search
ثبت نام / ورود

هفت تفاوت قمقمه و شیکر که باید بدانید


نفیسه نفیسه معینی راد 258 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۱۱

احتمالاً اسم شیکر کمتر به گوشتان خورده باشد، دلیل آن هم این است که شیکرها بیشتر در باشگاه‌ها استفاده می‌شوند، اما قمقمه‌ها وسیله‌ی عمومی‌تری هستند و در محیط خارج از منزل قطعاً بارها و بارها دست دیگران دیده‌اید. اما تفاوت قمقمه و شیکر در چیست؟! باید بگوییم بطری‌های شیکر، یکی از لوازم جانبی اصلی باشگاه و یک ظرف نوشیدنی‌ است برای مخلوط کردن و نوشیدن مکمل‌های پودری قبل و بعد تمرینات ورزشی، اما قمقمه بیشتر برای نوشیدن آب در ورزش و فعالیت‌های روزانه استفاده می‌شود. برای این که دقیق‌تر بدانید تفاوت‌های قمقمه و شیکر چیست، چند دقیقه وقت خود را بگذارید و ادامه‌ی مقاله را بخوانید. در این مقاله از اسپرت کالا توضیح می‌دهیم بطری شیکر دقیقاً چیست و چه ویژگی‌هایی سبب برتری آن نسبت به خرید قمقمه معمولی می‌شود، هم‌چنین در انتهای مطالب خواهیم گفت کدام یک برای شما مناسب‌تر است. 

اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد قمقمه آب و کاربردهای آن هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ای مجزا با عنوان نکات مهم هنگام خرید قمقمه را حتماً مطالعه کنید.

شیکر ورزشی

بطری شیکر یک ظرف نوشیدنی است که به طور خاص برای مخلوط کردن و نوشیدن مکمل‌های پودری طراحی می‌شود. اگر از علاقه‌مندان به تناسب اندام هستید و به طور منظم شیک‌های پروتئینی مصرف می‌کنید، داشتن یک بطری شیکر در دسترس برای روتین تناسب اندام شما ضروری است.

شیکر ورزشی

مدل‌های مختلف شیکر

شیکرها مدل‌های متفاوتی دارند و دلیل تفاوت آن‌ها در شکل ظاهری، ابعاد، گنجایش و چند تکه بودن آن‌ها است. تمامی مدل‌های شیکرها دارای یک لیوان پلاستیکی با دهانه‌ای پهن هستند که مخصوص مخلوط کردن انواع پودرها یا مکمل‌های ورزشی می‌باشند. در زیر به مدل‌های مختلف شیکر خواهیم پرداخت.

شیکرهای ورزشی یک تیکه: این مدل از شیکرها مخزنی برای پودر و قرص ندارند. داخل این شیکرها یک توپ پلاستیکی یا توری وجود دارد که مخصوص مخلوط کردن پودرها و مکمل‌های ورزشی شما است. درپوش شیکرهای یک تیکه به صورت پیچی یا ضامنی است و این قابلیت‌ فوق‌العاده‌ی آن‌ها در نشتی ندادن مایع داخل شیکر را نشان می‌دهد که این موضوع یک مسئله‌ی بسیار مهم در انتخاب شیکرها می‌باشد.

شیکرهای ورزشی دو تیکه: شیکرهای دو تیکه دارای یک مخزن برای پودرها یا مکمل‌های ورزشی هستند که با وجود این مخزن دیگر نیازی نیست مکمل‌ها یا پودرهای ورزشی را در ظرفی جداگانه حمل کنید. در بعضی از شیکرهای دو تیکه یک محفظه با ابعاد کوچک وجود دارد که مناسب قرص‌های ورزشی‌ هستند. جنس پلاستیک به کار رفته در این شیکرها پلاستیک‌های غیرسمی و فشرده هستند که از ویژگی‌های حائز اهمیت این شیکرها است.

شیکرهای ورزشی سه تیکه: شیکرهای سه تیکه علاوه بر جنس پلاستیکی مرغوب و غیرسمی که دارند شامل دو مخزن پودری فوق العاده مخصوص قرص و پودر ورزشی است.

هفت تفاوت قمقمه و شیکر

حالا که با شیکر ورزشی و انواع مختلف آن آشنا شدید حتماً سؤال بعدی شما این خواهد بود که تفاوت‌های قمقمه و شیکر در چیست؟! جواب سؤالتان را به طور واضح در چند مورد توضیح می‌دهیم.

1. کاربرد: مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تفاوت قمقمه و شیکرها در کاربرد آن‌ها است. شیکرها مخلوط‌ کن‌های کوچکی برای میکس‌کردن مکمل‌ها و پروتئین‌ها هستند. داخل شیکرها معمولاً فنر، توری ثابت‌ یا توپک قرار دارد. کافی است پودرهای پروتئینی‌ خود را داخل شیکر بریزید و سپس آن را چند دقیقه محکم تکان ‌دهید. فنر یا توری توپکی داخل شیکر کمک می‌کند تا این مواد کاملاً با یکدیگر مخلوط شوند. در مقابل قمقمه‌ها فقط برای نگهداری آب و مایعات کاربرد دارند و نمی‌توان با این بطری‌های ساده مواد پروتئینی را مخلوط و استفاده کرد. پس این بزرگ‌ترین تفاوت بین شیکر و قمقمه به شمار می‌آید.

2. فیزیکی: از جمله تفاوت‌های قمقمه و شیکر آن است که بطری شیکر معمولاً با قطری بزرگ‌تر از قمقمه‌ طراحی و ساخته می‌شود. با استفاده از بطری شیکر می‌توانید یک پیمانه پودر پروتئین در آن بریزید. بزرگ بودن بطری شیکر، سبب سهولت تمیز کردن آن می‌شود. با این قابلیت به راحتی می‌توانید دست خود را در آن ببرید و هر گونه باقیمانده پودر را از داخل آن خارج کنید.

3. جنس و مواد ساخته شده: بطری‌های شیکر عمدتاً از پلاستیک ساخته می‌شوند. وجود این ماده سبب می‌شود تا بطری را در دستتان راحت نگه داشته و بدون این که خسته شوید، آن را تکان دهید. برخی دیگر از جنس آلومینیوم و شیشه ساخته شده‌اند. باید بدانید که که تکان دادن شیکر پلاستیکی با داشتن وزن بیشتر آن‌ها کمی دشوارتر است. ضمن این که احتمال رها شدن شیکرهای شیشه‌ای از دست و شکستن آن‌ها نیز وجود دارد. در حالی که قمقمه‌ها نیز با گنجایش یک لیتری و دو لیتری، یک مخزنه و دو مخرنه و در جنس‌های شیشه‌ای، فلزی، استیل، مسی، زیر سیلیکونی، آکاردئونی و چوبی، با رنگ و بی‌رنگ، ساده و طرح‌دار (فانتزی، دمبلی، پاستیلی، فلاسکی) عرضه می‌شوند.

هفت تفاوت قمقمه و شیکر

4. وزن: بطری‌های شیکر معمولاً دارای وزن بیشتری نسبت به قمقمه‌های آب دارند. داشتن هم‌زن یا محفظه‌های بیشتر از دلایلی است که شیکرها را سنگین‌تر می‌کند. به علاوه برای این که شیکرها هیچ نشتی و بیرون ریزی نداشته باشند، آن‌ها را با وسواس بیشتری آب‌بندی می‌کنند، که این موضوع روی بیشتر شدن وزن آن‌ها بی‌تآثیر نیست. 

5. طراحی: اولین تفاوت ظاهری شیکر و قمقمه در همان هم‌زنی است که شیکرها دارند و قمقمه‌ها از آن بی‌بهره هستند. هم‌زنی که می‌تواند توپی، فنری، توری یا حتی تیغه‌ای باشد؛ اما این تنها تفاوت ظاهری قمقمه و شیکر نیست.

تفاوت ظاهری دیگر شیکر و قمقمه در طراحی در آنهاست. بدین صورت که در بعضی از قمقمه‌ها باید کاملاً در قمقمه را باز کنید تا بتوانید از مایعات داخل آن بنوشید. بعضی دیگر هم یک نی باریک دارند که با کمک آن به راحتی می‌توانید نوشیدنی خود را میل کنید. اما شیکرها دارای دهانه‌های لوله‌ای شکل و قطور هستند تا مواد راحت از داخل آن‌ها عبور کند. از طرف دیگر، معمولاً ورزشکاران بین تمرینات خود هم به سراغ شیکر خود می‌روند. پس در شیکر هم طوری طراحی می‌شود که خیلی سریع و معمولاً با یک ضربه محکم باز شود. به عبارتی بهتر، شیکر پروتئین هم‌چنین دارای یک پوشش محکم برای جلوگیری از نشتی است. بنابراین، در مقایسه با مقدار انبوه ریخته شده از یک قمقمه، حتی یک دانه پودر هدر نمی‌رود. بنابراین، اگر مانند بسیاری از مردم، هنگام نیاز به تمیز کردن آلودگی‌ها و ریختن مایعات روی میز و کف آشپزخانه خود ناامید هستید، یک بطری شیکر همیشه گزینه‌ی بهتری است

6. نگهداری و تمیزی: قمقمه‌ها به دلیل داشتن دهانه‌ی بزرگ‌تر و طراحی ساده‌تر، تمیزی و شستشوی آن‌ها را آسان‌تر است. اما شیکرها معمولاً دارای قطعات قابل جدا شدن هستند که برای شستشوی آن‌ها می‌تواند چالش‌هایی را ایجاد کند.

7. قیمت: حتما حدس می زنید شیکرها با توجه به کارایی هایی که دارند قطعا قیمتی بالاتز از قمقمه ها خواهند اشت ولی این گونه نیست.. البته قیمت قمقمه‌ها و شیکرها به نوع، جنس، طراحی، برند و غیره آن‌ها بستگی دارد. بنابراین، نمی‌توان از این لحاظ آن‌ها را با هم مقایسه کرد. جالب است بدانید که گاهی قمقمه‌ها حتی از شیکرها هم گران‌تر هستند.

Agilinex thermos Golf shaker VX Thermos box
خرید قمقمه Agilinex خرید شیکر Golf خرید جاقمقمه‌ای VX

ختم کلام

با توجه به تفاوت‌های مذکور، انتخاب بین قمقمه و شیکر بستگی به نیازها و فعالیت‌های شخصی شما دارد. اگر برای استفاده روزانه یا مسافرت به دنبال یک راه‌حل ساده و قابل اطمینان هستید، قمقمه آب گزینه مناسبی است. اما اگر به دنبال یک وسیله کارآمد برای حمل مواد غذایی یا مکمل‌های ورزشی برای فعالیت‌های ورزشی هستید، شیکر می‌تواند انتخاب بهتری باشد.


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی