search
ثبت نام / ورود

چرا باید از کنزیوتیپ استفاده کنیم؟


نفیسه نفیسه معینی راد 161 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

نوار کنزیو یک نوع نوار کششی است که از قابلیت ارتجاعی بالایی برخوردار است و در واقع از آن برای درمان و اصلاح عملکرد نواحی مورد نظر بدن در هنگام ورزش و یا هنگام احساس درد در یک ناحیه استفاده می شود. ساختار نوار کنزیو از پوشش کتانی می‌باشد که بر روی فیبرهای کششی قرار دارد. نوار کنزیولوژی(Kinesiology) یک ابزار و در عین حال وسیله ی درمانی است که به طور فزاینده ای در رشته های ورزشی رواج یافته و مورد استفاده ورزشکاران قرار گرفته است. از کنزیوتیپ یا نوار درمانی برای پیشگیری از آسیب های جدی و درمان آسیب‌های ورزشی می‌شود که در ادامه این مطلب توضیحات بیشتری در رابطه با آن‌ها ارائه شده است. این نوارهای درمانی کنزیو نه تنها برای آسیب‌های ورزشی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند بلکه در شرایط دیگر نیز می‌شوند. این روش در دهه 1970 با هدف تسکین درد ها و بهبود ترمیم بافت های نرم ایجاد شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

فواید استفاده از کنزیوتیپ

از جمله مهم ترین این فواید تقویت حس عمقی، کاهش خستگی عضلانی، کاهش درد عضلانی، مهار درد، بهبود روند ترمیم مانند کاهش ادم و بهبود تخلیه لنفاوی و جریان خون می‌باشد. چگونگی استفاده از کنزیوتیپ‌ها بسیار اهمیت دارد و دستاورد فیزیولوژیکی را تعیین می‌کند. به عنوان مثال نوار در حالتی که کشیده نشده است، روی پوستی که با دست کشیده شده، در سطح عضله آسیب دیده استفاده می‌شود. این مدل استفاده از نوار درمانی کنزیوتیپ باعث بروز تغییراتی در پوست می‌شود که پوست را بلند می‌کند. با افزایش فضای بین بافتی و کاهش فشارهای بینابینی ناشی از تورم پس از آسیب، بازسازی بافت آسیب دیده را تحریک کرده و باعث بهبهود آن می‌شود. این کاهش فشار همچنین باعث کاهش تحریک گیرنده های درد زیر پوست شده و در نهایت منجر به کاهش درد می‌شود. همچنین این موضوع مطرح شده است که بالا بردن پوست، رشته هایی که پوست را به سلول های اندوتلیال عروق لنفاوی و مویرگی متصل می‌کند را از یکدیگر جدا می‌کند. به این ترتیب کانال هایی ایجاد می‌شوند که اجازه تخلیه لنف را می‎‌دهند، در نتیجه تورم را کمتر کرده و موجب افزایش جریان خون در ناحیه دردناک می‌شوند. به طور کلی این نوارها باعث افزایش دامنه ی حرکتی، افزایش عملکرد و کاهش ادم یا تورم می‌شوند. شاید شما نیز چسب های رنگی را بر روی بدن ورزشکاران مختلف دیده باشید و از خود پرسیده باشید که این چسب ها چیست و چه فایده ای دارد. این چسب ها چسب‌های کنزیوتیپ هستند، که در واقع برای گرفتگی عضلات از آن‌ها استفاده می‌شود. این مقاله به صورت مفصل به این چسب ها، نحوه ی عملکرد، کاربرد و نحوه ی استفاده از آن‌ها پرداخته است. اولین کنزیوتیپ در سال 1970 توسط "دکتر کنزوکیس" تولید شد. وی علت تولید کنزیوتیپ‌ها را عدم رضایت از چسب های موجود در آن زمان بیان کرده است.

مردی در حین تمرین با چسب کنزیوتیپ روی زانو

چرا باید از کنزیوتیپ ها استفاده کنیم؟

کاهش و کنترل حس درد: استفاده از کنزیوتیپ‌ها باعث جلوگیری از بازخوردهای حسی-حرکتی می‌شود و همچنین با فعال سازی پاسخ های عصبی-عضلانی باعث فعالیت عضلات می‌شود. این امر باعث می‌شود تا شما به هیچ وجه احساس درد و یا ناراحتی نداشته باشید. با در نظر گرفتن این نکته که گیرنده‌های پوستی در انتقال پیام نسبت به حس درد در اولویت هستند، با استفاده از کنزیوتیپ‌ها قادر خواهید بود تا حس درد های مفصلی و عضلانی را مهار و سرکوب نمایید.

کمک به عملکرد و استقامت عضلات و مفاصل: بکارگیری نوار‌های کنزیو در ورزش و فعالیت‌های بدنی به انقباض و استقامت عضلات کمک می‌کند، علاوه بر آن در هنگام کشیده شدن تاندون‌ها به حفظ ساختار مفاصل کمک نموده و از کشیدگی تاندون‌ها جلوگیری می‌کنند. تعداد زیادی از ورزشکاران بنا به دلایل مختلفی از کنزیوتیپ استفاده می‌کنند و کنزیوتیپ در بین آن‌ها از محبوبیت خاصی برخوردار است.

تسریع در ترمیم تورم و التهابات ناشی از تروما: نوار درمانی کنزیوتیپ قادر است تا به حرکت مایعات زیر پوستی کمک کند. علت این امر این است که کنزیوتیپ‌ها با استفاده از خاصیت کشسانی ای که دارند پوست را بالا می‌آورند و باعث می‌شوند تا افزایش فضای زیر پوستی برای عبور مایع لنفی ایجاد شود. سیستم لنفاوی نوعی سیستم نظام‌مند در بدن می‌باشد که به حرکت مایعات در داخل و خارج از ناحیه کمک می‌کند. سیستم لنفاوی در زیر پوست قرار دارد بنابراین هنگامی که شما نوار کنزیوتیپ را روی پوست خود قرار می دهید به شما در پاک‌سازی کل ناحیه متورم شده کمک خواهد کرد. نوارهای کنزیوتیپ ضدآب هستند و بین 2 الی 3 روز روی پوست ماندگاری دارند و براساس این ویژگی‌ها می‎‌‌توانید هنگام خواب و دوش گرفتن نیز از آن‌ها استفاده نمایید تا در روند درمان شما وقفه‌ای ایجاد نشود.

روند درمانی توسط کنزیوتیپ چگونه انجام می شود؟

هر فرد می تواند پس از اینکه درد را احساس کند از نوارهای کنزیوتیپ استفاده نماید. این احساس درد از طریق عصب‌های مغزی به شما منتقل می‌شود و در واقع  شما پس از احساس درد باید مراقبت از خود را شروع نمایید. با استفاده از نوار کنزیوتیپ می‌توانید شدت التهاب آسیب  دیدگی را کاهش دهید و آن را کنترل کنید. روماتیسم قوزک پا، پیچ خوردگی قوزک پا به پهلو و پیچ خوردگی وسط قوزک پا مواردی است که تیپ کردن مچ پا با چسب کنزیوتیپ می‌تواند از درد و علائم آن بکاهد. که البته روش تیپ کردن آن در هر کدام از این موارد متفاوت با دیگری است. ساق پا در هـر ورزشـی باید انتظار آسیب‌ها، جراحت‌ها و خطرات احتمالی آن را داشـتـه بـــاشید، به خصوص در ورزش‌های گـروهی. در این ورزش ها ناحیه حساس و آسیپ پذیر ساق پاها هستند. در واقع ساق پا در این ورزش‌ها بیشتر دچار کشیدگی و گرفتگی می‌شود. استفاده از چسب های کنزیوتیپ علاوه بر جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، به درمان و تسکین درد پس از آسیب دیدگی کمک زیادی می‌کند. از مزایای استفاده از چسب کنزیوتیپ در ساق پا جلوگیری از گرفتگی و آسیب دیدگی عضله پا، محافظت از تاندون آشیل، تسکین درد و ورم ساق پا می‌باشد.


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی