search
ثبت نام / ورود

انواع ورزش های استقامتی


نفیسه نفیسه معینی راد 1153 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۰۷

ورزش‌های استقامتی از مهم‌ترین بخش‌های فعالیت بدنی محسوب می‌شوند. به عبارتی ورزش‌های استقامتی فعالیت‌های هستند که به طور مداوم، برای مدت زمان طولانی انجام می‌شوند و تاًثیرات مثبت فراوانی بر قلب، ریه‌ها، سیستم عروقی و در کل سلامت عمومی بدن دارند. در این مقاله، به بررسی انواع ورزش‌های استقامتی، آثار و فواید این نوع ورزش‌ها و در نهایت لیستی از ورزش‌های قدرتی در خانه پرداخته می‌شود.

تعریف ورزش‌های استقامتی

هر تمرینی که به افزایش بنیه‌ی شما کمک کند، جزو ورزش‌های استقامتی محسوب می‌شود. ورزش‌های استقامتی به قدرت مرکزی و عضلانی خوبی نیاز دارند. در حین انجام ورزش‌های استقامتی، برای تاًمین انرژی عضله‌های درگیر در فعالیت، بایستی سیستم گردش خون و تنفس به طور مداوم و با قدرت انجام شود. صدها هزار نفر وجود دارند که از ورزش‌های استقامتی به عنوان راهی برای تناسب اندام و سالم ماندن استفاده می‌کنند. به طور کلی هدف از ورزش‌های استقامتی توسعه‌ی انرژی مورد نیاز برای عضله‌های درگیر در فعالیت تا پایان روز است. 

انواع ورزش‌های استقامتی

ورزش‌های استقامتی شامل دو ماراتن، دوچرخه‌سواری صحرایی، دوچرخه سواری مسافت طولانی، شنای استقامتی و قایقرانی است. اگر ورزش‌های استقامتی انجام می‌دهید و به دنبال سخت‌تر کردن آن هستید، حتماً مقاله سخت‌ترین رویدادهای ورزشی استقامتی را مطالعه فرمائید.

دو ماراتن: دو ماراتن به معنی حداقل 3 کیلومتر دویدن ادامه‌دار است، در نهایت دویدن طولانی مدت، سلامت قلب و عروق را افزایش می‌دهد، سطح کلسترول خون را پایین آورده، سوخت و ساز بدن را بهبود بخشیده و فشار خون را متعادل می‌کند. برخی فواید این ورزش شامل: افزایش استقامت بدنی، افزایش اعتماد به نفس و استقامت ذهنی، استفاده بهتر از چربی به عنوان سوخت بدن و ارتقای سیستم ایمنی بدن می‌باشد.

دوچرخه‌سواری استقامتی: استقامت یا دوچرخه‌سواری فوق‌العاده به دلیل تنوع زمین، مسافت‌های مسابقه، مدت زمان مسابقه و هم‌چنین خود دوچرخه‌ها، سخت‌تر از مسابقات دویدن استقامتی است. با این حال، می‌توانیم با احتیاط بگوییم که هر مسابقه یا رویداد دوچرخه‌سواری بیش از 100 کیلومتر به طور گسترده به عنوان یک رویداد فوق دوچرخه‌سواری شناخته می‌شود.

دوچرخه‌سواری استقامتی

شنای استقامتی: استقامت به هر رویدادی گفته می‌شود که مسافتی بیش از حد معمول در بازی‌های المپیک و کمتر از 10 کیلومتر داشته باشد. بسیاری از مردم تصور می‌کنند که مسابقات شنا در مسافت‌های طولانی در آب‌های آزاد برگزار می‌شود، اما بسیاری از رویدادهای آزمایشی زمانی وجود دارد که در استخرهای شنا انجام می‌شود. با این حال به طور کلی، اکثر مسابقات شنای طولانی مدت در مکان‌های آب آزاد مانند دریاچه‌ها، دریاها، اقیانوس‌ها، رودخانه‌ها و حتی کانال‌ها انجام می‌شوند. هلند و سایر کشورهای کم ارتفاع دارای سنت غنی مسابقات شنای استقامتی و ماراتن هستند.

قایقرانی: چند مسابقه قایقرانی استقامت و مسافت طولانی وجود دارد که بیش از صد سال است انجام می‌شود. به دلیل نیاز به تجهیزات و آموزش‌های بسیار خاص‌تر، قایقرانی به اندازه ورزش‌های ذکر شده در بالا محبوب نیست. 

قایقرانی استقامتی

اثرات و فواید ورزش‌های استقامتی

  1. کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی: ورزش‌های استقامتی باعث بهبود عملکرد قلب و عروق می‌شوند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهند.
  2. کاهش استرس و اضطراب: فعالیت‌های ورزشی به عنوان یک راهکار طبیعی برای کاهش استرس و اضطراب شناخته می‌شوند.
  3. بهبود تنفس و استقامت: ورزش‌های استقامتی باعث افزایش ظرفیت تنفسی و استقامت بدن می‌شوند.

لیستی از ورزش‌های قدرتی در خانه

اگر برای شما مقدور نیست که به سراغ ورزش‌های استقامتی که در بالا ذکر شد بروید پیشنهاد ما به شما انجام ورزش‌های قدرتی در منزل است. حتماً می‌پرسید چگونه؟! با ما همراه باشید. تمریناتی که در ادامه خواهیم گفت نیازی به وسیله‌ی خاصی ندارد و می‌توانید آن‌ها را با مشورت مربی خود در خانه انجام دهید. توجه داشته باشید قبل از انجام تمرینات حتماً بدنتان را به خوبی گرم کنید. 

1. اسکوات و پرش از روی زانو

2. کوهنوردی ضربدری

3. راه رفتن روی دست و ایستادن

4. برپی و پرش با یک دست تناوبی

5. برپی و پرش جفت زانو

6. پلانک رول

نتیجه‌گیری

ورزش‌های استقامتی با تأثیرات مثبت بسیاری بر سلامت عمومی بدن همراه هستند. از آن جایی که انواع مختلفی از ورزش‌های استقامتی وجود دارد، هر فرد می‌تواند بر اساس علاقه و شرایط فردی خود، فعالیت‌های مناسب خود را انتخاب کند و با رعایت راهکارهای اجرایی مناسب، بهبودی در سلامتی و کیفیت زندگی خود را تجربه کند.


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی