search
ثبت نام / ورود

ویژگی بهترین توپ والیبال


نفیسه نفیسه معینی راد 195 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

یکی از ورزش‌های پرطرفدار در جهان امروز والیبال است. بر هیچکس پوشیده نیست که توپ مهم‌ترین عنصر این رشته‌ی ورزشی مفرح و جذاب است در این مقاله بر ویژگی‌ بهترین توپ‌های ورزشی علی الخصوص ویژگی‌های توپ والیبال، انواع توپ والیبال، بیان تفاوت و ویژگی‌های هرکدام و نکاتی هنگام خرید توپ والیبال اشاره خواهیم کرد. با اسپرت کالا همراه باشید.

بازی والیبال در اواخر دهه 1800 ایجاد شد و از آن زمان توپ مرکز اصلی بازی باقی مانده است. یادگیری نحوه‌ی مانور دادن و کنترل توپ هدف اصلی هر بازیکن والیبال است، چه در تیم حرفه‌ای بازی کند و چه برای سرگرمی والیبال بازی کند. از این رو انتخاب بهترین توپ والیبال می‌تواند چالش برانگیزترین کاری باشد که یک فرد علاقه‌مند به والیبال پیش رو دارد.

انواع توپ والیبال

توپ‌های والیبال در دو دسته سالنی و ساحلی تقسیم می‌شوند که در ادامه توضیح خواهیم داد.

۱- توپ والیبال سالنی: توپ‌های والیبال سالنی همان طور که از نامشان پیداست مناسب استفاده در زمین‌های سرپوشیده هستند و معمولاً از چوب سخت یا مواد مصنوعی مثل چرم یا چرم مصنوعی ساخته می‌شوند. توپ‌های والیبال سالنی از دیگر توپ‌های والیبال سبک‌تر هستند. این توپ‌ها لمس نرم تری دارند و برای کنترل دقیق توپ مناسب‌تر هستند. 

انواع توپ والیبال

۲- توپ والیبال ساحلی: توپ‌های والیبال ساحلی که به عنوان توپ‌های والیبال در فضای باز شناخته می‌شوند، برای بازی در سطوح شنی مانند سواحل یا زمین‌های شنی طراحی شده‌اند. این توپ‌ها معمولاً از لاستیک یا چرم کامپوزیت ساخته می‌شوند و کمی سنگین‌تر از توپ‌های سالنی هستند. توپ‌های والیبال ساحلی به دلیل دوام بالا و توانایی خود در تحمل شرایط سخت بازی در فضای باز شناخته شده‌اند.

انواع توپ والیبال

ویژگی‌های توپ والیبال

ویژگی‌های توپ والیبال بسته به مکانی که برای بازی در نظر گرفته می‌شود متفاوت است. همانند توضیحات بالا می‌توان گفت ویژگی‌های توپ والیبال ساحلی کاملاً متفاوت از ویژگی‌های توپ والیبال سالنی می‌باشد. فشار داخل توپ، جنس توپ، وزن آن و حتی رنگ توپ والیبال همه و همه به زمین بازی و شرایط مسابقه بستگی دارد. در ادامه‌ی این مقاله به تفکیک تمامی مشخصات توپ والیبال ذکر شده می‌پردازیم.

هنگام انتخاب توپ والیبال به چه نکاتی توجه کنیم؟

هنگام خرید توپ برای ورزش والیبال موارد مهم زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. این موارد عبارتند از: دوام، جنس، وزن، اندازه و ... حال، بیایید هر یک از این عوامل را عمیق‌تر بررسی کنیم.

ماندگاری: شما باید سعی کنید توپی بخرید که برای مدت طولانی به شما خدمت کند. بنابراین، چه چیزی یک توپ والیبال را بادوام‌تر می‌کند؟ دوام یک توپ بستگی به جنس آن دارد. روشی که ترجیح می‌دهید از توپ استفاده کنید نیز بسیار مهم است. اگر توپی را بخرید که از مواد باکیفیت ساخته شده است و از آن به درستی استفاده کنید، احتمالاً سال‌های زیادی به خوبی به شما خدمت خواهد کرد.

مواد: تمام موادی که در توپ استفاده می‌شود باید از کیفیت خوبی برخوردار باشند. چیزی که یک توپ والیبال را از دیگری متمایز می‌کند، موادی است که از آن ساخته شده است. به طور کلی، سه قسمت مختلف در توپ والیبال وجود دارد: پوسته بیرونی: معمولاً پوسته‌ی بیرونی از چرم مرغوب یا چرم مصنوعی ساخته شده است. والیبال داخل سالن از پانل‌های مختلفی ساخته شده است که به طور ایمن به پوشش داخلی چسبانده شده‌اند. وقتی صحبت از والیبال ساحلی یا فضای باز می‌شود، بهترین توپ والیبال از پانل‌هایی ساخته شده‌اند که به پوشش داخلی محکم شده‌اند هسته توپ: هسته‌ی توپ والیبال از جنس لاستیک است. دلیل این که از جنس لاستیک برای هسته‌ی توپ استفاده می‌شود اهمیت وزن کم و سبک بودن توپ می‌باشد. سبک بودن توپ کمک می‌کند که توپ راحت‌تر و قابل انعطاف‌تر در هوا حرکت کند. پانل‌ها: امروزه در بازی‌های المپیک و تقریباً تمامی بازی‌ها از توپ‌هایی با تعداد ۸ پنل استفاده می‌شود. در صورتی که در گذشته از توپ‌هایی با تعداد ۱۸ پنل برای بازی‌ها استفاده شده است. توپ‌های جدید قابلیت‌های بهتری برای به دست گرفتن و حرکت بهتر در هوا را دارند.

volleyball bag tube pool volleyball lace
خرید کیف توپ والیبال خرید تور والیبال استخری

وزن: وزن یکی دیگر از پراامترهای مهم است. همان طور که می‌دانید توپ هنگام بازی والیبال در هوا قرار می‌گیرد. به همین دلیل بهتر است یک توپ سبک انتخاب کنید. از طرفی، توپ نباید خیلی سبک باشد. اگر توپ خیلی سبک باشد، احتمال ضربه زدن به آن برای شما سخت خواهد شد. وزن توپ والیبال نیز استانداردهایی دارد و برای بازی‌های بزرگسالان، نوجوانان و بازی‌های ساحلی متفاوت است. در این بخش قصد داریم وزن توپ والیبال بزرگسالان، توجوانان، بازی‌های ساحلی و وزن توپ والیبال داخل سالن را بررسی کنیم:

وزن توپ والیبال بزرگسالان: وزن توپ بازی والیبال بزرگسالان، حدوداً 260 تا 280 گرم است. 

وزن توپ والیبال نوجوانان: وزن توپ بازی والیبال نوجوانان، حدوداً 240 تا 260 گرم است.

وزن توپ والیبال ساحلی: وزن توپ بازی والیبال ساحلی، حدوداً 260 تا 280 گرم است. 

وزن استاندارد توپ والیبال داخل سالن: توپ استاندارد داخل سالن باید وزنی حدود 260 تا 280 گرم داشته باشد. 

طبق بررسی‌های انجام شده نتیجه می‌گیریم وزن توپ ورزش والیبال برای تمامی بازی‌ها و تمامی سنین باید وزنی حدود ۲۶۰ گرم داشته باشد. این وزن‌ها بر اساس قوانین فدراسیون بین المللی ورزش والیبال می‌باشد. علاوه بر وزن و سایز توپ بازی والیبال میزان فشار باد داخل توپ نیز از سمت فدراسیون بین المللی این بازی تعیین شده است و مقادیر مشخصی دارد که برای هر کدام متفاوت می باشد و اهمیت بالایی نیز در روند بازی دارد.

سخن پایانی

از شما برای خواندن این مقاله در اسپرت کالا بسیار سپاسگزاریم. ما اطلاعاتی در مورد انواع توپ والیبال و نکات مهم هنگام خرید یک توپ والیبال به شما ارائه کرده‌ایم. برای انتخاب درست و انتخاب بهترین توپ ممکن برای این ورزش، نکات ما را دنبال کنید. از بازی والیبال لذت ببرید! موفق باشید.


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی