیدا کنید. چه یک رک عمودی، افقی یا دیواری را انتخاب کنید، مطمئن باشید که مکانی عالی برای ذخیره وزنه‌های خود و بهترین بهره را از تمرینات خواهید برد.

Trendy mat holder rack Madison Ball VX rack MaxWell mobile medicine ball rack
خرید رک نگهدارنده مت Trendy خرید رک مدیسن بال VX خرید رک مدیسن بال موبایل MaxWell

سخن پایانی

رک دمبل یا پایه نگهدارنده‌ی دمبل وسیله‌ای برای نظم ‌بخشیدن به دمبل‌ها و زیبایی ظاهری در باشگاه است. رک‌های دمبل معمولاً در باشگاه‌های خانگی و ورزشی یافت می‌شوند. رک دمبل به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که دمبل‌ها را می‌توانید طبق وزن و از بالا به پایین روی آن قرار دهید. هم‌چنین برای نگهداشتن تجهیزات دیگر باشگاه مانند هالتر، بوسوبال، مدیسن بال و توپ نیز می‌توانید از رک‌های مخصوص به آن‌ها که در انتهای این مقاله آورده شده استفاده‌ کنید.


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی