search
ثبت نام / ورود

انواع فوم رول ماساژ


نفیسه نفیسه معینی راد 383 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

فوم رول ماساژ چیست؟

فوم رول وسیله ایست که به ظاهر ساده به نظر می رسد، اما کاربردهای زیادی دارد. این وسیله یک غلطک فومی است که از آن برای ماساژ ماهیچه ها و عضلات و ریکاوری بدن بعد از ورزش برای کاهش درد تمرینات استفاده می شود. تمرینات با فوم رول معمولا بسیار ساده و سبک است که جمعا دو هدف مهم را دنبال می کند: اولا برای رفع گرفتگی و اسپاسم عضلات، و ماساژ ماهیچه های بدن دوما جهت ریکاوری و ریلکسیشن عضلات و ماهیچه های بدن بعد از تمرینات بعد از تمرینات سنگین ورزشی، گره ها و گرفتگی های دردناک زیادی در عضلات به وجود می آید، که با استفاده از فوم رول می توانید عمیق ترین گره ها را باز کنید. فوم رول یک غلتک فومی به شکل یک استوانه از جنس فوم سخت است، که می تواند روی پوست حرکت کند و دردهای عضلانی و سفتی عضلات را تسکین دهد و در بهبود انعطاف پذیری بدن موثر باشد. متنوع ترین محصولات ورزشی در فروشگاه ورزشی آنلاین اسپرت کالا.

4 نکته مهم برای خرید فوم رول ماساژ

تراکم: تراکم یا چگالی فوم رول ها با هم متفاوت است، تراکم فوم رول تعیین می کند که این فوم رول برای چه کسانی با چه اهدافی مناسب است و فرد با استفاده از این وسیله چه احساسی خواهد داشت.

بافت سطح: فوم رول ها از لحاظ شکل سطح خود با یکدیگر متفاوت اند، بعضی ها دارای شیار، برجستگی یا فرورفتگی هستند که این سطوح مقادیر متغیری از فشار را به فرد وارد می کنند، در حالی که بعضی دیگر از فوم رول ها سطحی صاف دارند، این فوم رول ها، با عنوان فوم رول های

شکل و اندازه: شکل و اندازه فوم رول ها در نحوه استفاده از آنها موثر است، و شما با توجه به شیوه موردنظر خود می توانید وسیله مناسب خود را تهیه کنید.

ساختار: شیوه ساخت فوم رول، ساختار آن را مشخص می کند که در مجموع به دو دسته تقسیم می شود: فوم رول با حفره بسته و فوم رول با حفره باز.

چند مدل فوم رول وجود دارد؟

سفت: این فوم رول ها روی عضلات عمقی فشار بیشتری وارد می کند و مناسب افرادی است که به دلیل فعالیت روزانه زیاد، دچار سفتی عضلات شده اند.

استاندارد: این فوم رول معمولا در ورزش های یوگا و پیلاتس کاربرد دارد و سفتی متوسطی دارد.

نرم: این نمونه به افرادی که به فوم رول های نرم و راحت احتیاج دارند پیشنهاد می شود، و برای کسانی که از فوم رول های استاندارد به دلیل سفتی آنها نمی توانند استفاده کنند، مناسب است.

خاص: این مدل معمولا سطحی دندانه دار دارد و دارای طول و قطر بخصوصی است که فشار را روی عضلات خاصی اعمال می کند.

انواع فوم رول ماساژ:

انواع فوم رول ماساژ

ابعاد و سایز: طول و قطر فوم رولر ها و در نتیجه سایز آنها با هم متفاوت است، که هرکدام مقادیر مختلفی از فشار را به عضلات وارد می کند. قطر فوم رولر ها معمولا 15 سانتی متر است و بین 10، 30 تا 90 سانتی متر متغیر می باشد، اما اگر به دنبال قطرهای کمتر باشید، در بازار موجود است، مدل هایی با قطر کمتر بین 7 تا 10 سانتی متر برای هدف قرار دادن عضلات خاص، شانه ها و افراد مسن مناسب تر است. مدل های بزرگ تر برای عضلات بزرگتر مثل چهارسر ران و پشت ران مناسب می باشد. از مدل های کوچک می توانید برای هدف قرار دادن عضلات کوچکتر مثل عضلات بازو و ساق پا استفاده کنید، همچنین اگر می خواهید یک فوم رولر مناسب برای مسافرت داشته باشید، مدل های کوتاه 30 سانتی متری پیشنهاد میشود.

تراکم و سختی: فوم رولر ها از نظر سفتی در سه گروه: نرم، معمولی و سفت قرار می گیرد. میزان سفتی در واقع میزان عمقی بودن فشار را تعیین می کند. هرچه فوم رولر سفت تر باشد میزان فشار وارد شده به عضلات بیشتر و عمقی تر خواهد بود. مدل نرم با تراکم کم برای کسانی که نسبت به درد حساسیت بیشتری دارند مثل افراد مسن و تازه کار توصیه میشود. مدل سفت با تراکم زیاد برای ورزشکاران و افرادی که نسبت به درد مقاومت بیشتری دارند، توصیه میشود. به این نکته توجه کنید که فوم رولر های نرم زودتر خراب می شوند، پس مدل های سخت دوام بیشتری دارند.

آج دار یا صاف بودن: در بعضی از فوم رولر ها برجستگی های متفاوتی وجود دارد، مدل های بامپی و یا مدل های آج دار برای هدف قرار دادن نقاط ماشه ای دردناک بسیار مناسب است، به واسطه این قبیل فوم رولر ها می توان عضلات هدف را دقیق تر هدف قرار داد، ماساژ با مدل های آج دار در صورتی که تحمل درد بالایی دارید یا بعد از تمرینات در ناحیه شانه و پشت خود احساس درد می کنید، مناسب است.

مزایا و معایب استفاده از فوم رولر:

مزایا:

  • کاهش درد و تسکین کوفتگی‌های عضلانی
  • بهبود انعطاف پذیری
  • کاهش علائم فیبرومالاژیا
  • تسکین علائم کمردرد و سایر دردهای مزمن
  • کاهش تنش های عضلانی و ریلکسیشن بدن

معایب:

  • فوم رولر تاثیر آنی ندارد.
  • برای تمامی نقاط بدن قابل استفاده نیست.
  • در صورتی که اشتباه از آنها استفاده کنید، امکان دارد آسیب ببینید.
  • تمرینات با فوم رولر معمولا دردناک است.
بهترین زمان استفاده از فوم رولر:

بهترین زمان انجام تمرینات با فوم رولر در هنگام گرم کردن یا سرد کردن است. اگر به دنبال افزایش تحریک پذیری و انعطاف پذیری در بعضی از نقاط بدن هستید در حین گرم کردن از آن استفاده کنید. اگر هدفتان ریکاوری و ماساژ عمقی است، بهترین زمان استفاده در حین سرد کردن است. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد؛ سلامت باشید.


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی