search
ثبت نام / ورود

فواید ماساژ آروماتراپی


نفیسه نفیسه معینی راد 203 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

اگر به دنبال راهی برای ایجاد آرامش و بهبود خلق و خوی خود هستید، ماساژ آروماتراپی یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید در حق خود انجام دهید. در ادامه این مقاله از اسپرت کالا اطلاعاتی درباره ماساژ آروماتراپی، رایحه درمانی، فواید ماساژ آروماتراپی، خطرات آن و در نهایت نکاتی مهم برای انجام این گونه ماساژ به شما ارائه خواهیم کرد.

ماساژ آروماتراپی چیست؟

همان طورکه گفته شد ماساژ آروماتراپی به دلایل مختلف از جمله آرامش، مدیریت درد و بهبود خلق و خو استفاده می‌شود. این موارد برخی از مزایای اساسی ماساژ آروماتراپی هستند. تصور می‌شود افزودن روغن‌های ضروری چنین فوایدی را افزایش می‌دهد.

رایحه درمانی چیست؟

رایحه درمانی استفاده از روغن‌های مخصوص در ماساژ آروماتراپی است. به عنوان مثال می‌توان به اسطوخودوس، پرتقال و ترنج و اکالیپتوس اشاره کرد. این "رایحه‌ها" همه مشتقات گیاهی از گیاهان، عصاره درختان و گل‌ها می‌باشند. روغن‌های مخصوص ماساژ بسیار غلیظ هستند، بنابراین برای استفاده‌ی صحیح آن‌ها باید به روغن‌های ملایم، مرطوب کننده یا لوسیون رقیق شوند. 

رایحه درمانی اغلب به عنوان یک خدمات اضافی به یک جلسه ماساژ آروماتراپی اضافه می‌شود. بدین صورت که ماساژ درمانگر ممکن است در طول جلسه یک روغن ضروری را در اتاق پخش کند، یا ممکن است چند قطره روغن را به لوسیون ماساژ اضافه کند و سپس روی پوست شما بمالد.

آیا رایحه درمانی مؤثر است؟

تحقیقات علمی در مورد اثرات رایحه درمانی بر سلامتی مختلط است یا وجود ندارد. با توجه به NCCIH، روغن‌های محرک برای تقویت خلق و خو در برخی از مطالعات مؤثر بوده است. نمونه‌هایی از این موارد عبارتند از: لیمو، پرتقال و نارنگی. با این حال، اسطوخودوس، اگر چه بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود، در همان مطالعه مشخص شد که بر خلق و خو تأثیری ندارد. مطالعه دیگری به بررسی اثرات بابونه و ماساژ درمانی برای تسکین اضطراب پرداخت. به گفته منبع مورد اعتماد مؤسسه ملی سرطان (NCI)، نتایج نشان داد که پس از ماساژ با بابونه در مقایسه با ماساژ بدون رایحه درمانی، علائم اضطراب کاهش بیشتری داشته است.

به طور کلی (NCI)، خاطر نشان می‌کند که رایحه درمانی مزایایی را برای موارد زیر نشان داده است: اضطراب، افسردگی، بیخوابی، حالت تهوع و ...

آیا رایحه درمانی مؤثر است؟

فواید ماساژ آروماتراپی 

امروزه تعداد کسانی که از فواید درمانی ماساژ آروماتراپی بهره‌مند می‌شود، درحال افزایش است. ماساژ آروماتراپی می‌تواند بسته به مشکلات مراجع، از تکنیک‌های حرفه‌ای ماساژ مانند ماساژ بافت عمیق، سوئدی یا سنگ داغ بهره گرفته خواهد شد. ماساژ آروماتراپی فواید زیادی برای بدن دارد که از جمله آن می‌توان به کاهش استرس، تسکین دهنده اضطراب، افزایش آرامش، کاهش تنش عضلانی، مسکن درد، کاهش علائم افسردگی و ... 

به علاوه، این شکل از ماساژ حتی می‌تواند برای افرادی که با آرتروز دست و پنجه نرم می‌کنند هم کمک‌کننده باشد. اختلالات مزمن از جمله کمر درد، مشکلات خواب و سایر بیماری‌های مزمن عضلانی هم با ماساژ آروماتراپی بهبود پیدا خواهند کرد.

خطرات ماساژ آروماتراپی

به طور کلی خطرات کمی در ارتباط با ماساژ آروماتراپی وجود دارد. یکی از مواردی که باید در نظر گرفت، حساسیت احتمالی به روغن‌های ضروری مورد استفاده در طول جلسه است. ماساژدرمانگر شما باید همیشه روغن را با لوسیون ماساژ یا روغن حامل قبل از استفاده روی پوست رقیق کند. اگر در مورد روغن خاصی مطمئن نیستید، از درمانگر بخواهید که آن را به جای استفاده مستقیم روی پوستتان در اتاق پخش کند. علائم احتمالی واکنش آلرژیک به روغن‌های ضروری عبارتند از: کهیر، کندوها، سرخی، تورم، خارش و ... 

نکاتی مهم در انجام ماساژ آروماتراپی

نکات مهمی درباره ماساژ آروماتراپی وجود دارد. با دانستن این نکات می‌توانید حس بهتری را تجربه کرده و اثربخشی ماساژ را دو چندان کنید. در ادامه به این نکات می‌پردازیم:

1) انتخاب روغن مناسب: برای انجام ماساژ آروماتراپی حتماً از روغن‌های طبیعی و بدون مواد شیمیایی استفاده کنید؛ زیرا اثربخشی بالایی نسبت به نوع شیمیایی دارند. مطمئن شوید که روغن مورد ‌نظر شما برای استفاده موضعی و ماساژ بدن مناسب است.

نکاتی مهم در انجام ماساژ آروماتراپی

2) ترکیب روغن‌ها: حتماً می‌دانید ترکیب روغن‌های معطر با یکدیگر، همیشه نتایج بهتری در بر خواهد داشت. به عنوان مثال، می‌توانید روغن لاوندر را با روغن چای شیرین ترکیب کرده تا در کنار رفع استرس، کاهش التهاب را هم تجربه کنید.

3) آزمایش پوست: ابتدا مقدار کمی از روغن را روی قسمت کوچکی از پوست آزمایش کنید تا این گونه از واکنش یا حساسیت پوستی جلوگیری شود.

4) تمرکز بر نقاط حساس: در ماساژ آروماتراپی، تمرکز بر نقاط حساس بدن مانند: نواحی گردن، شانه‌ها، پاها و دست‌ها اثربخشی ماساژ را افزایش می‌دهد؛ از درمانگر خود بخواهید که روی این نقاط بیشتر تمرکز نماید.

علاوه‌ بر این نکات، بهتر است پیش از انجام ماساژ، با پزشک مشورت کنید تا از مناسب بودن تکنیک‌های ماساژ برای فیزیک بدنی خود مطمئن شوید.

Agilinex 9 cm hard massage ball Agilinex Max manual massage roll TheraBand manual massage roll
خرید توپ ماساژ سخت 9 سانتی‌متری Agilinex خرید رول ماساژ دستی مکس Agilinex خرید رول ماساژ دستی TheraBand

سخن پایانی

ماساژ آروماتراپی به افرادی توصیه می‌شود که قصد دارند به یک آرامش درونی برسند. اگر ماساژ آروماتراپی به صورت اصولی و توسط ماساژور حرفه‌ای صورت بگیرد می‌تواند سبب بهتر شدن خلق و خوی شما، آرامش بیشتر، کاهش استرس و اضطراب، کاهش علائم افسردگی، از بین بردن تنش عضلانی، کاهش درد و … شود.


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی