search
ثبت نام / ورود

پیلاتس چیست و چگونه به تناسب اندام کمک می کند؟


نفیسه نفیسه معینی راد 217 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

پیلاتس چیست؟

شاید این اسم را زیاد شنیده باشید ولی واقعا پیلاتس چیست و چگونه عمل می­کند؟ طبق تعریف، پیلاتس سیستمی از تمرینات تکراری است که بر روی تشک یا وسایل دیگر برای تقویت قدرت، ثبات و انعطاف پذیری انجام می­شود. تمرینات پیلاتس عضلات اصلی بدن را با تاکید بر عملکرد عضلانی بهینه سازی شده توسعه می­دهد. این تکنیک آگاهی بدن را برای حمایت از حرکات روزمره موثر و برازنده تقویت می ­کند. به این ترتیب، پیلاتس در بین رقصندگان محبوب بوده است، اما برای مخاطبان گسترده­تری نیز جذاب است. روش تمرینی پیلاتس توسط جوزف پیلاتس در دهه 1920 معرفی شده است. با ادامه مطلب همراه باشید تا درک بهتری از این داشته باشید که پیلاتس چیست و چگونه به تناسب اندام کمک می­کند.

پیلاتس ماهیچه­ های اصلی، که شامل عضلات شکم، باسن، لگن و کمر است را هدف قرار می­دهد. روش پیلاتس مانند یوگا، تنفس عمیق و آگاهانه را تشویق می­کند. پیلاتس به طور گسترده ­ای در محیط­های توانبخشی مورد استفاده قرار می ­گیرد اما برای طرفداران تناسب اندام و ورزشکاران نخبه نیز مفید است. اطلاعات بیشتر درباره یوگا و پیلاتس در سایت ورزشی اسپرت کالا.

زن ورزشکار در حال انجام حرکات پیلاتس

پیلاتس چیست و چگونه عمل می‌­کند؟

قدرت و استقامت پایه و اساس نحوه عملکرد پیلاتس است. تقویت ماهیچه­ های اصلی و مرکزی باعث ایجاد ثبات در کل بدن می­شود. این یکی از راه ­هایی است که پیلاتس به بسیاری از افراد در کاهش سایز کمر کمک می­کند. ایجاد ثبات ماهیچه ­ای از طریق درگیر کردن عضلات اصلی، مهمترین جنبه تمرین پیلاتس است زیرا نحوه حرکت بدن را نه تنها در باشگاه یا ورزشگاه بلکه در زندگی روزمره تعیین می­کند. از نظر جوزف پیلاتس، هدف ایجاد روشی بود که به بدن اجازه می­داد با لطافت، سهولت و کارایی حرکت کند. چنین بدنی باید هم قوی باشد و هم انعطاف پذیر، و دارای ویژگیهای حرکتی خاصی باشد. این ویژگی ها یا اصول پیلاتس در هر تمرین پیلاتس به کار می رود. با تمرین الگوهای حرکتی عملکردی، ماهیچه ­ها به طور یکنواخت رشد می­کنند و بلند و کشیده به نظر می­رسند. به طور خلاصه در پاسخ به این پرسش که پیلاتس چیست می­توان گفت که سبکی از ورزش است که اصول و کیفیت را بر کمیت ارجح می­داند. دستیابی به قدرت متناسب بدون اینکه به حجم بدن افزوده شود افراد زیادی را به پیلاتس می­کشاند. طبق این روش، توسعه متعادل ماهیچه ­ها نتیجه تمرین بدن برای حرکت با هماهنگی و کارایی است. روش پیلاتس نشان می­دهد که عدم تعادل بدن می­تواند منجر به ضعف عضلانی شود، که ممکن است به طور بالقوه باعث ایجاد نقص در بدن شود که مانع حرکت مفصل در طیف وسیعی از حرکت­ها می­ شود.

تکنیک پیلاتس کیفیت را بر کمیت اولویت می­دهد. برخلاف سایر سیستم­های ورزشی، تمرینات پیلاتس شامل تکرارهای زیادی برای هر حرکت نمی­شوند. ایده این است که با انجام دقیق هر تمرین و تمرکز بر تنفس می­توانید در مدت زمان کوتاه­تری به نتایج قابل توجهی برسید. تنفس عمیق نیز برای پیلاتس اساسی است. این بدان معناست که با هر دم بازدم را به طور کامل انجام دهید تا ریه ­ها از هوای کهنه خالی شوند و اکسیژن تازه وارد جریان خون شود. بهبود تنفس و گردش خون به بدن اجازه می­دهد تا به صورت بهینه عمل کند.

زن مربی در حال آموزش انجام درست حرکات پیلاتس به شاگرد خود

اصول شش گانه پیلاتس:

شش اصل اساسی در پیلاتس وجود دارد. آنها فلسفه روش پیلاتس را خلاصه می­کنند و برای استفاده بهتر از هر تمرین ضروری هستند. این اصول شش گانه درواقع بیانگر این هستند که پیلاتس چیست.

  • مرکز: پیلاتس شیوه­ای است که تمرکز شما را به مرکز بدن خود­تان، ناحیه بین دنده های پایینی و استخوان ناحیه تناسلی، جلب می­کند. این ناحیه مرکزی از قدرت اصلی تمرینات پیلاتس بهره می­برد.
  • تمرکز: با تمرکز روی هر تمرین و با توجه کامل به هر حرکت، حداکثر نتایج را از تمرین­ها به دست خواهید آورد.
  •  کنترل: کنترل و تسلط بر روی عضلات نیازمند حرکت آگاهانه و عمدی است و در هر تمرین پیلاتس مورد استفاده قرار می­گیرد.
  • دقت: آگاهی پایدار اطمینان می­دهد که هر حرکت دقیق است. این به معنی قرار دادن مناسب هر قسمت از بدن و تمرکز بر تراز مناسب و درگیری اصلی است.
  • نفس: جوزف پیلاتس همواره بر استفاده از ریه­ ها برای پمپاژ قوی هوا به داخل و خارج از بدن تاکید داشت. بیشتر تمرینات پیلاتس با تنفس هماهنگ است، زیرا تنفس در این روش ضروری است.
  •  جریان:  تمرینات پیلاتس سخت نیستند، اما بهتر است درک مناسبی از این اشته باشید که پیلاتس چیست و چه اهدافی را دنبال  می ­کند. لطافت و سهولت در هر حرکتی اعمال می­شود. ایده این است که انرژی یک تمرین که از عضلات اصلی بدن تامین می­شود، همه قسمت­های بدن را متصل کند تا  کل بدن در یک حرکت سیال حرکت کند. تجهیزات پیلاتس مانند اصلاح کننده یک شاخص عالی برای این روش هستند. هنگامی که یک تمرین کننده حرکات را با دقت و روان انجام می­ دهد، بهترین عملکرد را دارد.

چه طور باید پیلاتس را شروع کرد؟

بهتر است پیلاتس را با یک مربی معتبر، به صورت فردی و شخصی، یاد بگیرید. به خصوص اگر علاقه مند به کار بر روی دستگاه پیلاتس مانند اصلاح کننده و کادیلاک هستید. با این حال، شما همچنین می­توانید از طریق ترکیبی از کلاس ها و تمرینات خانگی این سبک از ورزش را یاد بگیرید. ممکن است بخواهید ابتدا چند تمرین آنلاین را تماشا کنید تا بتوانید درک بهتری از اینکه پیلاتس چیست و چه انتظاری از آن باید داشته باشید بدست آورید.


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی