search
ثبت نام / ورود

انواع وزنه شنی


نفیسه نفیسه معینی راد 196 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

وزنه شنی همان طور که از نامش مشخص است حاوی شن است. به طور کلی وزنه‌ها نقش بسیار مهمی در تمرینات بدنسازی، به ویژه تمرینات هوازی و چربی سوزی می‌توانند ایفا کنند. کارکرد وزنه شنی به این صورت است که به دور مچ دست و یا پا بسته می‌شود و به اعمال نیرو و فشار بیشتر به عضلات حین تمرین کمک می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنا شدن با این ابزار ورزشی جادویی مقاله‌ی پیش رو از اسپرت کالا را با دقت مطالعه نمائید. 

آشنایی با وزنه شنی

در بیشتر موارد وزنه‌های شنی یا همان وزنه‌های مچ دست و پا برای سوزاندن بیشتر کالری در ورزش‌های هوازی و تمرینات قدرتی استفاده می‌شوند. به طور معمول، وزنه‌های شنی برای ایجاد مقاومت اضافی در طول فعالیت‌های قلبی عروقی سبک، مانند راه رفتن هم قابل استفاده هستند. دکتر دیوکندی، فیزیوتراپیست اعتقاد دارد وزنه‌های مچ دست و مچ پا از نیروی جاذبه برای ایجاد مقاومت استفاده می‌کنند، اما زمانی که راه می‌روید، وزنه‌ها مانند آونگ‌ها از مفاصل شانه و ران شما تاب می‌خورند. هم‌چنین مواردی وجود دارد که افراد از وزنه‌ی مچ دست و پا در کلاس‌های پیلاتس و یوگا استفاده می‌کنند. برخی دیگر دوست دارند از آن‌ها به عنوان جایگزینی برای دمبل برای تمرینات بالاتنه و وزنه مچ پا برای تمرینات پایین تنه استفاده کنند. Candy می‌گوید اگر از وزنه‌های مچ پا یا مچ دست برای تمرینات قدرتی استفاده می‌کنید، وزنی مناسبی که باید انتخاب کنید به چند عامل بستگی دارد. او گفت: "شما باید بتوانید تعداد ست‌ها را با تکنیک خوب انجام دهید، بنابراین معمولاً از 6 تا 12 تکرار برای تقویت عضلات استفاده می‌شود، در حالی که بیش از 12 تکرار در هر ست برای تمرینات استقامتی عضلانی استفاده می‌شود." هم‌چنین کندی بیان می‌کند اگر از وزنه‌های شنی دست و پا برای پیاده روی استفاده می‌کنید، به خاطر داشته باشید وزنی که انتخاب می‌شود نباید روی فرم شما در حین راه رفتن تأثیر بگذارد.

یکی دیگر از مهم‌ترین کارکردهای وزنه شنی، علاوه بر استفاده هنگام ورزش و تمرین، عملکرد درمانی آن برای فیزیوتراپی است. گاهی اوقات بعضی افراد از ناتوانی عضلانی خاصی رنج می‌برند، بنابر صلاحدید پزشک در چنین مواردی ممکن است استفاده از وزنه شنی توسط فیزیوتراپیست تجویز شود، چرا که استفاده‌ی درازمدت از این وزنه‌ها می‌تواند به تقویت عضلات تضعیف شده کمک کند. البته باید توجه داشته باشید که این نوع استفاده باید کاملاً زیر نظر پزشک و فیزیوتراپیست متخصص صورت گیرد و از استفاده‌ی خودسرانه به این منظور جداً خودداری کنید، زیرا می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به شما وارد کند. 

نحوه‌ی استفاده از وزنه‌های شنی

استفاده از وزنه‌های شنی بسیار آسان است و کافی است که شما هنگام شروع به تمرین این وزنه‌ها را به دور مچ دست و یا پای خود ببندید. در ادامه و در حالی که شما در باشگاه مشغول انجام تمرینات روزانه خود هستید، این وزنه‌ها خودشان به وظیفه‌شان عمل می‌کنند و نیازی نیست که شما کاری بکنید. به طور اتوماتیک نیروی بیشتری به عضلات شما وارد می‌شود و عملکرد بهتری را برای تمریناتتان، چه هوازی باشد و چه قدرتی، برای شما به همراه خواهند داشت.

انواع وزنه شنی

  • وزنه شنی مچ پا: ممکن است در محیط باشگاه و یا بیرون افرادی را دیده باشید که با وزنه‌هایی در اطراف مچ پا در حال دویدن و گردش باشند. این وزنه‌ها به طور معمول در یک بند نئوپرن پهن ساخته می‌شوند که دور مچ پا پیچیده شده و با بند چسبی متصل می‌شوند. توجه داشته باشید استفاده از وزنه شنی مچ پا سنگین وزن هنگام پیاده‌روی یا هنگام تمرین ایروبیک به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا شما را مجبور به استفاده از عضلات چهارسر ران (عضلات جلو ران) و نه عضلات همستر (عضلات پشت ران) می‌کند. همین امر باعث عدم تعادل عضلانی و خطر آسیب‌دیدگی تاندون یا رباط به زانوها، پهلوها و پشت را به دنبال خواهد داشت.

وزنه شنی مچ پا

  • وزنه شنی مچ دست: مانند وزنه‌های مچ پا، وزنه مچ دست بندهای پهن و وزنی است که به دور مچ دست پیچیده می‌شود. بعضی اوقات افراد این وزنه‌ها را در حین تمرینات یا پیاده‌روی می‌پوشند که می‌تواند منجر به عدم تعادل عضلانی شود. در حالی که دستان خود را عقب و جلو می‌چرخانید اگر وزنه سنگین باشد، همین عملکرد نیز می‌تواند باعث آسیب دیدگی مفصل و تاندون در مچ دست، آرنج، شانه‌ها و گردن شود.

وزنه شنی مچ دست

فواید استفاده از وزنه شنی مچ دست و پا

کمک به حفظ تعادل بهتر بدن

کمک به کاهش وزن و چربی سوزی بدن

افزایش قدرت عضلات پا

افزایش قدرت مچ پا

تقویت سایر عضلات بدن

تنوع در تمرینات ورزشی

چه کسانی نباید از وزنه‌ی مچ دست و پا استفاده کنند؟

اگر تازه ‌کار هستید و پیش از این تمرینات قدرتی انجام نداده‌اید بهتر است کار خود را با وزن بدن آغاز کنید و فعلاً به سراغ استفاده از وزنه‌ها و وسایل ورزشی نروید. ابتدا باید به ورزش و اجرای درست تمرین‌ها عادت کنید، کمی پیشرفت کنید سپس از وزنه‌ها کمک بگیرید تا حجم تمرینی خود را افزایش دهید. با گذشت زمان می‌توانید از وزنه‌ی مچ دست و پا کمک بگیرید تا فشار تمرین‌ها را افزایش دهید و با نتایج مثبت‌تری روبه‌رو شوید. هم‌چنین اگر به مشکلات زانو یا لگن دچار هستید نباید وزنه‌ را به مچ پای خود وصل کنید. فشار اضافی روی مفاصل می‌تواند مشکل آن‌ها را جدی‌تر کند و آسیب بیشتری به شما بزند. جدا از این، خانم‌های باردار و کسانی که به‌ تازگی جراحی یا آسیب‌دیدگی داشته‌اند و در حال بهبودی هستند هم باید نکات ایمنی را رعایت کرده و پیش از ورزش با یک پزشک مشورت کنند تا از ایمن بودن جلسه‌ی ورزشی و برنامه‌ی تمرینی خود مطمئن شوند.

سنگین شدن بیش از حد با این وزنه‌ها اثرات منفی دارد. هرناندز هشدار داد: «معایب استفاده از وزنه‌های مچ پا و مچ، فشار مضاعفی است که بر مفاصل نزدیک به آن‌ها وارد می‌کنند». هنگام استفاده از وزنه‌های مچ دست، آرنج و شانه ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند، و اگر از وزنه‌های مچ پا استفاده می‌کنید، زانو و لگن در معرض خطر هستند. او گفت: استفاده از این وزنه‌ها با حرکات بسیار فرار یا ضربه زیاد مانند پلایومتریک، به ویژه برای خستگی، هرگز ایده خوبی نیست. او هم‌چنین توصیه می‌کند که اگر مشکلی با رباط‌های زانو دارید، بهتر است در بیشتر موارد از وزنه‌های مچ پا دوری کنید.

Rapidex hot spray Lotus Agilinex ankle and foot weights Adjustable ankle and foot weights up to 2.5 kg Agilinex
خرید وزنه مچ دست و پا Agilinex خرید وزنه مچ دست و پا لوتوس Agilinex خرید وزنه مچ دست و پا قابل تنظیم Agilinex

و سخن پایانی...

شما با استفاده از وزنه‌های شنی مچ دست و پا می‌توانید به راحتی انواع تمرینات را در خانه انجام دهید و بدنی قوی و ورزیده برای خودتان بسازید. از محاسن این وزنه‌ها قیمت مناسب آن‌ها و فضای کمی است که اشغال می‌کند. اگر به دنبال وسیله‌ای جادویی برای تقویت عضلات خود هستید از این وزنه‌های شنی غافل نشوید. 


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی