search
ثبت نام / ورود

انواع توپ مدیسن بال


نفیسه نفیسه معینی راد 354 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

در این مقاله اطلاعات مفید و جامعی در مورد انواع توپ مدیسن بال ارائه می‌شود. در مورد این که توپ مدیسن بال چیست و انواع مختلف آن صحبت می‌کنیم. هم‌چنین در ادامه‌ی مقاله به موضوع مهم تفاوت توپ‌های بدنسازی چون وال بال، مدیسن بال و اسلم بال می‌پردازیم تا به راحتی بتوانید از میان آن‌ها توپ مناسب ورزش خود را انتخاب کنید. پس با ما همراه باشید.

تعریفی کوتاه از توپ مدیسن بال

اغلب مردم مدیسن بال (Medicine ball) را معمولاً با نام‌های توپ بدنسازی یا توپ تمرین نیز می‌شناسند که اغلب برای تمرینات قدرتی و ترکیبی یا توانبخشی از آن استفاده می‌شود. قطر توپ مدیسن بال حدود 35 سانتی‌متر است و در وزن‌های مختلف از یک تا 12 کیلوگرم یافت می‌شود. زمان قدیم در یونان باستان بقراط با دوختن پوست حیوانات و پر کردن آن با شن و ماسه تمرینات ورزشی را انجام می‌دادند که در اوایل قرن ۲۰ نسل جدیدی از توپ‌های مدیسن بال به وجود آمدند. امروزه مدیسن‌بال در بیشتر باشگاه‌های بدنسازی و کراس‌فیت بسیار پرطرفدار است. توپ مدیسن بال می‌تواند یک ابزار تمرینی بسیار مناسب باشد برای ورزشکاران که در حیطه‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند. با توپ مدیسن بال می‌توان تمرینات و حرکات پویا و انفجاری‌تر انجام داد که کامل کننده‌ی تمرینات قدرتی و ترکیبی است، به عنوان مثال می‌توان به جای دمبل معمولی و دمبل روسی، مدیسن ‌بال را جایگزین کرد و حرکات پرتابی با آن انجام داد. 

انواع توپ مدیسن بال

توپ‌های ورزشی مدیسن بال از لحاظ جنس، سایز و کاربرد به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. برخی از مهم‌ترین مدل‌های این تجهیزات بدنسازی به شرح زیر است:

  1. مدیسن بال چرمی: قدیمی‌ترین انواع توپ مدیسن بال متعلق به این دسته است. این نوع توپ دارای روکشی از جنس چرم است که البته هنوز هم توسط بعضی از ورزشکاران مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم‌چنین مربیان بدنسازی نیز علاقه‌ی زیادی به استفاده از مدیسن بال چرمی دارند. در ضمن وزن این محصولات حدود ۴ الی ۶ کیلوگرم است.
  2. مدیسن بال ژله‌ای: مدیسن بال ژله‌ای ساختاری ژله‌ای، منعطف و سبک دارد و به همین سبب برای ورزش‌های پرتابی مناسب است. برای ساخت این نوع توپ ورزشی از رزین‌های پلی وینیل استفاده می‌شود که به عنوان یک توپ ‌ای نیز شناخته می‌شود. این محصول نیز در اندازه‌های مختلف و با قیمت بسیار مقرون ‌به ‌صرفه عرضه می‌شود.
  3. مدیسن بال گریپ دار: این گونه توپ‌ها یکی از پر استفاده‌ترین توپ‌های ورزشی محسوب می‌شوند. مدیسن بال گریپ دار از جنس پلاستیک یا پلی اورتانی با سطحی بافت مانند تشکیل شده است، که همین امر باعث نلغزیدن توپ در دستان ورزشکار می‌شود. یکی دیگر از مزیت‌های این توپ ورزشی داشتن قابلیت غوطه ور شدن در آب است که باعث می‌شود از آن در ورزش‌های آبی مانند واترپلو استفاده شود. 
  4. مدیسن بال طناب دار: این گونه از توپ‌ها به یک طناب متصل هستند که در تمرینات چرخشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از این توپ ورزشی باعث تقویت عضلات و مفاصل، ایجاد هماهنگی بین اعضای بدن و هم‌چنین افزایش دامنه‌ی حرکات عضلات می‌شود.
  5. مدیسن بال بادی: توپ‌های مدیسن بال بادی از هوا پر شده‌اند و در تمرینات پلیومتریک مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آن جایی که می‌توان باد این نوع توپ‌ها را کم و زیاد کرد بسیار پرطرفدار هستند. از دیگر مزایای توپ‌های مدیسن بال بادی می‌توان به داشتن قابلیت شناوری بر روی آب اشاره کرد، درنتیجه در ورزش‌های آبی هم از آن‌ها استفاده می‌شود.  
  6. مدیسن بال دسته‌دار: این نوع توپ‌های ورزشی دارای یک یا دو دستگیره بوده و مانند کتل بل یا دمبل عمل می‌کنند. از این رو به آن‌ها کتل بل نیز می‌‎گویند. توپ‌های مدیسن بال دسته‌دار مناسب افراد تازه‌کار و ورزشکاران گلف است. برای آشنایی با کتل بل به مقاله اجتناب از هفت نکته اساسی در خرید کتل بل مراجعه کنید.

انواع توپ مدیسن بال

چگونگی انتخاب مدیسن بال مناسب

توپ مدیسن بال در سایزها، وزن‌ها و اشکال مختلف در بازار وجود دارد. در واقع نکته مهم وزن توپی است که انتخاب می‌کنید، عواملی چون قدرت بدنی فعلی‌تان، توانایی، نوع تمرینات و تعداد حرکاتی که می‌خواهید انجام دهید در انتخاب وزن توپ مورد نظرتان بسیار اهمیت دارد. می‌بایست قادر به کنترل توپ، تکمیل حرکات به شکل صحیح و همین طور قادر به حفظ مهارت‌های حرکتی و استقامتی خود به طور همزمان باشید. اگر می‌خواهید توپ را بالای سر پرتاب کنید باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که بتوان آن را با هر دو دست نگه داشت و گرفت. اما اگر می‌خواهید برای تمرینات شکمی از آن استفاده کنید باید توپ کوچک‌تر و سبک‌تر باشد تا بتوان روی حرکات سرعت و بدنسازی تمرکز کرد. توپ مدیسن بال می‌بایست به اندازه‌ی کافی سنگین باشد که گروه‌های اصلی عضلات را درگیر کند. به طور کلی بهتر است برای شروع از توپ‌های سبک استفاده کنید و با تدریج و کسب مهارت کنترل توپ، ‌های مدیسن بال سنگین‌تر را جایگزین کنید.

تفاوت توپ‌های اسلم بال، مدیسن بال و وال بال

توپ‌های اسلم: توپ‌های اسلم سنگین‌ترین و بادوام‌ترین توپ ورزشی هستند. پوسته‌ی بیرونی آن‌ها معمولاً سخت و از لاستیک ساخته شده است. این توپ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر پرتاب‌های مداوم روی زمین مقاومت می‌کنند و هیچ برگشتی ندارند که به کاربر اجازه می‌دهد آن را تا حد امکان به شدت پایین بیاورد بدون این که دوباره به سمت بالا پرتاب کند. 

توپ‌های اسلم در اندازه‌های بزرگ‌تر نیز برای افرادی که برای ورزش‌های قوی تمرین می‌کنند بسیار عالی هستند، زیرا وزن این توپ‌ها از 4 کیلوگرم تا 100 کیلوگرم متغیر هستند. آن‌ها را می‌توان به جای وزنه‌های آزاد در بسیاری از تمرینات مانند اسکات و لانژ استفاده کرد. با این حال، آن‌ها برای تمرینات کوبیدن بسیار مؤثر هستند.

توپ‌های مدیسن بال: توپ‌های مدیسن به توپ‌های پزشکی معروف هستند. این توپ‌ها یش از صد سال قدمت دارند و عمدتاً برای کارهای توانبخشی و تمرینات قدرتی و آماده‌سازی استفاده می‌شوند. ویژگی‌های متمایز، بافت محکم و چسبنده‌ای به اندازه‌ی یک توپ بسکتبال است که در صورت افتادن به سمت بالا پرش می‌کند. توپ‌های مدیسن بال از 1 کیلوگرم تا 10 کیلوگرم متغیر هستند و معمولاً از چرم، لاستیک یا پلاستیک ساخته می‌شوند و گاهی اوقات با دسته‌هایی برای راحت‌تر نگه داشتن توپ‌ها ساخته می‌شوند. از توپ‌های پزشکی برای تمرینات بلند کردن استاندارد، تمرینات عملکردی و کارهای اصلی استفاده می‌شود.

تفاوت توپ‌های اسلم بال، مدیسن بال و وال بال

توپ‌های وال بال: همان طور که از نام آن پیداست، این توپ‌ها برای تمریناتی استفاده می‌شوند که به نوعی از دیوارها استفاده می‌کنند. توپ‌های وال بال برای جذب ضربه طراحی شده‌اند و معمولاً بزرگ‌تر از توپ‌های اسلم و مدیسن بال هستند. آن‌ها می‌توانند به اندازه یک توپ ساحلی باشند و وزن آن‌ها از 4 کیلوگرم تا 15 کیلوگرم متغیر باشند. توپ‌های وال بال معمولاً از وینیل با لایه بیرونی پد ساخته شده‌اند که باعث می‌شود به راحتی قابل مشاهده بوده و برای پرتاب و گرفتن در حین تمرین ایمن باشند.

Agilinex wing medicine Agilinex grooved wing slam Agilinex wing wall
خرید مدیسین بال Agilinex خرید اسلم بال شیاردار Agilinex خرید وال بال Agilinex

کلام آخر

حالا که در این مقاله با تفاوت‌های توپ‌های اسلم بال، مدیسن بال و وال بال به طور کامل آشنا شدید، می‌توانید به راحتی برای تمرینات خود توپ مناسب را انتخاب نمائید. در این بین اگر به دنبال تغییر و ایجاد تنوع در برنامه‌ی تمرینی خود هستید، مدیسن بال‌ها گزینه‌ی مناسبی برای این منظور هستند. در ابتدای مطالب شما را با انواع توپ‌های مدیسن بال آشنا کردیم، پس با اطلاعات کامل می‌توانید توپ مورد نظر خود را انتخاب نمائید.


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی