search
ثبت نام / ورود

چرا باید از کمربند بدنسازی استفاده کنیم؟


نفیسه نفیسه معینی راد 335 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

کمربندهای بدنسازی و فواید آن‌ها

حتما برای شما هم این سوال پیش آمده که در ورزش بدنسازی چرا باید از کمربند بدنسازی استفاده کنیم؟ در این مقاله سعی می کنیم به این سوال پر تکرار در بین ورزشکاران پاسخ دهیم. با ما همراه باشید. در گذشته از کمربندهای بدنسازی یا کمربندهای وزنه برداری فقط برای انجام دادن حرکات و تمرین های سنگین وزنه برداری مثل مسابقات المپیک استفاده می شد و ورزشکاران کمتری را می‌دیدید که این وسیله را برای انجام دادن تمرینات در خانه و یا باشگاه های ورزشی استفاده کنند. اما مفهوم کمربند بدنسازی چیست؟ و چرا استفاده کردن از آن برای سلامتی ما لازم است؟

مزیت استفاده از کمربندهای بدنسازی:

هدف اصلی استفاده کردن از کمربند بدنسازی چیست؟ چرا باید از کمربند بدنسازی استفاده کنیم؟ هدف اصلی استفاده کردن از کمربندهای بدنسازی این است که هنگامی که وزنه را بلند می کنید فشار را از روی کمر شما برداشته و یا باعث می شود فشار کمتری به کمر شما وارد شود و از بروز فشار خون بالا در قسمت پشت وزنه بردار جلوگیری می کند. همچنین این وسیله با افزایش فشار به عضله های شکم مانع از بروز استرس در فرد وزنه بردار می شود و از ستون فقرات کمر در مقابل آسیب ‌های احتمالی محافظت میکند. استفاده کردن از کمربند بدنسازی نه تنها به محکم ایستادن ورزشکاران کمک بسیاری میکند بلکه از چرخش فرد به پهلوها و همچنین عقب جلوگیری خواهد کرد که برای جلوگیری کردن از آسیب های ورزشی بسیار مهم و حائز اهمیت است. بنابراین به طور خلاصه می ‌توان گفت:
استفاده کردن از کمربند بدنسازی از به وجود آمدن فشار به ستون فقرات ورزشکار جلوگیری می کند و در مقابل آن فشار به عضلات شکم را افزایش می دهد.
استفاده کردن از این کمربندها باعث می شود برای بلند کردن وزنه ها به جای عضلات کمر بیشتر از عضلات پا استفاده کنید.
تحقیقات نشان داده اند که ورزشکاران با استفاده کردن از کمربندهای بدنسازی توانسته اند وزنه های سنگین تری را بلند کنند.

مردی در حال انجام حرکات اسکوات با کمربند بدنسازی بر روی جامپ باکس

چه زمانی و چرا باید از کمربندهای بدنسازی استفاده کنیم؟

کمربندهای بدنسازی یا وزنه برداری مثل یک دیوار عمل می‌کنند. کمربند بدنسازی با وارد کردن فشار کافی بر محفظه شکمی باعث ثبات بیشتری در نواحی عمقی بدن و نواحی کمر ورزشکار می‌شود. در تمرین های خاص ورزشی لازم است ورزشکاران حتما از کمربندها استفاده کنند این حرکات ورزشی عبارت اند از: حرکات اسکات، ددلیفت، لیفت و تمامی تمرینات بدنسازی که در حالت ایستاده انجام می‌شوند.

کیفیت کمربندهای بدنسازی

کمربندهای ورزشی بدنسازی از لحاظ کیفیت دارای انواع مختلفی هستند و در بازارهای فروش، در برندهای متفاوتی وجود دارند. ورزشکاران در انتخاب کمربند، حتما باید به کیفیت کمربند دقت کنند. انتخاب کردن یک کمربند بدنسازی بی کیفیت و نامرغوب نه تنها کمکی به ورزشکاران نمی‌کند بلکه باعث می شود در هنگام انجام حرکات سنگین ورزشی آسیب‌ های شدیدتری به ستون فقرات و کمر ورزشکار وارد شود. پس حتما باید به کیفیت کمربندهای بدنسازی توجه کنید تا بدنتان را از آسیب ها مصون نگه دارید و به ورزشکاران کمک قابل توجهی جهت افزایش رکوردها و در مقابل آن افزایش حجم عضلات کرده باشید.

مردی در حال تمرین بارفیکس با داشتن کمربند بدنسازی

انواع کمربندهای بدنسازی

کمربندهای بدنسازی شامل سه نوع سگک، اهرم و چسبی هستند.

  • کمربندهای اهرم دار: مدل کمربندهای اهرم دار درحالی که خیلی راحت بسته می‌شوند اما تنظیم کردن این مدل از کمربندها بسیار مشکل است.
  • کمربندهای سگک دار: در مدل کمربندهای سگک دار بستن کمربندها کمی سخت است اما در حالیکه بسیار سخت است، این کمربندها دارای مقاومت و استحکام بسیار بالایی نیز هستند و به ورزشکارانی که فعالیت‌های تمرینی سنگین را انجام می دهند کمک بسیاری می کند.
  • کمربندهای چسبی: در مدل کمربندهای چسبی از یک نوار از جنس پارچه ی چسبی برای بستن کمربند استفاده می‌شود و این مدل از کمربندهای بدنسازی به هیچ عنوان دارای طول عمر، دوام و استحکام زیادی نیستند. برای انجام دادن حرکات پرفشار و سنگین به هیچ عنوان استفاده کردن از این نوع کمربندهای بدنسازی توصیه نمی شود.

سخن پایانی

هر رشته ی ورزشی مصدومیت ‌های مخصوص به خود را دارد، برای مثال در ورزش فوتبال یک حرکت از سمت مدافع حریف می‌تواند فوتبالیست را تا ماه ‌ها خانه نشین کند اما در رشته ‌ای مانند تناسب اندام و بدنسازی با توجه به این موضوع که رقیب مستقیمی برای ورزشکار وجود ندارد، بزرگ ترین عاملی که می تواند آسیب زننده باشد اشتباهات فردی خود ورزشکار است. پس ورزشکار خود باید تمامی شرایط ایمنی را برای خودش به وجود آورده و از آسیب رساندن به سلامتی خود جلوگیری کند. در این مقاله به سوال چرا باید از کمربند بدنسازی استفاده کنیم؟ پاسخ دادیم امیدواریم مطالب این مقاله مفید واقع شده باشد.

 مشاهده انواع کمربندهای بدنسازی در فروشگاه ورزشی اسپرت کالا.


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی