search
ثبت نام / ورود

مشخصات زمین بسکتبال


نفیسه نفیسه معینی راد 433 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۰۷

مشخصات زمین بسکتبال چگونه است وکاربردهای آن چیست؟

بسکتبال یک ورزش تیمی پر طرفدار است که سالانه لیگ های بین المللی زیادی را برگزار می کند. این ورزش بین دو تیم پنج نفره شکل می گیرد که هر کدام از تیم ها سعی در انداختن توپ درون سبد تیم مقابل دارد تا امتیاز به دست آورد. هر تیمی که امتیاز بیشتری به دست آورد برنده مسابقه می شود. این بازی درون یک زمین مستطیل شکل برگزار می شود و مشخصات زمین بر اساس استاندارد های FIBA تعیین می شود. ابعاد زمین بسکتبال در لیگ های مختلف با هم دیگر فرق می کنند و یکی نیستند اما علائم و قوانین همه بازی ها به یک شکل می باشد. در این مقاله می خواهیم مشخصات زمین بسکتبال را در لیگ های بین المللی بررسی کنیم.

سالن ورزشی بازی های بسکتبال

مشخصات زمین بسکتبال

فدراسیون بین المللی بسکتبال در سال 1932 میلادی تاسیس شد. مدیریت و برنامه ریزی های مسابقات جهانی و فرامرزی بسکتبال و بازی های بسکتبال 3x3، توسط فدراسیون انجام و برگزار می شود و در زمان مسابقات تجهیزات ورزشی بسکتبال توسط فدراسیون تهیه می شود. مشخصات و ابعاد زمین فوتبال به نوع لیگ بستگی دارد و طول عرض زمین های مسابقه بسته به این لیگ ها تغییر می کند. به عنوان مثال می توان گفت زمین بسکتبالی که برای نوجوانان تعبیه شده کوچکتر از زمین مسابقات حرفه ای برای بزرگسالان است. این موضوع ربطی به علامت گذاری های زمین ندارد و قوانین و علائم در همه مسابقات یکسان است.

مشخصات زمین 3x3 بسکتبال

مشخصات زمین 3x3 بسکتبال

بسکتبال 3x3 از خیابان ها الهام گرفته شده و ریشه و اصالت آن از بازی های خیابانی آمده و در یک زمین با طول 11 متر و عرض 15 متر و تنها با یک سبد برگزار می شود. در این زمین بسکتبال علائم و نشانه های زمین بسکتبال معمولی استفاده شده است و شامل خط پرتاب آزاد، خط دو امتیازی و نیم دایره بدون شارژ زیر سبد است. می توان گفت نصف زمین بسکتبال معمولی می تواند زمین بسکتبال خیابانی باشد.

ابعاد زمین بسکتبال های  مینی

ابعاد زمین بسکتبال مینی می‌تواند متفاوت باشد اما ابعاد پیشنهادی عبارتند از:  12x22 متر، 11x20 متر،10x18 متر، 9x16 متر و 8x14 متر است. خطوط زمین 5 سانتی متر ضخامت دارد و رنگ آن با رنگ پس زمینه متفاوت می باشد.

  1. ابعاد زمین بسکتبال: ابعاد زمین بسکتبال 28 در 15 متر می باشد و این زمین بدون مانع و مسطح است. خطوطی که نواحی مختلف زمین را مشخص کرده است با رنگ سفید کشیده می شود و ضخامت آن 5 سانتی متر است البته به طوری که کاملا واضح باشد. خط هایی که دور تا دور زمین کشیده شده است جزء زمین مسابقه حساب نمی شود و اگر روی خط بروید به این معناست که از زمین خارج شدید. نیمکت بازیکنان ذخیره با دو خط مشخص می شود و خارج از محوطه زمین بسکتبال قرار دارد. زمین بسکتبال با خطوط فرضی شامل خط های جانبی یا طولی و خط های انتهایی یا خط عرضی، مشخص می شود. این خطوط بخشی از مسابقه محسوب نمی شوند و هر گونه مانعی باید حداقل 2 متر دور تر از این خطوط قرار بگیرد.
  2. مناطق محدود شده زمین بسکتبال: مناطق محدود شده مستطیل هایی هستند که توسط خط انتهایی، خط پرتاب آزاد و دو خط عمود بر این دو خط مشخص می شوند. این خط ها بجز خط انتهای زمین جزء منطقه محدود شده به حساب می آیند. عرض این مستطیل 4.9 متر می باشد. حتما باید سطح داخلی مناطق محدود شده باید به یک رنگ باشند.
  3. محدوده سه امتیازی: وقتی بازیکن بیرون از بخش تیم حریف توپ را به درون سبد پرتاب می کند، آن امتیاز 3 امتیاز محسوب می شود. بخش تیم حریف نزدیک سبد قرار دارد و توسط دو خط عمود بر خط انتهایی (هر یک با فاصله ۰/۹۰ متری از خط جانبی) و قوسی با شعاع ۶/۷۵ که مرکز آن روی زمین و دقیقا زیر سبد است، مشخص می‌شود. فاصله نقطه‌ی مرکزی قوس، از لبه داخلی نقطه مرکزی خط عرضی، ۱/۵۷۵ متر است. این قوسی که مطرح شده است، جزء منطقه سه امتیازی به حساب نمی آید. زیرا به دو خط عمود بر خط عرضی وصل می شود که این سه خط منحنی از منطقه سه امتیازی خارج می باشد.
  4. خط پرتاب آزاد: این خط باید موازی با خطوط انتهایی زمین به گونه ای رسم شود که فاصله لبه دور تر تا لبه داخلی خط انتهای زمین 5.8 متر فاصله داشته و طول آن 3.6 متر باشد. نقطه‌ی مرکزی خط پرتاب آزاد، باید روی خط فرضی اتصال دهنده دو مرکز خطوط انتهایی قرار گیرد.
  5. خط پرتاب به داخل: دو خط با طول ۱۵ متریی در بیرون زمین مسابقه و در روبه رو  میز داوران رسم می ‌شود، به شکلی که لبه بیرونی این خطوط از لبه داخلی نزدیک ‌ترین خط انتهایی زمین ۸/۳۲۵ متر فاصله داشته باشد.
  6. نیم دایره بدون شارژ: این منطقه یک نیم دایره می باشد که در زیر سبز قرار دارد. شعاع این نیم دایره 1.25 طول دارد. دو انتهای نیم دایره، توسط دو خط موازی با خط‌ های کناری زمین به خط عرضی زمین وصل می ‌شود.

در  این مقاله سعی کردیم مشخصات زمین بسکتبال را به طور کامل توضیح دهیم و انواع نواحی این زمین را برای شما دوست دار ورزش شرح دهیم. با معرفی فروشگاه ورزشی اسپرت کالا شما می توانید تجهیزات ورزشی بسکتبال را مشاهده و در صورت تمایل اقدام به  تهیه این تجهییزات نمایید.

امیدواریم این متن برای شما مفید بوده باشد و شما به اطلاعات کافی از ابعاد و کاربرد های زمین بسکتبال رسیده باشید.


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی