search
ثبت نام / ورود

چگونگی درمان درد مفاصل با کیسه یخ


نفیسه نفیسه معینی راد 197 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۰۷

صدمات، ورزش و شرایط مزمن مانند آرتریت یا فیبرومیالژیا می‌توانند باعث درد مفاصل وعضلات شوند. یخ درمانی یکی از روش‌های درمانی است که به طور رایج برای درمان درد مفاصل بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقاله پیش رو تلاش ما بر این است که شما را با موضوع جدید درمان درد مفاصل با یخ درمانی با کیسه یخ آشنا کنیم و اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

درمان درد مفاصل با کیسه یخ

اولین قدم در مسیر درمان درد مفاصل این است التهابی که در مفصل به وجود آمده است را از بین ببرید. التهاب و تورم شاید از نظر بیشتر مردم یکسان باشند ولی این طور نیست. التهاب در واقع به حالتی گفته می‌شود که بافت‌ها دچار تحریک شدگی می‌شوند. بنابراین مفصل می‌تواند بدون این که شکل و شمایل و نشانه‌ی خاصی از تورم از خود نشان دهد، ملتهب شده باشد.

استفاده از کیسه یخ، تورم و درد نواحی آسیب دیده را کاهش می‌دهد و بهترین درمان فوری برای آسیب دیدگی‌های حاد است. هم‌چنین سرما باعث تنگ شدن عروق و کاهش خونریزی داخلی در محل آسیب می‌شود. آسیب دیدگی مزمن به صورت تدریجی و آهسته شکل می گیرد. این آسیب‌ها معمولاً در اثر فعالیت زیاد مفاصل و عضلات بوجود می‌آیند اما در برخی موارد اگر آسیب دیدگی حاد درمان نشود و بهبود پیدا نکند، تبدیل به آسیب دیدگی مزمن می‌شود. برای مثال هنگامی که مچ پا دچار پیچ خوردگی شود و درمان نشود، منجر به آسیب دائمی و حتی آرتروز می‌شود.

زمان مناسب استفاده از کیسه یخ

کمپرس سرد و تحت فشار دادن زمانی انجام می‌شود که در مفصل یا محل آسیب دیدگی نشانه‌های تورم دیده می‌شود. قرار دادن کیسه یخ روی ناحیه‌ی دردناک جریان خون را کاهش می‌دهد و درد و التهاب را سریع‌ترین زمان ممکن تسکین می‌دهد. التهاب می‌تواند باعث تورم در اطراف مفصل شده و باعث سفت شدن آن ناحیه شود. هنگامی که از کیسه یخ استفاده می‌کنید، سفتی عضله کمتر مشکل ایجاد می‌کند. زمانی که کیسه یخ در 24 ساعت اول پس از شروع درد مفاصل استفاده شود بسیار مفید است. اگر بر روی مفصل خود کیسه یخ می‌زنید، حتماً قانون 20 دقیقه روشن، 20 دقیقه خاموشی را رعایت کنید. کیسه یخ را بیش از 20 دقیقه روی مفصل خود نگه ندارید. قبل از این که دوباره از کیسه یخ استفاده کنید حداقل 20 دقیقه صبر کنید. اگر پوست شما حساس بوده یا خیلی قرمز به نظر می‌رسد، کیسه یخ را زودتر بردارید. نگه داشتن کیسه یخ برای مدت طولانی روی پوست می‌تواند باعث سرمازدگی شود.

علت اصلی که کیسه یخ تقریباً در همه شرایط قابل استفاده و مؤثر می‌باشد این است که سرما درمانی با کیسه یخ در واقع بر روی عصب‌های بدن تأثیر می‌گذارد. زمانی که از یخ درمانی استفاده می‌شود عصب‌ها سیگنال‌های ضعیف‌تر و کمتری ارسال می‌کنند. دقیقاً به همین دلیل است که وقتی بخشی از بدن بیش از حد سرد می‌شود یا مدت زیادی تحت یخ درمانی قرار می‌گیرد، تقریباً بی‌حس می‌شود کاهش سیگنال‌های ارسالی از عصب‌ها به این معنی است که مغز اطلاعات درد یا هر اطلاعات حسی دیگر را از آن بخش از بدن دریافت نمی‌کند، در نتیجه آن ناحیه بی‌حس می‌شود.

زمان مناسب استفاده از کیسه یخ

بدن به سرما درمانی بهتر واکنش نشان می‌دهد

عامل دیگری که باعث می‌شود در بیشتر موارد به جای گرما درمانی از یخ درمانی استفاده شود، نوع آسیب و البته ساختار بدن است. اگر بخواهیم به اختصار توضیح دهیم باید بگوییم که ساختار بدن به گونه‌ای است که نسبت به سرما درمانی بهتر واکنش نشان می‌دهد. پوست به دلیل ساختاری که دارد به عنوان یک عایق حرارتی بسیار قوی عمل می‌کند. به همین دلیل است که گرمای خشک یا گرمای مرطوب روی سطح پوست به سختی می‌تواند روی طرف دیگر پوست تأثیر بگذارد. یعنی رسیدن گرما به بافت‌های آسیب دیده دشوار است. از طرفی سرما چنین مشکلاتی را برای پوست ایجاد نمی‌کند. به عبارتی بهتر سرما خیلی راحت‌تر از گرما به پوست نفوذ می‌کند و روی بافت آسیب دیده تآثیر می‌گذارد. 

روش انجام تکنیک یخ درمانی با کیسه یخ

از آن جایی که عمق اثر گذاری و نفوذ یخ در این روش مهم است، باید یخ درمانی طوری انجام شود که یخ در کمترین فاصله و در بیشترین تماس با سطح پوست قرار بگیرد. بدین معنی که کیسه یخ باید تا حد امکان نازک باشد و به خوبی سرد شود. بهترین راه انجام یخ درمانی این است که از کیسه‌های یخ استفاده شود. بهتر است یخ در این کیسه‌ها خورد شده باشد و یا به اندازه‌های کوچک درآمده باشد. این کیسه باید به صورت مستقیم بر روی پوست قرار بگیرد. اگر امکانش هست بهتر است این بسته سرمایی را به کمک یک باند کشی یا پارچه به محل آسیب دیده ببندید. شاید تحمل سرما به خصوص در ابتدا خیلی سخت باشد. در این صورت می‌توان از یک حوله یا دستمال خیس بین پوست و کیسه یخ استفاده کرد تا میزان سرما را متعادل‌تر کند و سرد شدن بدن با سرعت کمتری انجام شود.

Cramer hot and cold dual purpose gel Cramer's Instant Ice Pack
خرید ژل دو منظوره سرد و گرم Cramer خرید کیسه یخ فوری Cramer

یخ درمانی با کیسه یخ مناسب چه افرادی نیست؟

افرادی که مبتلا به بیماری رینود، نوروپاتی محیطی یا هر بیماری که احساس عصب یا گردش خون را به خطر بیاندازد، در معرض آسیب بیشتر هستند و بنابراین باید اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهند. بنابراین مشورت در مورد علائم و سابقه پزشکی خود با یک متخصص پزشکی قبل از شروع یخ درمانی می‌تواند در تعیین مناسب بودن یخ درمانی مؤثر باشد.

جمع بندی

در این مقاله از اسپرت کالا سعی کردیم شما را با روش درمانی درد مفاصل با کیسه یخ آشنا کنیم. توجه داشته باشید در برخی موارد تنها سرما درمانی برای کاهش درد مفاصل شما کافی نیست، اگر درد مفاصل شما بعد از این روش بهبود نیافت، یا درد شما بدتر شد بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید. در این مواقع ممن است به درمان‌های دیگری نیاز داشته باشید که به شما در بهبود و کاهش درد کمک کند.


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی