search
ثبت نام / ورود

پنج نکته کاربردی هنگام خرید نردبان چابکی


نفیسه نفیسه معینی راد 231 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

یکی از قطعات تجهیزات تعادلی که در انواع تمرینات ورزشی چابکی مورد استفاده قرار می‌گیرد نردبان چابکی است. در این مقاله از اسپرت کالا می‌خواهیم شما را با نردبان چابکی، کاربردهای آن و نکات مهم هنگام خرید آن آشنا کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

نردبان چابکی چیست؟

نردبان چابکی (Agility ladder) یک وسیله‌ی ورزشی است که برای تقویت عضلات، بهبود تعادل، سرعت و دقت، افزایش کارایی و سوخت و ساز بدن در اکثر رشته‌های ورزشی به خصوص در فوتبال استفاده می‌شود. اگر مقاله‌ی پرکاربردترین لوازم تمرینی فوتبال را مطالعه کرده باشید حتماً می‌دانید که نردبان چابکی یکی از پرکاربردترین لوازم تمرینی فوتبال به حساب می‌آید. علت نام‌گذاری نردبان چابکی به دلیل دارا بودن یک سری پلکان‌های شبیه به نردبان است که در فواصل معینی به یکدیگر وصل شده‌اند و به شما اجازه می‌دهد تا با آن، تمرین‌های متفاوتی را انجام دهید. 

نردبان چابکی

کاربردهای نردبان چابکی

هدف اصلی از تمرین با نردبان چابکی تقویت عضلات و ماهیچه‌های پایین تنه است. نردبان چابکی در سطوح مختلف عرضه می‌شود و از ورزشکاران مبتدی تا حرفه‌ای همگی می‌توانند از آن استفاده کنند. نردبان چابکی به خودی خود شامل تمرین خاصی نیست. این یک قطعه از تجهیزات ورزشی است که می‌تواند برای انجام تعداد زیادی از تمرینات چابکی استفاده شود. این حرکات سریع ضربان قلب شما را بالا می‌برد، تعادل و هماهنگی شما را به چالش می‌کشد و می‌تواند سرعت و عملکرد ورزشی را بهبود بخشد. لازم به ذکر است برخی از فیزیوتراپ‌ها از نردبان چابکی به عنوان بخشی از پروتکل‌های درمانی خود برای آسیب‌های لگن و سایر آسیب‌های پایین تنه استفاده می‌کنند، اما اگر از این دستگاه برای توانبخشی استفاده می‌کنید، باید با یک متخصص واجد شرایط کار کنید.

کاربردهای نردبان چابکی

تمرینات با نردبان چابکی اغلب جزء انواع خاصی از تمرینات تناسب اندام، از جمله تمرین SARQ و تمرین HIFT است. هر نوع تمرین مزایای قابل توجهی را به همراه دارد.

تمرین SARQ 

عبارت SARQ مخفف سرعت، چابکی، واکنش پذیری و سرعت است. تمرینات SARQ در گذشته توسط ورزشکاران نظامی و حرفه‌ای انجام می‌شد. اما در سال‌های اخیر، این تمرینات در باشگاه‌های سراسر کشور بسیار محبوب شده است. این کلاس‌ها طیف وسیعی از شرکت کنندگان را در سطوح مختلف آمادگی جسمانی جذب می‌کند. مزایای تمرینات SARQ با استفاده از نربان چابکی بسیار گسترده است. که در ادامه توضیح مختصری خواهیم داد:

  • تعامل را افزایش می‌دهد: تمرینات SARQ مشارکت ورزشکاران را در طول تمرین افزایش می‌دهد و به رفع کسالت و انجام سریع‌تر تمرین کمک می‌کند. اکثر افرادی که این تمرینات را امتحان کرده‌اند به شما خواهند گفت که هنگام درگیر شدن با هم تیمی‌های خود، زمان به سرعت در حال گذر است.
  • عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشد: ورزشکاران در بسیاری از ورزش‌ها و در سطوح مختلف از تمرینات چابکی بهره‌مند می‌شوند. تمرینات چابکی معمولاً در برنامه‌های ورزشکاران در ورزش‌هایی مانند والیبال، فوتبال و ... برای افزایش عملکرد گنجانده می‌شود.
  • فعالیت‌های رومزه زندگی (ADL) بهبود یافته: پیت مک کال، متخصص تناسب اندام، در مقاله‌ای برای شورای آمریکایی ورزش خاطر نشان می‌کند که تمرینات SARQ هماهنگی و آگاهی بدن را برای ورزشکاران در تمام سطوح بهبود می‌بخشد. در نتیجه، انجام فعالیت‌های روزمره زندگی می‌تواند ایمن‌تر و آسان‌تر شود.
  • افزایش عملکرد شناختی: تمرینات نردبان چابکی نیاز به تفکر سریع و رفتار پاسخگو دارد، تمرینی که به آن تمرین عصبی عضلانی می‌گویند. انجام منظم این تنوع مرینات ممکن است عملکرد ذهنی را بهبود بخشد.

تمرین HIFT 

تمرینهای نردبانی اغلب در تمرینات عملکردی با شدت بالا (HIFT) گنجانده می‌شوند. تمرینات HIFT بر حرکات عملکردی و چند مفصلی تآکید دارد و از تمرینات هوازی و تقویت عضلات استفاده می‌کند. به عنوان مثال، یک تمرین نردبان چابکی ممکن است با حرکاتی مانند خزیدن ترکیب شود. تمرین HIFT را می‌توان به هر سطح تناسب اندام تغییر داد و باعث درگیری بیشتر عضلات نسبت به تمرینات هوازی می‌شود، در نتیجه استقامت، قدرت و انعطاف قلبی عروقی را بهبود می‌بخشد.

4 meter adjustable speed ladder with connection capability VX Hexagonal Agility Ladder VX Adjustable Ring Agility Ladder
خرید نردبان سرعتی 4 متری VX نردبان چابکی شش ضلعی VX خرید نردبان چابکی حلقه‌ای قابل تنظیم VX

پنج نکته‌ی مهم هنگام خرید نردبان چابکی

  1. تعداد پله‌های نردبان چابکی: بیشتر نردبان‌های چابکی ارتفاع یکسانی دارند که تقریباً بین 5 تا 6 متر است. تنها فرق بین نردبان‌ها تعداد پله‌های آن‌هاست. با آن که برخی از نردبان‌ها فقط هشت پله دارند، ولی برخی نیز دارای 12 یا 16 پله هستند. نردبانی که تعداد پله‌های بیشتری دارد طبیعتاً فاصله‌گذاری کمتری خواهد داشت و این نوع نردبان‌ برای افراد حرفه‌ای و ورزشکاران پیشنهاد می‌شوند. درحالی که نردبان مناسب برای افراد تازه کار نردبانی است که تعداد پله‌های کم‌تر و فاصله‌گذاری بیشتری داشته باشد. 
  2. مواد تشکیل دهنده نردبان: نردبان‌های چابکی بیشتر از جنس پلاستیک هستند، اما برخی از مدل‌های بالاتر آن‌ها از پلاستیک محکم و بادوامی ساخته شده‌اند که انعطاف پذیری بیشتری دارد. نردبان‌های نخی نیز در بازار پیدا می‌شوند، اما باید به یاد داشته باشید که این محصولات در مقایسه با نردبان‌های پلاستیکی، کیفیت و دوام کمتری دارند.
  3. طول نردبان سرعت: نردبان‌های چابکی با طول‌هایی از تقریباً 2 متر تا 10 متر موجود هستند. علاوه بر این باید فکر کنید آیا می‌خواهید از آن در فضای سربسته یا فضای باز استفاده کنید و برای تمرین کردن چقدر فضا دارید. اگر می‌خواهید در زمان‌های طولانی تمرین کنید، به دنبال نردبان‌های 6 تا 9 متر بگردید. بیشتر نردبان‌های چابکی موجود در بازار 4.5 یا 9 متر هستند.
  4. قابلیت تنظیم: اگر قصد دارید از نردبانی برای تمرین استفاده کنید که فاصله‌های مختلفی بین پله‌ها داشته باشد پس داشتن قابلیت تنظیم ضروری است. برخی از نردبان‌های چابکی قابلیت تنظیم ثابتی دارند، بعضی از آن‌ها به شما این امکان را می‌دهند که آزادانه پله‌ها را حرکت دهید و طرح خودتان را پیاده کنید. اگر از نردبان فقط برای تمرینات معمولی و گرم کردن استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ نردبان‌هایی بروید که قابلیت تنظیم نداشته باشند.
  5. قابلیت حمل: اکثر نردبان‌های چابکی مدرن پله‌‎های باریکی دارند تا سریعاً جابه‌جا شوند. هنوز هم مدل‌هایی وجود دارند که پله‌های گرد و بزرگی داشته باشند که ممکن است هنگام جمع کردن بسیار جاگیر باشند.این نردبان‌ها بسیار سنگین‌تر از نردبان‌هایی با پله‌های باریک هستند. اگر در مکان‌های مختلفی تمرین می‌کنید و می‌خواهید نردبان را با خودتان ببرید، پس دنبال مدل‌هایی بروید که دارای کیف قابل حمل و راحت باشند.

سخن نهایی

از شما برای خواندن این مطلب بسیار سپاسگزاریم. ما اطلاعاتی در مورد این که نردبان چابکی چیست، چه کاربردهایی دارد و یک سری نکات مهم هنگام خرید این وسیله ورزشی به شما ارائه کرده‌ایم. برای انتخاب درست و انتخاب بهترین نردبان چابکی برای تمرینات خود، نکات ما را دنبال کنید.


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی