search
ثبت نام / ورود

لوازم مورد نیاز داوری فوتبال از صفر تا صد


نفیسه نفیسه معینی راد 2387 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۰۷

نقش داور فوتبال و معرفی لوازم مورد نیاز داوری فوتبال از صفر تا صد

داوری فوتبال یک فرآیند پیچیده است. یک داور فوتبال به تجهیزات زیادی نیاز دارد تا بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد. بنابراین تصمیم گرفتیم در این مقاله در رابطه با تجهیزات مورد نیاز داور فوتبال در یک مسابقه‌ی فوتبال توضیحات مختصری بدهیم.

یک داور قبل از هر چیزی باید مهارت روانشناسی بسیار خوبی داشته باشد زیرا: در زمان اجرای بازی و اتمام آن با سیل عظیمی از افکار و عقاید ضد و نقیض مواجه می‌شود. افکاری هم چون افکاری که یک داور نسبت به خود و هم‌چنین افکاری که سایر ورزشکاران، مسئولین و مربیان و یا حتی تماشاچیان که بخش مهمی از این افکار هستند نسبت به داور بازی فوتبال دارند. به طور کلی یک داور دائما در حال تجزیه و تحلیل رفتار خود در بازی و بررسی عکس العمل‌های دیگران پس از اتمام بازی نسبت به رفتارش است. می‌توان گفت این بخش یکی از بخش‌های لاینفک رشته‌‎ی داوری است. جهت کسب اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را از دست ندهید. اگر در یک مسابقه‌ی فوتبال بازیکنان از بهترین تکنیک‌ها استفاده کنند، یک قضاوت نادرست یا یک قضاوت ناحق ارزش آن مسابقه‌ی فوتبال را کاهش می‌دهد. همان طور که خلبان هواپیما چک لیست دارد داور فوتبال نیز باید یک چک لیست همراه خود داشته باشد تا تمامی هماهنگی‌های لازم را با کمک داوران خود و داور چهارم انجام دهد.

اگر در کنار لوازم داوری به دنبال خرید لوازم تمرینی فوتبال هستید می‌توانید به مقاله‌ی مربوطه‌ی ما با عنوان پرکاربردترین لوازم تمرینی فوتبال مراجعه نمائید.

از نقش‌های مهم داوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

یک داور فوتبال باید با استفاده از زبان بدن فقط انرژی مثبت را به بازیکنان منتقل کند.

حتی‌الامکان در بازی اعمال نظر کمتری کند.

قضاوت‌های داوری فقط باید مرتبط با قوانین بازی باشد.

در مسابقات فوتبال رابطه‌ی مثبتی با دست اندرکاران ورزشی داشته باشد.

لیست انواع لوازم مورد نیاز داوری فوتبال از صفر تا صد

داوران در کنار خلق و خوی خوب، دانش حرفه‌‎ای فوتبال و سطح آمادگی جسمانی بالا، نیاز به تجهیزات وسیعی دارند تا کار خود را به درستی انجام دهند. بنابراین، اگر قصد دارید به عنوان داور به میدان بروید یا می‌خواهید در بازی‌های پایه محلی قضاوت کنید، لیست تجهیزات داوری فوتبال ما به شما اطلاع می‌دهد که دقیقاً به چه چیزی نیاز دارید. این لیست ممکن است بسته به نوع داوری (مثلاً داوری بازی‌های جوانان یا حرفه‌ای) یا قوانین محلی و بین‌المللی متغیر باشد. اما چندین مورد عمومی وجود دارد که می‌توانند شامل شوند:

گرمکن: برای متمایز شدن داوران از بازیکنان باید از لباس و پوشش مخصوص داوری مانند گرمکن و پیراهن استفاده کنند.

کیت فوتبال: کیت فوتبال داوران به آن‌ها کمک می‌کند تا با تجهیزات در دست بتوانند به راحتی کنترل زمین را به دست گیرند.. یک کیت معمولی فوتبال داوری شامل مداد، سوت و بند، کارت زرد و قرمز و سکه است. گرچه کارایی هر کدام از این وسایل کاملاً برای علاقه‌مندان به فوتبال واضح است اما کارایی آن‌ها را به صورت مختصر برایتان توضیح خواهیم داد. بنابراین داشتن جیب‌های کوتاه و یک جیب سینه روی پیراهن می‌تواند مفید باشد، بنابراین می‌توانید وسایلی مانند کارت و دفترچه یادداشت را حمل کنید. 

کارت زرد و قرمز: تصور یک فوتبال امروزی و مدرن بدون کارت‌های زرد و قرمز غیرممکن است. به عبارتی نمادین‌ترین جزء جعبه ابزار هر داور فوتبال قطعاً کارت‌های قرمز و زرد است. این کارت‌ها در جیب داور اصلی بازی قرار دارد که به معنی هشدار است و چنان چه هر یک از بازیکنان فوتبال مرتکب خطایی شوند داور بازی به آن‌ها کارت‌های زرد یا قرمز را نشان می‌دهد و شماره‌ی بازیکن مورد نظر را روی کارت یادداشت می‌کند. این کارت‌ها رنگ روشن انتخاب شده‌اند تا به وضوح برای بازیکنان قابل مشاهده باشند. هیچ داوری دوست ندارد در فوتبال مجبور به دادن کارت شود ، اما برای کنترل بازی اغلب لازم است. برخی داوران کارت‌ها را کمی کوچک‌تر می‌کنند تا در جیب جا شود. برخی از داوران نیز پوشه‌ای دارند که در آن کارت‌ها و دفترچه یادداشت را قرار می‌دهند. این پوشه‌ها به طور گسترده در فروشگاه‌های ورزشی موجود است. 

سکه: از سکه‌ی ورزشی برای انتخاب کردن زمین بازی و یا انتخاب این که در شروع بازی توپ در دست کدام تیم باشد از اصطلاح شیر یا خط استفاده می‌کنند. به این صورت که پرتاب کردن سکه وظیفه‌ی داور بازی است و سرپرستان تیم هر دو طرف شیر یا خط را انتخاب کرده و با پرتاب سکه توسط داور زمین بازی و یا این که توپ در دست کدام تیم باشد تا بازی را شروع کند تعیین می‌‎شود.

سوت: سوت‌ به داوران کمک می‌کند تا به سرعت بازی را متوقف کرده و دستورالعمل‌های خود را به بازیکنان ابلاغ کنند. در نتیجه، یک سوت خوب بخش مهمی از لیست تجهیزات داوری فوتبال به حساب می‌آید. یک پیشنهاد خوب این که از سوت‌هایی با جنس پلاستیکی تهیه نمائید تا در طول یک فصل نگران نباشید.

پرچم داوری (کرنر): کمک داوران برای انجام وظایف خود به مجموعه تجهیزات خاص خود نیاز دارند که یکی از آن‌ها پرچم کرنر است. این پرچم‌ها دارای میله و پایه‌ی پلاستیکی هستند. کمک داوران با بالا بردن پرچم به داور داخل زمین کمک می‌کنند تا بفهمد چه زمانی گل یا خطا رخ داده است یا چه زمانی توپ از بازی خارج شده است. همیشه نمی‌توان چنین مواردی را برای داور تشخیص داد، مخصوصاً زمانی که عمل به سرعت به قسمت دیگری از زمین منتقل شده است، بنابراین پرچم همیشه باید بخشی از جعبه ابزار داور باشد. این چیزی است که توسط باشگاه‌های ورزشی هم چون اسپرت کالا ارائه می شود، بنابراین اگر یک مقام رسمی در باشگاه محلی خود هستید، لوازم خود را با پرچم‌های خط کش تهیه کنید.

کیت داوری برند VX شامل کارت ها و سوت داوری پرچم داوری 54 سانتی‌متری برند VX پرچم داوری 54 سانتی‌متری برند VX
خرید کیت داوری خرید پرچم داوری خرید پرچم کرنر

خودکار و دفترچه یادداشت: یک داور اغلب در طول یک مسابقه باید یادداشت برداری کند، مانند نوشتن نام بازیکنان زمانی که کارت قرمز یا زرد دریافت می‌کنند. بنابراین، مطمئن شوید که یک خودکار و دفترچه یادداشت قابل اعتماد برای وارد کردن به زمین دارید. علاوه بر این، می‌توانید با استفاده از کارت‌های مسابقه داوری که شامل کارت امتیازی و بخش‌هایی برای یادداشت احتیاط‌ها هستند، زندگی را آسان‌تر کنید.

ساک لوازم ورزشی: همان‌طور که از نامش مشخص است ساک ورزشی یکی از وسایل مورد نیاز برای هر ورزشکار است تا لوازم مختلف خود مانند: لباس‌های ورزشی و بعضی از وسایل ضروری دیگر که در هر ورزشی متناسب با نوع و رشته‌ی ورزشی وسایل خاص خود را دارد و در حین انجام ورزش مورد نیاز است. ساک ورزشی برای حمل کردن این وسایل لازم و ضروری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کفش: قسمتی از فشارهای مکانیکی در اکثر ورزش‌ها مثل فوتبال روی زانو و پاهای بازیکنان است از این رو انتخاب کفش مناسب برای انجام فعالیت‌های ورزشی و داوری بسیار حائز اهمیت است.

کتاب، سی‌دی‌های آموزشی: کتب و سی‌دی‌های آموزشی در جهت آموزش داوری و قوانین داوری در فوتبال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هدست داوری: هدست‌های داوری برای برقراری مکالمه‌ی همزمان داورها در زمین بازی یکی از وسایل ضروری داوری است. 

کرنومتر: کرنومتر یا زمان سنج برای مدیریت زمان، شمارش معکوس، رکورد ورزشی بازیکنان و... کاربرد دارد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با نقش داوری و تمامی تجهیزات و لوازم مورد نیاز داوری فوتبال از صفر تا صد آشنا کنیم. امیدواریم که مطالب فوق مفید واقع شده باشد.


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی