search
ثبت نام / ورود

آشنایی با ابعاد و نقاط بحرانی زمین فوتبال استاندارد


نفیسه نفیسه معینی راد 1218 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۱۱

تاریخچه اندازه زمین فوتبال

به طور کلی زمین استاندارد فوتبال می‌بایست مستطیل شکل بوده و محدوده‌ی آن با خطوط سفید مشخص باشد. این خطوط را خطوط لمسی می‌گویند و به‌ نوعی به محدوده‌ی زمین فوتبال نیز اشاره می‌شود. جالب است بدانید اندازه‌ی زمین فوتبال تاریخچه جالبی دارد. درگذشته در جمهوری آرژانتین که فوتبال به‌عنوان محبوب‌ترین ورزش شناخته می‌شد، در زمینی به ابعاد حدود 1000 متر و با تعداد 500 نفر بازیکن با استفاده از توپ‌های پارچه‌ای این بازی رواج داشت؛ اما بعدها و باگذشت زمان به دلیل تجربه‌های تلخ از آسیب افراد و خستگی بازیکنان و به جهت افزایش جذابیت، ابعاد زمین فوتبال تغییرات اساسی به همراه داشت. در ادامه مقاله قصد داریم تا شما را با ابعاد استاندارد زمین فوتبال آشنا کنیم و در انتهای متن نواحی و نقاط بحرانی زمین بازی را برایتان شرح دهیم.

ابعاد استاندارد زمین فوتبال

یک زمین بازی فوتبال که بتوان بر روی آن برچسب استاندارد گذاشت، برای استفاده ی بزرگساالان که در مسابقات بین المللی از آن استفاده می‌کنند باید ویژگی‌هایی داشته باشد که یکی از آن‌ها اندازه‌های طول و عرض مشخص است. . ابعاد زمین استاندارد فوتبال در دنیا برای مسابقات حرفه‌ای و بین‌المللی بین 100 الی 120 مترطول بوده و عرض آن بین 65 تا 75 متر تعیین شده است. لازم به ذکر است این ابعاد در زمین مسابقات معمولی فوتبال متفاوت است بدین گونه که بین 90 تا 120 متر و عرض آن حدود 45 تا 90 متر تعیین می‌شود. نکته مهم این است که شکل زمین فوتبال نباید به صورت مربع باشد و همان طور که گفتیم باید به شکل مستطیل باشد. 

شما می‌توانید با مراجعه به سایت FIFA اطلاعات بیشتری درباره‌ی ابعاد استاندارد زمین فوتبال کسب کنید.

ابعاد استاندارد زمین بازی فوتبال

نقاط حساس و بحرانی زمین فوتبال

  • منطقه دفاع: از مهم‌ترین منطقه‌های زمین بازی فوتبال منطقه دفاع می‌باشد که محوطه جریمه هر دو تیم هم در این منطقه قرار دارد، تمام حرکات در این محوطه مهم و حیاتی هستند و حتی ممکن است منجر به گل زدن شود. بازیکنانی که در این محوطه حضور دارند شامل: دروازه‌بان، مدافع جلو، مدافع آزاد و دو مدافع کنار می‌باشند. هم‌چنین هافبک‌ها نیز می‌توانند به جهت کمک به مدافعین در این منطقه حضور پیدا کنند. 
  • منطقه حمله: منطقه حمله که در واقع منطقه‌ی دفاع تیم حریف می‌باشد نیز در بازی فوتبال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هم‌چنین باید بگوییم که این منطقه حمله، محوطه جریمه تیم مقابل نیز می‌باشد. بازیکنانی که در این منطقه حضور دارند شامل: مهاجمین کنار و مهاجم نوک، هافبک‌ها و گاهاً مدافع آزاد یا یکی از مدافعین کنار می‌باشد. نا گفته نماند که در منطقه حمله، دروازه‌های تیم مقابل مورد هدف گل قرار می‌گیرند.
  • منطقه یک سوم میانی زمین فوتبال: منطقه یک سوم میانی زمین فوتبال، ناحیه‌ای است که بیشتر سازماندهی حرکت گروهی تیم‌ها به کمک مدافعین و هافبک‌ها، هم‌چنین مهاجمین در آن انجام می‌گیرد. منطقه یک سوم میانی در فوتبال مهم‌ترین منطقه به حساب می‌آید و اهمیت آن از دو ناحیه حمله و دفاع بیشتر می‌باشد. تمرکز بیشتر فوتبالیست‌ها بر روی این منطقه مهم و حیاتی است. آزادی عمل و مسئولیت فوتبالیست‌ها در این منطقه بیشتر می‌شود و باید برای بازی در این منطقه از آمادگی بالایی برخوردار باشند. هافبک‌ها دراین منطقه وظیفه جلوگیری از رسیدن توپ به منطقه‌ی دفاع تیم خود را به عهده دارند و در واقع باید توپ را از محوطه‌ی دفاع تیم‌شان دور نگه دارند. 
  • خط کشی زمین فوتبال: علامت گذارى زمین فوتبال با استفاده از خطوط سفید تعیین شده‌اند. خطوط بلند مرز زمین را مشخص می‌کنند و خطوط کوتاه مناطق هدف را نشان می‌دهند. ضخامت خطوط نهایتاً تا 12 سانتی‌متر می‌باشد. خط میانه در بازی فوتبال خطی می‌باشد که زمین را به دو نیمه تقسیم می‌کند. بازیکنان هر تیم تا قبل از شروع بازی باید در نیمه خود بمانند و اجازه وارد شدن به زمین حریف را ندارند. خط کناری زمین فوتبال مطابق با استانداردهای فیفا محوطه زمین را نمایانگر است که بازی در آن در جریان می‌باشد. توپی که از این خط عبور کند و به خارج رانده شود، باید با یک پرتاب دست بازیکن حریف به بازی برگردد. قسمتی از حاشیه زمین فوتبال مختص به محوطه فنی زمین است که نیمکت بازیکنان ذخیره در آن قرار دارد. مربیان می‌توانند در آن نقطه از زمین که گاهی اوقات با خطوط نقطه‌چین مشخص می‌شود نکات لازم را به بازیکنان گوشرد نمایند.

جمع بندی

به‌ طورکلی بازی فوتبال علاوه بر قوانین مربوط به بازی، قوانینی هم برای ابعاد زمین بازی دارد که باید رعایت شود. شما در این مقاله علاه بر ابعاد زمین با مرزبندی‌های زمین فوتبال هم آشنا شدید. شما می‌توانید سؤالات مربوط به این ورزش پرطرفدار را از تیم فروشگاه ورزشی آنلاین اسپرت کالا بپرسید. ما همیشه آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستیم.


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی