search
ثبت نام / ورود

آنالیز بدن راهکاری هوشمند جهت افزایش سلامت بدن


نفیسه نفیسه معینی راد 255 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

آنالیز بدن به معنای سنجش ترکیبات بدنی است. سنجش ترکیبات بدن نشانگر این است که بدن از چه اجزایی تشکیل شده و این ترکیبات شامل بافت چربی، بافت غیرچربی، مواد معدنی استخوانی و آب هستند و در سطوح اتمی، مولکولی، سلولی، بافت و تمام بدن قابل اندازه‌گیری می‌باشند. سطح اتمی متشکل از اکسیژن، هیدروژن، نیتروژن، کربن و کلسیم است. سطح مولکولی شامل ترکیباتی مثل آب، پروتئین، مواد معدنی و چربی و گلیکوژن می‌باشد. در سطح سلولی سلول، مواد جامد سلولی و مایع خارج سلولی بررسی می‌شود، سطح بافتی شامل تمامی بافت‌های اصلی و اندام‌های بدن است و در نهایت در سطح تمام بدن مواردی مثل قد، عرض، ضخامت چین پوستی، چگالی، حجم و ... اندازه گیری می‌شود.

آشنایی با دستگاه آنالیز بدن

دستگاه آنالیز بدن با کمک سنسورهای کوچکی که زیر پای شما قرار گرفته است کار می‌کنند. دستگاه آنالیز بدن یک سری تکانه‌های الکترونیکی ضعیف در سراسر بدن شما ارسال می کند. براساس سرعت سیگنال‌ها، دستگاه قادر خواهد بود که درصد چربی را تشخیص دهد. هرچه سرعت جریان الکترونیکی کمتر باشد، درصد چربی بدن بیشتر است. دستگاه آنالیز بدن به راحتی قابل استفاده است. کافی است روی دستگاه قدم بگذارید، پس از چند دقیقه و یا حتی چند ثانیه نتیجه تست آماده شود؛ مربی برایتان نتیجه را تفسیر می‌کند. این دستگاه هم وزن بدن و هم درصد چربی شما و یکسری موارد دیگر را اندازه‌گیری می‌کند. چنین داده‌هایی در روند تناسب اندام و دنیای فیتنس بسیار ارزشمند است.

کاربردهای دستگاه آنالیز بدن

استفاده از دستگاه آنالیز بدن یکی از به روزترین و مدرن‌ترین روش‌ها برای تجزیه و تحلیل وزن و وضعیت سلامتی افراد است. در قدیم با فرمول BMI یا همان شاخص توده بدنی، وزن ایده‌آل را برای افراد حدس می‌زدند که فرمول چندان مناسبی نبود؛ اما اکنون پیشرفته‌ترین و دقیق‌ترین روش برای سنجش وزن مناسب، استفاده از دستگاه آنالیز بدن با وجود این دستگاه، پزشک یا مربی به اطلاعات ارزشمندی از بدن شما دست می‌یابد که به او کمک می‌کند برنامه‌ای اختصاصی و حرفه‌ای برایتان تنظیم کند تا حین نزدیک شدن به وزن مناسب خود، از تحلیل عضلانی پیشگیری شود. اطلاعات کاملی که با سنجش بادی آنالیزور حاصل می‌شود شامل وزن، توده چربی، درصد عضلات، شاخص توده بدن، مقدار آب بدن، استخوان‌ها، املاح، میزان کمبود وزن، اضافه وزن و چاقی و یک سری موارد دیگر. 

تفسیراصطلاحات آنالیز بدن

در نتایج حاصل از آنالیز بدن اصطلاحاتی وجود دارد که به ترتیب عبارتند از:

Total body water: این اصطلاح که به معنای وزن آب کل بدن است شامل آب درون سلولی (ICW) و آب خارج سلولی (ECW) است. هر چند هر دو این موارد بسیار اهمیت دارند اما آب بیرون سلولی اهمیت و مزیت بیشتری برای متخصصان سلامت دارد. در واقع اگر نسبت آب بیرون سلولی به آب درون سلولی کسی بیشتر باشد دچار تورم یا التهاب شده است. از طرفی اگر افزایش میزان پروتئین کلاینت به مقدار قابل توجهی صورت بگیرد نشان دهنده افزایش توده عضلانی و حجم عضلانی فرد است.

Protein: میزان پروتئین  موجود در بدن برای ساخت ماهیچه می‌باشد.

Minerals: املاح برای قدرت استخوان: املاح و مینرال تقریباً 5 تا 6 درصد وزن تمام بدن را تشکیل می‌دهند و از جمله منابع تامین انرژی هستنددر حالی که از جمله مواد مغذی ضروری و لازم برای سلامت و بقای انسان نیز می‌باشند. بخش عمده استخوان‌ها و دندان‌ها از همین مواد تشکیل شده است و شامل املاح غیر ارگانیک موجود در استخوان هستند.

Body fat mass: نشان‌دهنده میزان چربی ذخیره شده و انرژی است.

آنالیز Muscle fat

این بخش از آنالیز بدن شامل سه قسمت وزن بدن، توده عضلانی اسکلتی و میزان چربی بدن است، به علت این که آنالیز این بخش قابل فهم است و می‌تواند به اشکال حروف انگلیسی باشد برای عده بسیاری قابل توجه بوده و در نتایج آنالیز به سه شکل مجزا دیده می‌شود:

1. مدل پایه C شکل: در این مدل با اتصال انتهای هر کدام از بارهای نمودار که شامل وزن، توده عضلانی و چربی هستند، حالت C انگلیسی به دست می‌آید. در واقع در این حالت میزان حجم توده عضلانی پایین‌تر از وزن و چربی بدن است و بیانگر چاق بودن فرد می‌باشد. هرچند گاهی این مدل در مورد افراد لاغر اندام نیز دیده می‌شود.


مدل پایه C دستگاه آنالیز بدن نشان دهنده چاق بودن فرد

2.مدل پایه I شکل: در این مدل از اتصال انتهای هر کدام از بارهای نمودار، حالت I انگلیسی حاصل می‌شود. در این حالت میزان حجم توده عضلانی با وزن بدن و چربی آن همتراز بوده و فرد وضعیت چربی و فرد سلامت خوبی دارد.


مدل پایه I دستگاه آنالیز نشان دهنده وضعیت چربی خوب و سلامتی بدن

3.مدل پایه D شکل: در این مدل وقتی که انتهای هر کدام از بارهای نمودار را به هم وصل کنیم حالت D انگلیسی حاصل می‌شود. معمولاٌ کسانی که ورزشکار هستند چنین مشخصات بدنی دارند. در این حالت حجم توده عضلانی بیش از وزن و چربی بدن است و فرد تناسب اندام خوبی دارد. 


مدل پایه D دستگاه آنالیز نشان دهنده تناسب اندام مناسب فرد

تجزیه تحیلی چاقی

در این بخش از دو اصطلاح BMI و PBF استفاده می‌شود. رنج نرمال PBF برای خانم‌ها 18 تا 28 درصد و برای آقایان 10 تا 20 درصد است.

آنالیز و اندازه‌گیری چربی در نواحی مختلف بدن  (Segmental fat analysis): در این قسمت میزان چربی بدن در 5 بخش بررسی می‌شود و هر چه این میزان کم‌تر باشد وضعیت بدن بهتر خواهد بود. البته چربی یکی از اجرای ضروری بدن بوده و نباید کم‌تر از مینیمم باشد. حداق میزان چربی ضروری برای آقایان 2 تا 5 درصد و برای بانوان 10 تا 13 درصد است.

کنترل وزن یا Weight control: در این بخش اطلاعات مهمی درباره رژیم و ورزش‌های لازم برای رسیدن به وزن و چربی ایده‌ال ارائه می‌شود.

برنامه آنالیز بدن: در برنامه آنالیز بدن فرد قادر است با وارد کردن اطلاعات فیزیکی خود طبق استاندارهای جهانی بدن خود را کاملاً آنالیز کرده و از تمامی اطلاعات ذکر شده در متن مطلع شود.

هزینه آنالیز بدن: هزینه آنالیز بدن بسته به نوع آنالیز و روش انجام آن متفاوت بوده و بهتر است قبل از انجام آنالیز هدف از این کار مشخص شود. با اين حال آنالیز را می‌توان با دستگاه آنالیز بدن و از طریق ارسال یک تکانه الکترونیکی کوچک نیز انجام داد. دستگاه آنالیز بدن Tanita Mc780 به این منظور طراحی شده است.

دستگاه Tanita Mc780

این دستگاه از فناوری چند فرکانس برای ثبت طیف وسیعی از اندازه‌گیری‌ها فقط در 20 ثانیه استفاده می‌کند و سطح چربی، توده ماهیچه‌ای، میزان متابولیسم پایه، آب درون و خارج سلولی بدن و ... را محاسبه می‌کند. تضمین تکرارپذیری مطلوب دارد و کالیبراسیون آن کاملاً خودکار و قبل از هر تجزیه و تحلیل صورت می‌گیرد. سیگنال‌های الکتریکی مورد استفاده در Mc780 کاملاً ایمن بوده و خود دستگاه به تایید FDA رسیده است. در ارزیابی‌های مداوم گزارش پیشرفت دوره‌ای ارائه می‌دهد و به صورت دوره‌ای اطلاعات هر شخصی را به صورت مجزا آپدیت می‌کند و به این ترتیب اثربخشی برنامه‌های کاهش وزن را دوچندان خواهد کرد.

مشخصات کامل دستگاه آنالیز بدن Tanita Mc780

پارامترهای قابل اندازه‌گیری دستگاه Tanita mc780

دستگاه Tanita mc780 می تواند پارامترهای زیادی را اندازه‌گیری کند که از میان آن‌ها می‌توان به مواردی چون: درصد چربی بدن، توده چربی، توده بدون چربی، توده عضلانی، آب کل بدن، آب سلولی اضافی، آب درون سلولی، شاخص توده بدنی (BMI)، توده استخوانی، رتبه‌بندی چربی شکمی، میزان متابولیک پایه، سن متابولیک، توزیع چربی بدن، وزن عضلات پا، وزن چربی بدن، مقایسه سمت چپ و راست بدن و ... اشاره کرد.

Body analyzer Tanita MC780
خرید دستگاه آنالیز بدن تانیتا

سخن نهایی

در این مطلب از اسپرت کالا درباره دستگاه آنالیز بدن و تفسیر اصطلاحات آنالیز بدن توضیح دادیم. سنجش بدن کمک بزرگی به آگاهیِ افراد نسبت به وضعیت تناسب اندام و سلامتی بدن می‌کند. با داشتن نتیجه آنالیز بدن، می‌توان یک برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای رسیدن به بدنی متناسب و سالم داشت.


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی