search
ثبت نام / ورود

راهنمای انتخاب توپ جیم بال مناسب


نفیسه نفیسه معینی راد 245 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

امروزه با توجه به اهمیتی که تناسب اندام پیدا کرده است، و بنا به شرایط خاص اجتماعی و دورکاری و خانه‌نشین شدن جمع بسیاری از مردم، انجام ورزش‌هایی چون پیلاتس نیز گسترش یافته است و عده‌ی بسیاری به آن روی آورده‌اند. از جمله ابزارها و وسایل لازم به منظور انجام این ورزش توپ جیم‌ بال است. توپ‌های جیم بال که به توپ‌های تناسب اندام شناخته می‌شوند، به طور گسترده در تمرینات مختلف تناسب اندام، تمرینات توانبخشی در فیزیوتراپی و تمرینات بارداری استفاده می‌شود. آیا مطمئن نیستید که کدام سایز توپ جیم بال برای شما مناسب‌تر است؟ ادامه‌ی این مقاله از اسپرت کالا را مطالعه کنید تا به جواب این سؤال‌ برسید.

آشنایی بیشتر با توپ جیم بال

توپ جیم بال (Gym Ball) توپی بزرگ و نرم از جنس پلاستیک است که امروزه پایه ثابت باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی شده است. توپ جیم بال از طریق باد یا هوا پر می‌شود تا به شکل‌ها و اندازه‌های مورد نیاز در تمرینات برسد. توپ جیم بال ابتدا به عنوان یک اسباب بازی اختراع شد و بعدها به دلیل عملکرد ویژه‌ی تمرینی آن در زمینه‌ی پزشکی توانبخشی توسط فیزیوتراپیست‌ها مورد استفاده قرار گرفت. 

مزایای تمرین با توپ جیم بال

استفاده از توپ جیم ‌بال مزایای زیادی به همراه دارد. به ویژه برای بانوانی که اغلب وقت خود را در خانه می‌گذرانند و تحرک پایینی دارند، این توپ امکان ماساژ عضلات گردن، شکم، باسن، دست و پا را فراهم می‌کند. توپ جیم ‌بال عامل ایجاد ثبات در مفاصل بوده و موجب شادابی و رضایت خاطر کابران خود می‌شود. هم‌چنین به عنوان نوعی وسیله‌ی کمک درمانی در توانبخشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از جمله وسایل پرکاربرد در کلینیک‌های فیزیوتراپی می‌باشد. البته توجه به این نکته لازم است که افراد مبتدی نباید خیلی بر روی این توپ بنشینند چون ممکن است دچار آسیب‌دیدگی شوند.

توپ جیم‌ بال را توپ تولد نیز می‌گویند. به این دلیل که در هنگام زایمان به پایین آمدن سر جنین به سمت لگن مادر کمک می‌کند و به این ترتیب زایمان راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود. البته تمرین با توپ جیم بال برای مادران باردار می‌بایست با نظر پزشک متخصص در این زمینه انجام شود چون ممکن است باعث آسیب به مادر و جنین شود.

مزایای تمرین با توپ جیم بال

از دیگر مزایای مهم و اصلی تمرین با این توپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش ثبات و تعادل هسته مرکزی بدن

بهبود قدرت تخصصی هسته مرکزی بدن

تقویت کنترل عصبی عضلانی

راهنمای انتخاب توپ جیم بال مناسب 

از آن جایی که توپ‌های جیم بال دارای تنوع رنگ و سایز هستند، انتخاب را کمی دشوار کرده است. بدین جهت تصمیم گرفتیم با راهنمای انتخاب توپ جیم بال مناسب به سؤالات شما در این زمینه پاسخ دهیم. در این جا نکاتی مهم هنگام خرید توپ جیم بال مناسب را به شما خواهیم گفت پس ادامه مطالب را از دست ندهید. 

1.مواد تشکیل دهنده توپ جیم بال

معمولاً توپ‌های جیم بال از PVC نرم ساخته می‌شوند، اما گاهی در تولید برخی مدل‌های جیم بال از مواد دیگری چون TPE, NBR و لاستیک هم استفاده می‌شود. جیم بال‌های ساخته شده از PVC از محتوای بازیافتی ساخته شده‌اند و سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند. توپ‌های سازگار با محیط زیست مات بوده و خاصیت ارتجاعی بالایی دارند. هم‌چنین این گونه توپ‌ها مقاوم بوده و ایمنی بیشتری را به همراه دارند.

نکته بعدی که به آن باید اشاره کرد، نوع سطح توپ جیم بال است، بدین معنی که هرچه سطح توپ صاف‌تر باشد، هنگام استفاده از آن راحت‌تر می‌لغزد. انتخاب بافت مناسب فقط یک موضوع سلیقه‌ای است، پس چند مورد را تست کنید و تصمیم بگیرید که کدام را دوست دارید. سعی کنید بافت زمینی که توپ در آن قرار می‌گیرد را در نظر بگیرید. اگر سطح بسیار صاف باشد، مانند کف‌های وینیل یا چوب سخت، ممکن است توپ راحت‌تر بلغزد. در نهایت به شما پیشنهاد می‌کنیم توپ جیم بال ساخته شده از مواد ضد انفجار را انتخاب کنید. این اطمینان حاصل می‌کند که اگر توپ شما سوراخ شود، به آرامی باد می کند، نه این که مانند یک بادکنک ناگهانی بیرون بیاید و به طور بالقوه باعث سقوط یا آسیب شود.

2. انتخاب اندازه صحیح توپ جیم بال

اگر چه استفاده از توپ‌های کوچک‌تر می‌تواند تمرین‌های خاصی را تقویت کند اما اگر دچار کمر درد هستید، توپ‌های بزرگ‌تر می‌توانند وزن بدن شما را تحمل کنند. وقتی در کنار یک توپ ورزشی می‌ایستید، باید یکنواخت یا کمی بالاتر از سطح زانوی شما باشد. بهترین راه برای تشخیص اندازه صحیح توپ برای شما، نشستن روی آن است. هنگامی که روی توپ می‌نشینید، زانوهای شما باید با زاویه 90 درجه خم شده و ران‌های شما موازی یا حتی روی زمین باشند. در ادامه اندازه قد خود را پیدا کنید و ببینید کدام اندازه توپ را ابتدا باید امتحان کنید.

توپ‌‌های جیم‌ بال با ارتفاع 45 سانتی‌متر مناسب اشخاصی با قد کم‌تر از 146 سانتی‎‌متر

توپ‌‌های جیم‌ بال با ارتفاع 55 سانتی‌متر مناسب اشخاصی با قد بین 146 تا 161 سانتی‌متر

توپ‌‌های جیم‌ بال با ارتفاع 65 سانتی‌متر مناسب اشخاصی با قد بین 164 تا 183 سانتی‌متر

توپ‌‌های جیم‌ بال با ارتفاع 75 سانتی‌متر مناسب اشخاصی با قد بیشتر از 183 سانتی‌متر

راهنمای انتخاب توپ جیم بال مناسب

3. میزان باد توپ جیم بال

برای بیشتر اهداف ورزشی، شما می‌بایست کمی تسلط روی سطح توپ داشته باشید. وقتی روی توپ ورزشی می‌نشینید، وزن بدن شما باید کمی حالت صندلی ایجاد کند. این امر ثبات بیشتری را فراهم می‌کند، اما مهم‌تر از آن، به شما امکان می‌دهد به طور مساوی روی توپ بنشینید. هر چه توپ باد بیشتری داشته باشد، حفظ تعادل روی آن، چه در حالت نشسته و چه در وضعیت دیگر، دشوارتر خواهد بود. از باد کردن توپ بیش از اندازه که موجب ترکیدن آن می‌شود بپرهیزید. توپ شما ممکن است هر از گاهی نیاز به باد مجدد داشته باشد. بیشتر آن‌ها با یک پمپ کوچک برای این منظور فروخته می‌شوند.

4. وزن پشتیبانی شده توسط یک توپ جیم بال

توپ‌های جیم بال برای تحمل وزن‌های مختلف ساخته می‌شوند. اکثر توپ‌ها دارای محدودیت وزنی حدود ۱۱۳ کیلوگرم هستند. با این حال، بیشتر توپ‌های سنگین ممکن است دارای محدودیت وزن ثابت تا 900 کیلوگرم و محدودیت وزن بدن حدود 200 کیلوگرم باشند. در نهایت هنگام خرید توپ جیم بال به مواردی چون: داشتن قابلیت ضد ترکیدگی، داشتن پمپ و پین یدک، دارای سطحی ضد لغزش و در نهایت توپی راحت و مناسب اشاره کرد. 

موارد استفاده از توپ جیم بال

همان طور که در قسمت مزایای استفاده از توپ جیم بال گفته شد، می‌توانید از این توپ در تمرینات تعادلی و یا قدرتی استفاده نمائید. در ادامه به چند مورد دیگر هم اشاره می‌‎کنیم:

برای تعادل و ثبات، حرکات کششی روی توپ را امتحان کنید.

از توپ جیم بال برای پیلاتس یا یوگا استفاده کنید.

با توپ جیم بال یک تمرین قدرتی مبتدی انجام دهید.

با حرکات تمرین توپ، جیم بال هسته مرکزی بدن خود را هدف بگیرید.

Agilinex 65 cm ball gym Agilinex 75 cm standing gym ball Agilinex 75 cm marble ball gym
خرید جیم بال 65 سانتی‌متری Agilinex خرید جیم بال پایه دار 75 سانتی‌متری Agilinex خرید جیم بال مرمری 75 سانتی‌متری Agilinex

سخن آخر

در این مقاله به تمامی مواردی که در هنگام خرید توپ جیم بال، نیاز است بدانید اشاره کردیم. با آشنایی کلی که در این مقاله با توپ جیم بال پیدا کردید بی شک دیگر در هنگام خرید آن دچار سردرگمی نمی‌شوید. این موضوع باعث می‌شود شما به راحتی جیم بال مناسب خود را پیدا کنید.


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی