search
ثبت نام / ورود

شش مزیت کلیدی استفاده از کمربند بدنسازی


نفیسه نفیسه معینی راد 457 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

در این مقاله هر آنچه که باید در مورد کمربند بدنسازی یا وزنه‌برداری بدانید به شما ارائه داده می‌شود. با مطالعه کامل مطالب زیر اطلاعاتی در مورد کمربند بدنسازی، انواع آن، شش مزیت کلیدی استفاده از کمربند بدنسازی و ... کسب خواهید کرد، پس با اسپرت کالا همراه باشید.

کمربند بدنسازی چیست؟

کمربند بدنسازی، نوعی کمربند ورزشی است که هنگام بلند کردن وزنه‌های سنگین به دور کمر ورزشکار بسته می‌شود و عمل لیفت یا بلند کردن وزنه یا هالتر را تسهیل و از ستون فقرات محافظت می‌کند. به طور قاطع می‌توان گفت کمربند بدنسازی یکی از مهم‌ترین تجهیزات بدنسازی به شمار می‌رود، چرا که این وسیله‌ی بسیار کاربردی، ایمنی ورزشکار را هنگام تمرین با وزنه‌های سنگین تضمین می‌کند. به عبارتی وظیفه‌ی اصلی کمربند بدنسازی حمایت از عضلات پشت و کمر می‌باشد تا از آسیب دیدگی‌های احتمالی در این عضلات به ویژه عضلات کمر جلوگیری کند.

بنابراین کمربند بدنسازی ابزاری ورزشی جهت تضمین سلامت جسمی ورزشکار در ورزش‌هایی چون بدنسازی، پاور لیفتینگ، وزنه‌برداری، کراس فیت و ... است.

انواع کمربند ورزشی

انواع کمربندهای ورزشی بر اساس کاربردشان شامل کمربند پاورلیفتینگ، کمربند بدنسازی، کمربند ولکرو و کمربند مخصوص دیپ می‌شوند که در زیر توضیحات بیشتری در مورد آن‌ها می‌دهیم.

1) کمربندهای پاورلیفتینگ: کمربندهای پاورلیفتینگ سفت و ضخیم هستند و معمولاً دارای عرض بیشتر در پشت و ابعاد باریک‌تر در جلو می‌باشند. این مدل کمربندهای بدنسازی یک سطح اضافی روی عضلات شکم ایجاد می‌کنند که تماس مستقیم با کمربند دارد. اکثر کمربندهای پاورلیفتینگ از جنس گیره دو شاخه و از فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند، آن‌ها حمایت قابل توجهی را ارائه می‌دهند و مورد علاقه افرادی هستند که مایل به بلند کردن حداکثر وزنه هستند.

2) کمربندهای ولکرو (Velcro): کمربندهای ولکرو از مواد مصنوعی ساخته می‌شوند. این مدل کمربند بدنسازی نیروی محدودی را تحمل می‌کند که میزان آن به اندازه‌ی کمربند بستگی دارد. کمربندهای ولکرو نسبت به کمربندهای پاورلیفتینگ یا بدنسازی، کم‌ترین فشار را به ناحیه‌ی زیر شکم وارد می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت این نوع کمربندها عملکرد و کارایی بالای ندارند و بیشتر برای تمرینات تفریحی مناسب هستند.

3) کمربندهای بدنسازی: کمربندهای بدنسازی معمولاً از چرم ساخته می‌شوند. آن‌ها در قسمت پشت پهن‌تر و در جلو نسبتاً باریک‌تر هستند.این کمربندها ترکیبی از کمربندهای Velcro و کمربندهای پاورلیفتینگ می‌باشند. در آن‌ها سگک غلتکی، فولاد ضد زنگ دو شاخه برای امنیت و تنظیم بیشتر ساخته شده است. کمربندهای بدنسازی فشار بیشتری نسبت به کمربند های ولکرو دارند.

4) کمربندهای مخصوص دیپ: این کمربندها برای اتصال وزنه به خود کمربند به کار می‌روند و برای تمرینات دیپ، بارفیکس، سینه، پشت بازو و پشت استفاده می‌شوند. کمربندهای مخصوص دیپ در دو جنس چرم و مصنوعی در بازار موجود است.

انواع کمربند ورزشی

کمربند بدنسازی چرم بهتر است یا نئوپرن؟

کمربند بدنسازی از جنس چرم بیشترین ثبات را دارد و هم‌چنین بسیار بادوام است. برای بلند کردن وزنه‌های بسیار سنگین، کمربند چرمی بهترین انتخاب است. نئوپرن پایداری کم‌تری نسبت به چرم دارد، اما انعطاف پذیری و راحتی بیشتری نسبت به چرم دارد. نئوپرن جایگزین خوبی برای چرم است و اغلب در بخش تناسب اندام استفاده می‌شود.

چگونگی انتخاب کمربند مناسب

  • تعیین اندازه صحیح: اطمینان حاصل کنید که کمربند به خوبی دور کمر شما قرار می‌گیرد بدون این که منقبض شود. شما باید بتوانید به راحتی انگشت خود را بین کمربند و بدن خود قرار دهید. 
  • انتخاب پهنای مناسب عرض تسمه: عرض مناسب تسمه به ماهیت فعالیت‌های وزنه زدن شما بستگی دارد. پاورلیفترها معمولاً کمربندهای پهن‌تری را انتخاب می‌کنند، در حالی که وزنه‌برداران المپیک کمربندهای باریک‌تر را برای تحرک بیشتر ترجیح می‌دهند.

شش مزیت کلیدی استفاده از کمربند بدنسازی

1. ثبات عضلات میان تنه را افزایش می‌دهد: تحقیقات نشان داده است که بستن کمربند بدنسازی حین تمرین فشار داخل شکم را افزایش می‌دهد (میزان فشاری که می‌توانید در شکم خود وارد کنید). افزایش  فشار داخل شکمی (IAP) منجر به افزایش پایداری بدن می‌شود که برای حفظ تنش و موقعیت‌یابی تحت بارهای سنگین‌تر امری کلیدی است. زیرا فشار داخل شکمی اضافه شده به شما این امکان را می‌دهد که در تنه و پشت قفل شوید تا تنش را حفظ کنید، به خصوص در حرکات اسکات و ددلیفت. با حفظ تنش، می‌توانید بهتر در برابر گرد کردن پشت خود یا از دست دادن وضعیت خوب مقاومت کنید.

2. درگیر شدن بیشتر عضلات هنگام برانگیختگی: تحقیقات نشان می‌دهد که بستن کمربند بدنسازی باعث افزایش فعالیت عضلانی ستون فقرات (عضلات پایین کمر) می‌شود. فعال شدن بیشتر ماهیچه‌های عضلات کمر می‌تواند منجر به افزایش نیروی خروجی شود، یعنی می‌توانید وزن بیشتری بلند کنید و به طور بالقوه احتمال آسیب را کاهش ‌دهید، زیرا برای انجام کار بزرگ‌تر و قدرتمندتر به عضلات کوچک‌تر متکی نیستید.

3. ممکن است خطر آسیب دیدگی کمر را کاهش دهد: بستن کمربند بدنسازی نیز ممکن است به کاهش خطر آسیب دیدگی کمر کمک کند. مکانیسم کار عضلات پشت این است که بلند کردن کمربندهای بدنسازی را افزایش می‌دهد و به نوبه خود به شما کمک می‌‎کند تا عضلات بدن خود را تثبیت کنید. هم‌چنین اعتقاد بر این است که با افزایش فشار داخل شکمی، نیروهای فشاری روی دیسک‌های کمر نیز کاهش می‌یابد. هنگامی که نیروهای فشاری افزایش می‌یابد، احتمال آسیب نیز افزایش می‌یابد زیرا فشار بیشتری بر دیسک‌های کوچک و مایعات درون مهره‌های نخاعی وارد می‌شود.

شش مزیت کلیدی استفاده از کمربند بدنسازی

4. افزایش درک پایداری بدن: تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از کمربند بدنسازی استفاده می‌کنند، نسبت به کسانی که این کمربند را نمی‌بندند، به طور کلی نسبت به توانایی خود برای تثبیت بدن اطمینان بیشتری دارند. افزایش اعتماد به نفس در حین لیفت می‌تواند منجر به انقباض شدیدتر عضلات و در نتیجه تمرکز بیشتر بر روی یک لیفت موفق شود.

5. کمک به تحریک بافت ماهیچه‌ای بیشتر در ست‌های تکراری: یک مطالعه نشان داد شرکت‌کنندگانی که کمربند بدنسازی را در طول آزمایش‌های حداکثر 8 تکراری در اسکوات پشت می‌بندند، نسبت به کسانی که کمربند نمی‌بندند، به طور قابل‌توجهی فعال‌سازی عضلانی (EMG) در عضلات چهار ران و همسترینگشان بیشتر است. این بدان معناست که بستن کمربند، حتی برای تمرینات با تکرارهای بالاتر (در این مورد 8 تکرار) می‌تواند به شما امکان دهد بارهای سنگین‌تری را بلند کنید، که به نوبه خود می‌تواند به رشد بیشتر عضلات کمک کند.

6. افزایش مقدار وزن وزنه‌ها و تکرار تمرینات: نتیجه توانایی ایجاد فشار داخل شکمی بیشتر، داشتن اعتماد به نفس بیشتر در زیر بارها و درگیری بیشتر عضلات در ستون فقرات کمری، همگی باعث می‌شوند که بتوانید بارهای سنگین‌تری را بلند کنید و یا بتوانید تکرارهای بیشتری را انجام دهید. می‌توان این فرض را مطرح کرد که یک ورزشکار با تجربه می‌تواند وزن بیشتری را با کمربند بدنسازی بلند کند تا بدون کمربند. مزیت طولانی مدت این کار این است که در طی هفته‌ها و ماه‌ها، می‌توانید تکرارهای بیشتری را با بارگذاری بیشتر انجام دهید.

سؤالات متداول

چرا بدنسازان کمربند می‌بندند؟

بدنسازان برای حمایت از آن‌ها در طول تمرین و حفظ وضعیت بدنی خوب در هنگام خستگی از کمربند استفاده می‌کنند. از آن جایی که بدنسازان تمایل دارند برای رشد عضلانی در محدوده تکرارهای متوسط تا زیاد تمرین کنند، کمربند می‌تواند برای اطمینان از حمایت کافی در ست‌هایی با شدت بیشتر و تکرارهای بالاتر مفید باشد.

چرا وزنه‌برداران از کمربند استفاده می‌کنند؟

وزنه‌برداران از کمربند استفاده می‌کنند تا به آن‌ها کمک کند بالاترین سطح پشتیبانی را برای بلند کردن حداکثر وزنه در مسابقات یا تمرینات قدرتی با بارهای متوسط تا سنگین داشته باشند. بیشتر اوقات آن‌ها کمربندهایی را برای تمیز کردن و تکان‌های سنگین، اسکات، ددلیفت، پرس بالای سر و حتی پرس نیمکت می‌بندند.

آیا کمربند بدون تسمه بهتر است؟

بستن کمربند مزایا و معایب مختلفی دارد و استفاده از آن را باید با توجه به موقعیت تعیین کرد. اگر مبتدی هستید، تا زمانی که یاد نگیرید چگونه فشارهای داخل شکمی خود را ایجاد کنید، نباید کمربند ببندید. هنگامی که بر آن مسلط شدید، استفاده از تسمه برای بالابردن وزنه‌های سنگین‌تر می‌تواند مفید باشد.

Cramer grip form weightlifting powder Agilinex speed weight bag Agilinex body pump barbell set
خرید پودر وزنه برداری فرم گریپ Cramer خرید کیسه وزنه‌ای سرعت Agilinex خرید ست هالتر بادی پامپ پرو Agilinex

نتیجه

بستن کمربند بدنسازی نه میانبر است و نه عصای دست. کمربند بدنسازی به عنوان یک کمک استراتژیک عمل می‌کند که وقتی به درستی از آن استفاده شود، می‌تواند به بلند کردن ایمن‌تر و کارآمدتر وزنه کمک کند. درک هدف، مزایا و محدودیت‌های آن به شما این امکان را می‌دهد که انتخاب‌های آگاهانه در مورد استفاده از آن داشته باشید.


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی