search
ثبت نام / ورود

مزایای استفاده از توپ ماساژ و تکنیک‌های مؤثر استفاده از آن


نفیسه نفیسه معینی راد 219 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

حتماً تا به حال نام توپ ماساژ را شنیده‌اید؟ این توپ‌های ماساژ یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین تجهیزات ماساژ درمانی به شمار می‌آیند و برای افرادی که به دنبال راهی سریع و کاربردی برای رفع تنش و گرفتگی‌های عضلانی هستند انتخاب مناسبی می‌باشد. تیم تخصصی اسپرت کالا مقاله‌ای را تهیه کرده است که به شما آموزش می‌دهد ابتدا با فواید این ابزار درمانی آشنا شوید سپس با کمک تکنیک‌های ارائه شده خودتان را ماساژ دهید و بهبودی برایتان حاصل شود. پس ادامه‌ی مطالب را از دست ندهید.

معرفی اجمالی توپ ماساژ

توپ‌های ماساژ جزو وسایل باستانی هستند که افراد در فرهنگ باستانی از سنگ‌های صاف و گرم شده استفاده می‌کردند. از مهم‌ترین مؤلفه‌های توپ ماساژ می‌توان به فیزیوتراپی و ریکاوری ناحیه‌های مختلف بدن اشاره کرد. توپ‌های ماساژ قیمت بسیار به صرفه‌ای دارند و علاوه بر این کوچک هستند که باعث می‌شود به راحتی آن را در کیف دستی گذاشت و از آن استفاده کرد. با فشار دادن توپ ماساژ در ناحیه‌ای که احساس درد می‌کنید می‌توان باعث آزاد شدن عضله از گرفتگی شد. البته ممکن است با استفاده از توپ ماساژ کمی درد هم ایجاد شود اما این درد به اندازه‌ای نیست که بیشتر از تحمل شما شود و نتوانید از توپ ماساژ استفاده کنید، شما با یک فشار مناسب و کافی می‌توانید درد بوجود آمدن از گرفتگی عضلات را تسکین دهید.

مزایای استفاده از توپ ماساژ

  1. کاهش درد عضلانی: درد عضلات می‌تواند سرعت شما را کاهش داده و باعث ناراحتی شود. توپ ماساژ یک راه عالی برای درمان این درد است تا بتوانید تسکین پیدا کنید و به حالت عادی برگردید. توپ‌های ماساژ درد عضلات شما را به سرعت و به طور مؤثر تسکین می‌دهند.
  2. از بین بردن تنش و سفتی: تنش و سفتی عضلات می‌تواند برای عملکرد شما و هم‌چنین انگیزه شما برای تمرین و فعال ماندن مضر باشد. توپ‌های ماساژ عمیقاً به صورت گره‌هایی عمل می‌کنند تا تنش و سفتی عضلات را از بین ببرند و فضای بیشتری در بدن ایجاد کنند.
  3. افزایش انعطاف پذیری بدن: تاندون‌های سفت و رباط‌ها همگی به عدم انعطاف‌پذیری کمک می‌کنند. با این حال، انعطاف پذیری برای ورزشکاران و داشتن یک سبک زندگی فعال کلیدی است زیرا به جلوگیری از آسیب و افزایش عملکرد کلی کمک می‌کند. توپ‌های ماساژ به کاهش این سفتی کمک می‌کنند تا بتوانید انعطاف پذیری را به دست آورید.
  4. بهبود گردش خون: هر شکلی از ماساژ به تحریک جریان خون کمک می‌کند و افزایش گردش خون شفابخش است. اگر با آسیب یا درد و تنش مواجه هستید، افزایش جریان خون در آن ناحیه به بهبود و تسکین کمک می‌کند.

تکنیک‌های مؤثر در استفاده از توپ ماساژ برای نواحی مختلف بدن

تسکین گردن درد

دردهای بدن می‌توانند باعث آسیب رساندن به گردن شوند و سبب می‌شود که شما در بدن احساس ناراحتی کنید. زانو درد، بازو درد و هم‌چنین دردهایی در نقاط مختلف دست از این گونه دردها هستند که باعث ایجاد گردن درد می‌شود. شما می‌توانید برای رهایی از گردن درد و رفع گرفتگی عضلات چند کار را انجام دهید تا این درد برطرف شود در حالی که پشت خود می‌خوابید یک توپ ماساژ زیر سر خود بگذارید. بعد از کمی استراحت آرام آرام سر خود را از یک سمت به سمت دیگر جابه‌جا کنید تا درد شما کاهش پیدا کند.

تکنیک‌های مؤثر در استفاده از توپ ماساژ

تسکین درد شانه

شانه نیز یکی از نقاط حساس بدن است و شما با تسکین درد شانه می‌توانید احساس شادابی بسیار زیادی پیدا کنید. برای تسکین شانه درد توسط توپ ماساژ باید به پشت بخوابید، زانوهایتان را خم کنید و بعد از آن توپ ماساژ را بین شانه و ستون فقرات قرار دهید. وقتی توپ ماساژ بین شانه و ستون فقراتتان قرار گرفت بازوی سمت چپ خود را به آرامی خارج از بدنتان حرکت دهید تا درد شما کاهش یابد و هم‌چنین متقابلاً این کار را برای شانه دیگر هم انجام دهید تا هر دو سمت شانه‌ها صحت یابد.

تسکین قسمت پایینی کمر

کمر درد یکی از دردهایی است که همه‌ی ما دچار آن شده‌ایم. درد کمر ناشی از وضعیت یا سبک بد زندگی است.  شما می‌توانیم با استفاده از توپ ماساژ این درد را درمان کنید. استفاده از توپ ماساژ برای کمر درد راه بسیار ساده‌ای دارد،  برای درمان کمر درد شما باید دو توپ را در قسمت پایینی کمر خود قرار دهید و به سمت بالا و پایین حرکت کنید تا عضلاتی که دچار گرفتگی شده‌اند باز شود و درد شما تسکین یابد.

تسکین پا درد

پا درد هم جزء دردهایی است که می‌توان به راحتی با استفاده از توپ ماساژ آن را بهبود بخشید. نحوه‌ی استفاده از توپ به این صورت این است که در ابتدا پاهایتان روی توپ قرار دهید و به مدت چند دقیقه عقب جلو کنید و این کار را برای هر دو پا انجام دهید تا به صورت کامل پا درد تسکین یابد.

تکنیک‌های مؤثر در استفاده از توپ ماساژ

تسکین زانو درد

برای بهبود درد زانو در ابتدا باید از یک صندلی استفاده کنید، به این صورت که کمر مستقیم نگه داشته شود و یک پایتان را با کمرتان عمود بر زمین نگه دارید و یک زانو را خم کنید و توپ را بین همسترینگ و ماهیچه پا قرار دهید و ۱۰ثانیه فشار دهید و متقابلاً این کار را هم برای پای دیگر انجام دهید تا درد کاملاً برطرف شود.

درمان سیاتیک

اکثر دردهای سیاتیک برآمده از ستون فقرات مثل تنگی کانال نخاعی، فتق دیسک و مشکلاتی از این قبیل است که ناراحتی ایجاد می‌شود. هدف گرفتن ماهیچه‌ی گلابی شکل نیز یکی از راه‌های مختلف بهبود درد سیاتیک است. لازم است که شما علاوه بر ورزش و ماساژ به کمک توپ به پزشک هم مراجعه کنید و از راه‌های درمانی دیگری مانند فیزیوتراپی و ... استفاده کنید. اگر تحت فشار گرفتن عصب‌ها باعث ایجاد درد سیاتیک است نباید توپ ماساژ را در محدوده‌ی تحت فشار قرار دهید چون با این کار ممکن است آسیب بیشتری نیز ببینید.

تکنیک‌های مؤثر در استفاده از توپ ماساژ

نحوه‌ی انجام درمان

شما بسته به میزان درد و حفظ تعادل می‌توانید از یک یا چند توپ ماساژ استفاده کنید. برای استفاده از توپ ماساژ:

  1. روی زمین بشینید و توپ ماساژ را در زیر ماهیچه‌ای که احساس درد می‌کنید بگذارید.
  2. وزن خود را روی توپ‌ها بندازید و به آرامی به نواحی که درد بیشتری احساس می‌کنید حدود 15 تا 20 ثانیه به طور ملایم فشار بیاوریدو سپس مکان توپ را عوض کنید و به همین روش ادامه دهید و بعد از آن به آرامی و با حرکت‌های ملایم روی توپ عقب جلو بلغزید.

نکته: اگر از توپ ماساژ دوبل استفاده کنید فشار ایجاد شده روی توپ‌ها تقسیم می‌شود و شما درد کمتری احساس می‌کنید اما اگر فقط از یک توپ استفاده می‌کنید فشار زیاد باعث ایجاد کمی درد در آن ناحیه می‌شود. اگر موقع فشار توپ درد زیادی احساس کردید باید جای توپ را کمی عوض کنید، هم‌چنین اگر باز هم درد شدیدی حس کردید باید استفاده از توپ ماساژ را کنار بگذارید زیرا ممکن است ماهیچه یا اعصاب بدنتان دچار صدمه شود.

AFH double massage ball AFH very soft spiked massage ball Togu double massage ball
خرید توپ ماساژ دوبل AFH خرید توپ ماساژ خاردار خیلی نرم AFH خرید توپ ماساژ دوبل Togu

جمع بندی

اگر به دنبال یک وسیله‌ی ورزشی با کیفیت و مناسب برای ماساژ نواحی مختلف بدن و به دنبال آن کاهش دردهای عضلانی هستید، توپ ماساژ می‌تواند یک انتخاب مناسب برای شما باشد. امیدواریم که این مقاله برایتان مفید بوده باشد و بتوانید با خواندن مزایای این وسیله ورزشی مناسب‌ترین آن را برای خو انتخاب کنید.


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی