search
ثبت نام / ورود

طناب زدن یا دویدن


نفیسه نفیسه معینی راد 618 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۰۷

طناب زدن بهتر است یا دویدن هنگام انتخاب نوع ورزش هوازی، همیشه این سوال مطرح بوده است که طناب زدن بهتر است یا دویدن؟ ما در اینجا به بررسی شرایط و ویژگی های این دو ورزش می پردازیم، و آنها را مقایسه می کنیم، تا درک بهتری از این داشته باشیم که طناب زدن بهتر است یا دویدن. طناب زدن یک ورزش کم هزینه است که به تجهیزات کمی و حداقل فضا نیاز دارد. دویدن نیز یک ورزش کم هزینه است، اما به طور معمول نیاز به فضای بیشتری دارد مگر اینکه از تردمیل استفاده کنید. با این حال، اگر از فضای باز برای دویدن استفاده می کنید، این یک فعالیت ورزشی مقرون به صرفه است. به طور کلی، هر دو روش مقرون به صرفه و کارآمد برای کار بر تناسب اندام شما هستند، چه روی استقامت و چه در شدت کار می کنید. به این ترتیب، ممکن است هم‌چنان این سوال بی پاسخ بماند که طناب زدن بهتر است یا دویدن؟ آیا آنها به یک میزان کالری می سوزانند؟ هم پرش با طناب و هم دویدن مقدار قابل توجهی کالری می سوزانند. هنگام مقایسه تعداد کالری های سوزانده شده در یک جلسه 10 دقیقه ای از هر کدام، طناب زدن یک مزیت کوچک را ارائه می دهد. به این ترتیب و بر اساس میزان کالری سوزانده شده، نمی توان به صورت معنی داری تعیین کرد که طناب زدن بهتر است یا دویدن.

طناب زدن یا دویدن

ماهیچه های مورد استفاده

دو ورزش طناب و دویدن شامل استفاده از ماهیچه های اندام تحتانی شما برای پیش رانش می شوند، در حالی که عضلات اصلی شما تثبیت کننده تنه هستند. همچنین، پرش با طناب تک پا و به صورت دویدن نیاز به تثبیت تا حدودی بالا تنه و لگن دارد. با این حال، دویدن مستلزم افزایش استفاده از باسن (کشنده های مفصل ران) در طیف وسیع تری از حرکت برای پیشران است. با این حال، حرکت متناوب پرش با طناب مستلزم استفاده بیشتر از راننده ران برای ثابت نگه داشتن لگن شما است، درست مانند مرحله درجا دویدن. پرش با طناب همچنین شامل مقاومت در برابر طناب است که شامل شانه، دوسر، سه سر و چپ فلکسور جلو بازو می شود. در همین حال، دویدن شامل حداقل مقاومت است اما انقباض مکرر شانه ها (دلتوئیدها) و خم شدن مداوم دوسر بازویی برای متعادل کردن حرکت پا در دویدن لازم است.

نیروی ضربه

میزان نیروی ضربه بر اندام تحتانی شما بین طناب زدن و دویدن تقریباً مشابه است. نیروی ضربه بین پرش با طناب تک پرشی (تک پا) و پرش با طناب دو پرشی (دو پا) متفاوت است. پرش با طناب تک پرشی معمولا نیروی ضربه بیشتری را اعمال می کند.

هوازی یا بی هوازی؟

هر دو نوع ورزش را می توان به عنوان تمرین هوازی انجام داد تا استقامت را با حفظ سرعت ثابت در مدت طولانی افزایش دهد. علاوه بر این، دویدن در سرعتهای سریع یا فواصل شدید، که فعالیتهای بی هوازی محسوب می شوند، هم با طناب و هم با دویدن قابل اجرا هستند. هر دو گزینه خوبی برای تمرینات تناوبی با شدت بالا (HIIT) هستند، که شامل تمرینات کوتاه مدت با 80 تا 95 درصد حداکثر ضربان قلب شما می شود که با تمرینات با شدت کمتر در 40 تا 50 درصد حداکثر ضربان قلب شما پراکنده می شوند. به این ترتیب از نظر طیف عضلاتی که در طناب زدن و دویدن استفاده می شوند هم تفاوت محسوسی بین آنها وجود ندارد. به علاوه، هر دو ورزش هم در گروه ورزش های هوازی و هم غیر هوازی قابل اجرا هستند. در نتیجه، به طور صریح نمی توان گفت که طناب زدن بهتر است یا دویدن.

آیا هر دو چربی سوزی می‌کنند؟

یک مطالعه 12 هفته ای اخیر مشاهده کرد که یک برنامه طناب زدن باعث کاهش چربی بدن و بهبود عوامل خطر مرتبط با بیماری های قلبی و عروقی می شود. مطالعات دیگر نتایج مشابهی در مورد کاهش چربی بدن با استفاده از ورزش طناب زدن پیدا کرده اند. نکته جالب توجه این است که بیشتر مطالعات به بررسی مقدار و اندازه میزان چربی سوزی در مورد پرش با طناب پرداخته اند، و مطالعات کمتری برای مقایسه این دو صورت گرفته است. دویدن یک روش عالی برای سوزاندن چربی بدن است. در حقیقت، مصرف کالری مشابه برای اشکال مختلف دویدن، از جمله دویدن با استقامت مداوم و تمرینات تناوبی با شدت بالا مشاهده شده است.

نتیجه نهایی

دویدن و پرش با طناب هر دو نوع تمرین عالی هستند. آنها ارزان هستند و به حداقل تجهیزات نیاز دارند. همچنین هر دوی آنها در مدت زمان کوتاهی مقدار قابل توجهی کالری می سوزانند. اگر این اهداف شما هستند، این می تواند به کاهش درصد چربی بدن شما و بهبود ترکیب بدن شما کمک کند. با این وجود، هر دو فعالیتی هستند که ممکن است برای افرادی که آسیب مفصل ران، زانو یا مچ پا دارند مناسب نباشد.
انتخاب تمرینی که به نظر شما جالب تر است و به آن پایبند خواهید بود، مهمترین عامل است. شما همیشه می توانید هر دو فعالیت را به عنوان یک گزینه عالی برای تنوع در برنامه ورزشی خود جایگزین کنید. در نهایت اینکه طناب زدن بهتر است یا دویدن، می تواند به انتخاب و اولویت شخصی شما بستگی داشته باشد. انواع ملزومات ورزشی در
فروشگاه ورزشی آنلاین اسپرت کالا.

زن در حال طناب زدن و مرد مشغول دویدن


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی